pyknet پيك نت

ولادیمیرژیرنیوفسکی:

هفته اول فروردین ماه

ایران بمباران خواهد شد

جنجال کاریکاتورهای محمد کار امریکائی ها بود


 


درمصاحبه سخنگوی دولت احمدی نژاد

راهپیمائی 22 بهمن بنام

"جنگ طلبی" مصادره شد

بازداشت ایرانی های اعزامی به عراق فاش شد

       پیک هفته 59------------    25 بهمن  1384 - 14 فوريه 2006

  infos@peiknet.com  

هنر و اندیشه


جلیل شهناز

آهسته و لرزان

به خانه بازگشت

جليل شهناز استاد برجسته تار در ایران، پس از مدتی بستری بودن در بیمارستان پارس تهران به خانه بازگشت. او را بدنبال یک حمله قلبی به این بیمارستان منتقل کرده بودند.

جلیل شهناز که از صاحبان سبک ویژه در نوازندگی تار است و سالها در برنامه گلهای رادیو ایران حضر داشته، اکنون در خانه نیمه بستری است و به گفته همسرش، با دشواری می تواند چند قدمی راه برود و تعادل خود را حفظ کند، اما علیرغم این وضع، پزشکان او را به خانه باز گردانده اند. جلیل شهناز اکنون 85 سال دارد. او متولد 1300 در اصفهان است و از تک ماندگان دوران طلائی موسیقی ایران.


کانون نویسندگان

فراخوان

ضد سانسور

علیه استبداد

هوای ایران تاریک شده

گفتگو با سید علی صالحی


داستان واقعی

گوزن ها

بهروز وثوقی دریک جلسه  بررسی فیلم هائی که پیش از انقلاب در ایران بازی کرده، بخشی از خاطرات خود را در باره سانسور فیلم ها و برخوردهای امنیتی با بازیگران سینما و فیلمسازان را فاش ساخت.

"گوزن ها" شاید سیاسی ترین فیلمی بود که بهروز وثوقی در آن بازی کرد. سناریوی این فیلم از روی ماجرای به دام افتادن یکی از چریک های شهری سازمان چریک های فدائی خلق در سالهای دهه 50 تهیه شده بود. محاصره "احمدزیبرم" و کشته شدن او در خانه ای که به آن پناه برده بود. گزارش سانسور شده و محتاطانه این ماجرا نیز همان روز در روزنامه کیهان و اطلاعات منتشر شد. کیهان با جزئیات بیشتر و اطلاعات با احتیاط بیشتر. با انتشار این گزارش در مطبوعات عده ای از مطبوعاتی های آن دوران تحت پیگرد ساواک قرار گرفتند و حتی برای مدتی ممنوع القلم و کار در مطبوعات شدند. محمدبلوری که اکنون یکی از قدیمی های مطبوعات ایران محسوب می شود، و در آن ماجرا سردبیر صفحه حوادث کیهان بود، از جمله این ممنوع القلم بود.

کیمیائی نیز همین گزارش و حادثه را تبدیل به فیلمنامه ای بنام "گوزن ها" کرد و بهروز وثوقی در آن اوج توانائی خویش را به نمایش گذاشت.

بهروزوثوقی درجلسه بررسی فیلم های پیش از انقلاب خود، گفت:

تعداد زیادی از فیلمهایی که من "پیش از انقلاب بازی کردم، با مشکلاتی از سوی دولت مواجه شد. از جمله توقیف فیلم «گوزن ها».

ما برای فیلم گوزنها، مجبور به تغییر کامل 30 دقیقه از فیلم شدیم. این فیلم ابتدا نامش «تیرباران» بود، اما دستور آمد که باید نامش عوض شود. یک مسئله دیگر هم بود که می گفتند، «چرا در «گوزن ها» برای یک دزد این همه پاسبان می آید؟» البته ما هم پاسبانها را کم کردیم.

