پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 
 
پيک هفته

آرشيو هفتگی

در رابطه با پيک هفته



صدای شاعر

گوشه ای از گيله اوخان 5

 

وب سايت اختصاصی شيون فومنی


برای شنيدن صدا شما به برنامه
ريل پلير نياز داريد. اين برنامه را با
کليک بر روی نشان ان در زير تهيه کنيد



 

 

 

 

 

 
 

 

 

 

 


شيون فومنی
خاطره ای ماندگار از سرزمين گيلان
   

شيون فومني (مير احمد سيد فخري نژاد) از شاعران محبوب خطه شمال در سال 1325هجری خورشيدی در شهرستان فومن ديده به جهان گشود. تحصيلات ابتدايي و سه ساله را در رشت تمام کرد و پس از کوچ به کرمانشاه سه ساله دوم دبيرستان را تا اخذ ديپلم طبيعي -1345 در آنجا گذراند.

شيون در سال 1346 وارد سپاهي دانش در طارم زنجان شد و يکسال بعد به استخدام اداره آموزش و پرورش استان مازندران درآمد. در سال 1348 ازدواج کرد و در کوچي مديريت و تدريس را در يکي از مدارس فولادمحله ساري برعهده گرفت. تا سال 1351 همچنان بعنوان دبير در ديگر نقاط گيلان به کار ادامه داد.
شيون در سال 1374 به بيماري نارسايي کليه مبتلا شد و سال بعد براي درمان اين نارسايي به تهران کوچ کرد و در همين سال عليرغم دردهای شديد توانست فوق ديپلم (تجربي) دانشگاه تربيت معلم را کسب کند.

شيون در سال 1376 ه.ش پس از سالها تدريس و تعليم و تربيت فرزندان اين خاک طربناک بازنشسته شد.
او در شهريورماه 1377 پس از يک دوره بيماري مزمن کليوي و انجام پيوند کليه در يکي از بيمارستانهاي تهران روي از نقاب خاک کشيد.
آرامگاهش در بقعه سليمانداراب رشت بنا به وصيتش در کنار سردار بزرگ ميرزا کوچک جنگلي است.
از او  چهار فرزند به نام هاي حامد – کاوه – دامون و آنک – دختر قصيده نذر – نيز به يادگار نهاد.
شيون فومني شاعری دو زبانه بود و به هر دو زبان فارسی و گيلکی شعر می سرود.   هفت کاست گيله اوخان با صدای شاعر به زبان گيلکی و چندين مجموعه شعر فارسی در کنار چندين تحقيق و پژوهش در زمينه ي فرهنگ، و ادب گيلان همچنان از او بيادگار مانده است.