پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 
 
پيک هفته
 
 

 

 
 

 

 

 

 

 

با نمایش یک فیلم برای اهل کاخ سفید
حرکت لاکپشتی ایران
به سوی کاخ سفید

 
   

قرار است فیلم "لاکپشت ها هم پرواز می کنند" در امریکا و برای ساکنان سابق و کنونی کاخ سفید به نمایش در آید. درکنار روسای جمهوری سابق و هنوز زنده امریکا و دو کاندیدای کنونی ریاست جمهوری امریکا – بوش و کری- عده ای از سناتورها و مقامات وزارت خارجه امریکا نیز قرار است این فیلم را ببیند. فیلم، داستانی است انسانی و رابطه ای عاطفی میان چند کودک و نوجوان در خاک عراق، که زمان وقوع آن هم اشغال عراق توسط امریکا را تداعی می کند و هم پیامدهای جنگ هشت ساله ایران و عراق را.

فیلم در زمانی برای اهالی و ساکنان کاخ سفید به نمایش در می آید که مسائل اتمی ایران به بزرگترین سوژه مذاکرات دیپلماتیک ایران و امریکا تبدیل شده است؛ با واسطه و بی واسطه.

مذاکراتی که اگر با شکست همراه شود، پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل می رود و نخستین پیامد آن محاصره اقتصادی ایران است. حادثه ای که جبهه مشارکت طی اطلاعیه ای اعلام داشت با بلوکه شدن پول و نقدینگی ایران در سراسر جهان، اقتصاد ایران یکماهه فرو می پاشد و بزرگترین چالش های سیاسی و اقتصادی آغاز خواهد شد.

دراین کشاکش است که نمایش فیلم "لاکپشت ها پرواز می کنند" در امریکا و برای اهالی کاخ سفید معنائی ویژه یافته است. معنائی که شاید با دیپلماسی "پینگ پنگ" امریکا و چین در دهه 60 قابل مقایسه باشد. شاید!

فیلم را پیش از آنکه در امریکا آکران عمومی شود، چند شرکت خریده و در اسپانیا قرار است آکران کنند. این که ارزش هنری فیلم چقدر است و یا به کدام موفقیت ها در اسپانیا و یا دیگر کشورها دست خواهد یافت، در حال حاضر و در مقایسه با نمایش دیپلماتیک آن برای اهل کاخ سفید از اهمیت ویژه ای برخوردار نیست. چرا که فیلمی است روی مرز دو کشور ایران وعراق. همانجا که ارتش امریکا ایستاده!