برای همین فیلم، یک روز یک آقایی به من زنگ زد، آدرس داد و گفت، فردا ساعت 8 صبح بیا در خانه ای در خیابان گلستان. من به آنجا رفتم، یک نفر در آنجا بود. مرا در اتاقی برد که فقط یک صندلی داشت. به من گفت اینجا بنشین الان کسی که با شما کار دارد پیدایش می شود. اما فرد مورد نظر تا ساعت 4 بعد از ظهر نیامد و من عصبانی شدم و گفتم آقا ما کاروزندگی داریم، اما او گفت: این اقا جلسه داشته و دارد می آید.

آن آقا بالاخره در ساعت6.7 آمد. یک آدم بسیار لاغر و نحیفی بود. اولین سوالش از من این بود که چرا در این فیلم بازی کرده اید؟ گفتم دلیل خاصی ندارد من فیلمهایی با موضوع متفاوت را بازی می کنم. او گفت : اگر در فیلمی تفنگ به تو بدهند و بگویند شاه را بکش تو می کشی؟ گفتم اگر موضوع متفاوت و خوبی داشته باشد بله این کار را می کنم.او گفت، نه خیر، اشتباه می کنی!

آن آقا به من گفت، ما برای شما احترام قائلیم ، اما این کارها را نکن. مثلاً یکی از یک میلیون کاری که می توانیم بکنیم آن است که ساعت 12 شب با کامیون روی ماشینت برویم  و بکشیمت. شیشه ی مشروبی هم در ماشینت می گذاریم که روزنامه ها و مردم بگویند، بازیگر خوب سینما در حالت مستی رانندگی  کرد و مرد.( سرودی که یاد مستان جمهوری اسلامی دادند!)

آنروز گذشت، اما من تا 8 ماه بعد از آن قضیه، هر وقت کامیونی در پشت سرم می دیدم، آنقدر گاز می دادم و کوچه پس کوچه می رفتم که خطر از بین برود.

 


محرم
"شب‌های برره"
را باخود برد!



کتابفروش‌ها:
چاپ آثار
مهاجرانی
ممنوع شد!



 
 

پیش بینی جنگی گروه تحقیق "تینگ- تنگ" اکسفورد

پیش بینی نابودی 20 نقطه حساس اتمی- نظامی ایران

با اولین حمله هزاران نظامی

وغیرنظامی کشته خواهند شد

صدها دانشمند و تکنسین اتمی ایران در این حمله قربانی خواهند شد و تولید سلاح اتمی درایران تا 15 سال دیگر ممکن نخواهد بود. جنگ به خاورمیانه و خلیج فارس نیز کشیده شده و احتمالا نیروگاه اتمی بوشهر نیز نابود خواهد شد. در تهران و شمال اهداف اولیه حمله عبارتند از تاسیسات تحقیقات اتمی ایران و مراکز تولید رادیو ایزوتوپ، آزمایشگاههای تحقیقاتی و تاسیسات الکترونیکی "کلایه" در شمال ایران. در اصفهان  مرکز هسته ای و تکنولوژی اصفهان، راکتورهای تحقیقاتی برای غنی سازی اورانیوم  و سوخت تولیدی آزمایشگاههای تحقیقاتی مورد هدف است. در اراک و نطنز   کلیه تاسیسات اتمی هدف هستند. در بوشهر نیروگاه هزار مگاباتی اتمی این شهر بمباران خواهد شد.همزمان با این تاسیسات، پرسنل و محققین نیز هدف حمله خواهند بود. بنابراین، آزمایشگاههای تحقیقاتی دانشگاه و مراکز تکنولوژی که به طور غیرمستقیم با فن آوری هسته ای ایران همکاری داشته اند بمباران هوایی خواهند شد.


مردمی که 22 بهمن به خیابان آمدند

قرار است گوشت دم توپ اتمی شوند!


