پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

آرشيو هفتگی

در رابطه با پيک هفته


 
 
 

 
 

 

 


درمبخش ها
در قلب اخبار هنری

 هفته ای که گذشت

سال های قدرت و رهبری زنان در ايران

كامبيز درمبخش، كاريكاتوريست و طراح شناخته شده ايران، برای چندمين بار راهی بيمارستان شد و بستری شد. يكبار ديگر سرطان در وجودش به خشم آمده تا آرزوهای بزرگ را در او ناكام گذارد!

پس از سالها دوری از ايران، به ميهن بازگشت. محاصره امنيتی اش كردند، اما او چيزی برای پنهان ساختن نداشت! انديشه ای داشت كه در قلم سياهش به خطوط و نقوش تبديل می‌شد و عشقی به ايران داشت كه در طرح هایش نهفته است. برای همين به ايران بازگشته بود. غربت جای او نبود!

کیومرث درمبخش نیز در هفته ای که گذشت در قلب خبرهای هنری بود.  فيلم بلندش از آداب و رسوم ايل شاهسون با نام "كوچ آسمانی” يكبار ديگر و در گرماگرم فستيوال فجر بر سر زبان ها افتاد. اين فيلم بيشتر به آئين، مراسم جشن و كوچ ايل شاهسون اختصاص دارد و ناشناخته ترين گوشه های سبلان ايران را بازشناسانده است.

"درم بخش" درباره " كوچ آسمانی” می‌گويد:

فيلم, داستان پسرجوانی بيسوادی است  در منطقه سبلان كه با ستاره شناسی آشنا می‌شود كه تمام دانش خود را به او منتقل می‌كند.

پيام فيلم "اميد" است و اين كه انسان در هر شرايطی می‌توانند متحول شود. در اين فيلم سعی كردم به عطر و رنگ و بوی ايرانی برسم و آن را به مخاطب جوان انتقال دهم.
کیومرث"درم بخش" همچنين دو فيلم مستند كوتاه درباره ميراث فرهنگی و محيط زيست ساخته است، كه " رنگ خون قرمز است" و "چه انسان, چه حيوان" نام دارند. دريكی از آنها از شكار گوزن در جنگل های شمال ايران می‌نالد و از سايت های اينترنتی كه به جذب شكارچی های خارجی مشغولند بشدت انتقاد می‌كند. اين فيلم قرار است در جشنواره فيلم سبز به نمايش درآيد.

فيلم" سنگ افراشت ها" نيز كه در خرداد ماه امسال ساخته شده منطقه ای از اردبيل را تصوير كرده كه برای اولين بار فيلم و تصوير از آن تهيه شده و قدمت 6000 ساله دارد .

"درم بخش" درباره اين منطقه می‌گويد:

اين منطقه جزو 4 نقطه سنگ افراشته دنياست كه به جای مانده. ديگر سنگ افراشته ها در ولزانگليس، فينسيتر فرانسه، اقوام مايا و اينكاهای مكزيك قرار دارند. اين مكان ها مربوط به حدود هزاره سنگ اند و سنگ های آن به بلندای 3 متر هستند كه برای ديدن ستاره ها استفاده می‌شوند. اقوام اوراتور كه قبل از ايلامی ها بودند به اين شيوه با دانش نجوم و هندسه آشنا بودند. از روی نقوش اين سنگ ها به قدمت چندين هزار ساله می‌رسيم كه قدرت و رهبری در دست زنان ايرانی بوده است.