پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 
 
پيک هفته
 

 

 
 

 

 

بازی در چند فيلم و سريال

سوسن تسليمی

غريبه ای 54 ساله در سوئد

 
   


سوسن تسليمى نقش آفرين فيلم به ياد ماندنی "باشو، غريبه كوچك" سرگرم تهيه فيلمی است بنام "بازداشتگاه". برای اين فيلم مدتی را در بازداشتگاه گُوتبرگ به سر برد. اين فيلم يك سريال است و سوسن تسليمی در فيلمبرداری آن هم نقش دارد. فيلمنامه را «كاله ليند» نوشته كه خود مدتى در بازداشتگاه شهر مالمو بسر برده است.  تسليمى همچنين در نقش اول يك فيلم تلويزيونى به نام «اوركا اوركا» ـ كه در اوايل ماه نوامبر از بزرگترين شبكه سراسرى سوئد «اس وى تى» پخش خواهد شد ـ بازی كرده است. سوسن تسليمى پس از خروج از ايران و مهاجرت به سوئد كار كارگردانى را شروع كرد و «اوركا اوركا » اولين نقش او در يك فيلم پس از مهاجرت است. او با اين فيلم، بار ديگر از پشت دوربين به جلوی دوربين بازگشته است.

خودش درباره اين ظهور دوباره در برابر دوربين می گويد:

« آخرين نقشم را در يك فيلم در سال ۱۹۸۷ در ايران بازى كردم و بعد از آن فقط در يك فيلم كوتاه ظاهر شدم. روز اول احساس عجيبى داشتم، اما پس از چند روز احساس كردم كه گويى هرگز از جلوى دوربين دور نبوده ام.» مجموعه «بازداشتگاه» نيز كه سوسن تسليمى در حال تهيه آن است، در پاييز ۲۰۰۵ و در چهار قسمت يك ساعته از شبكه اس وى تى سوئد پخش خواهد شد. فيلم «خانه جهنم» و گويش بى پرواى زنان در آن، واكنش هائی را ميان ايرانيان مقيم سوئد به همراه داشت. تسليمى اكنون ۵۴ ساله شده است و با دخترش در استكهلم زندگى مى كند.

«باشو غريبه كوچك» كه سوسن تسليمی در آن درخشيد ساخته بهرام بيضايى است و شايد بتوان آن را مانند ساخته های ابراهیم حاتمی کیا از جمله معدود فيلم های ماندگار و غير تبليغی جنگ هشت ساله دانست كه با فيلم های سفارشی سپاه پاسداران برای ستايش جنگ و يا فيلم های بازای و بی‌محتوای مربوط به جنگ هشت ساله قابل مقايسه نيست.