"اسکات ریتر" بازرس سابق سازمان ملل:

امریکا تا بمباران اتمی ایران پیش خواهد رفت


دبیراول حزب کمونیست روسیه

اطمینان داریم امریکا در تدارک حمله به ایران است

جدائی اروپا از جهان اسلام یک توطئه امریکائی است


زمزمه "گزینه نظامی" علیه ایران

در میان مقامات آلمان نیز آغاز شد


مصاحبه خبرنگار هفته نامه گاردين با آيت الله منتظري

با شعار می خواهند سر مردم را گرم کنند

پس چرا پول نفت را

توی سفره مردم نمی آورید؟

علی القاعده آقای خامنه ای نباید با نظرات مصباح یزدی موافق باشد


سازمان بسیج کشاورزی

پیمانکار جدید پروژه های کوچک


به پایان ماجرای توطئه آمیز کاریکاتورهای حضرت محمد رسیده ایم. توطئه را با انتشار همین چند طرح در یک نشریه کم تیراژ دانمارکی سازمان دادند و بلافاصله شبکه های تلویزیون مهم جهان به آن پوشش خبری دادند. پول بی حساب و کتاب نفت ایران و بودجه های محرمانه بیت رهبری و انواع نهادهای مخفی داخلی و خارجی جمهوری اسلامی دراین ماجرا چقدر نقش داشت و عوامل نفوذی در درون حاکمیت چه میزان توانستند محرک و مشوق دولت و حاکمیت باشند؟ و چگونه همسوئی با نیازهای امریکا برای جلب افکار عمومی جهان برای حمله به ایران را سازمان دادند؟ آینده تاریخی نشان خواهد داد. از دل این توطئه آمادگی افکار عمومی اروپا برای همراهی و یا، حداقل بی تفاوتی نسبت به تهاجم نظامی به ایران بیرون آمده است. سفارت خانه های جمهوری اسلامی و ماموران آنها مگر در خواب ابدی باشند که در 10 روز گذشته چنین فضائی را به روسای خود در ایران مخابره نکرده باشند. صحنه های مشمئز کننده قمه زنی و حمله به سفارتخانه ها که اکنون بی وقفه فقط حملات به سفارت خانه ها درتهران پخش و تفسر می شود، حجت را بر افکار عمومی اروپا نیز تمام کرده است> چنین حکومت و مردمی اگر بمب اتم داشته باشند فاجعه جهانی است!


آن ها حقوق و نان می خواهند

تجمع اعتراض آميز كارگران معدن "سنگرود" گيلان از ساعات اوليه صبح دیروز در مقابل دفتر رياست جمهوري شكل گرفت. صدها كارگر اين معدن بدون صرف صبحانه و ناهار، در انتظار مساعدت مسئولان لحظه شماري كرد .

این كارگران يك سال است حقوق نگرفته اند و در طول تحصن حتی پولي براي تهيه صبحانه و نهار خود نداشتند. آنها به خبرنگاران داخلی گفت: هنوز حتی براي تهيه غذا و مكان مناسب براي اسكان ما بخت برگشتگان ، فکری نشده ‌‏است .

بند کارگران اوین گسترش می یابد؟
620  كارگر معترض معدن

از گیلان راهی تهران می شوند


مصاحبه سخنگوی وزارت خارجه امریکا

نظرات منزجر کننده شهردارسابق تهران

روزنامه زیر نفوذ شهرداری(همشهری) نقش تشویق کننده تظاهرات تخریبی تهران را داشت.تظاهرات در تهران و دمشق با تظاهراتی که در دیگر کشورهای اسلامی برپا شد متفاوت بود. در این دو کشور دولت و حکومت سازمانده و هدایت کننده تخریب ها و خشونت هابودند. (تصویربالا چاشنی های درونی بمب است.)


شیرين عبادی: غنی سازی اما به شرط اصلاحات سیاسی

جهان از اتمی شدن

حاکمیت های نظامی وحشت دارد

غنی سازی اورانیوم را در چارچوب نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی را منوط به انجام اصلاحات سیاسی واقعی در ایران، از جمله آزادی زندانیان سیاسی و انجام انتخابات آزاد و شفاف ممکن سازید.


نامه سرگشاده حزب کمونیست عراق

فرآیند دمکراسی درعراق آغاز شده است


شبکه های مهم خبری جهان اطلاع دادند

طرح بمباران ایران تسلیم وزارت دفاع امریکا شد


رمضان 1357

آش همان آش  است اما کاسه اش جمهوری اسلامی


"Peter Schwarz"- ترجمه: زادفر

ریـشـه هـای توطـئـه

بازی بزرگ با کاریکاتورهای محمد


درسهایی از ماجرای کاریکاتور ها - سین ابراهیمی

راستگرایان

دست های همدیگر را می شویند

آقای خامنه ای اگر راست میگوید، چرا خود مشوق سقوط دولت در دامی شد که بقول وی صهیونیست ها گستردند؟


چهارشنبه سوری زودهنگام

انفجار مهیب در خیابان مطهری

تهرانی ها تصور کرده بودند انفجارهای اهواز در تهران نیز شروع شد


بيانيه فرقه دموکرات آذربايجان

به مناسبت ۲۷ مین سالگرد انقلاب 57

شرایط بغرنج شده

درانتظار چالش های گریز ناپزیر د


 مردم عزادار و خشمگین شعار می‌دادند:
 اگردرکربلا قزاق بودی
 -  حسین ‌بی‌یاور و تنها نبودی!

رضاخان
 
روی شانه عزاداران خشمگین شاه و دیکتاتور شد


مذاکرات امریکائی – انگلیسی پشت درهای بسته

ماهواره ها برای  شکستن محاصره خبری مردم


The Wall Street Journal

کابوس ایران اتمی

یک شبه به پایان می رسد!


بوش درتدارک کسب مجوز از شورای امنیت

informationclearinghouse

بمباران و اشغال خوزستان نقشه کاخ سفید


بهزاد نبوی:

تمام توطئه ها برای برقراری سلطنت مطلقه فقیه  بود

این یک تفکر جدی در حاکمیت است که با تراشیدن یک دشمن خارجی می توان فضای سیاسی را در داخل کشور بست. ما از برخی تماس ها و گفتگوها با امریکا، در همین دوران برپا کردن گردوخاک ها خبر داریم که امیدواریم در چاله و دام نیفتند و بسود منافع ملی تمام شود. همه سیاست های مهم داخلی نتیجه حاکمیت مطلقه ای است که با عملکرد غیرقانونی حزب پادگانی به قدرت رسید.


گفتگو با حجاریان

استقلال ملی به معنای بستن درهای مملکت نیست

به محض آنکه روزنه ای پیدا شود، مردم دوباره حق خود را از حکومت خواهند خواست. مشارکت مردم درامور کم شده است. ائتلاف چپ ها با کارگزاران اجتناب ناپذیر است.


سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


حساب بانکی

A.KH.P

ِDeutsche Bank

Konto Nr 4593745

BLZ: 10070024

Germany

آدرس پستی

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany


    

 

 

مدیریت

بحران زده

بر کشور

حکم می راند

و. جمهوریت

ايران دوران حساسي را در حال گذران است. ضعف مديريت حاكم بر كشور در چند ماه اخير سرنوشت كشور را در حالتي از ابهام قرار داده است. احمدي نژاد و يارانش نتوانستند براي چند ماه هم كه شده دستاوردهاي دوران خاتمي را به خوبي حفظ نمايند. شعارهاي اقتصادي دولت  عامه مردم را سرمست نموده است. هر روز از رسانه ها مي شنوند و مي خوانند كه فلان وام به زودي در اختيار خانواده ها قرار ميگيرند. به جوانان مي گويند كه ازدواج كنيد تا خانه هاي ارزان قيمت و شغلهاي پردرآمد را در اختيارتان قرار دهيم. گو آنكه اين مسئولين يا در باغ نيستند و يا انسانهاي عوام فريبيند. بودجه سال آينده را كساني تهيه نمودند و كساني در حال تصويب آن هستند كه الفباي بودجه نويسي را نمي دانند و به همين خاطر بسياري از كارشناسان از اين بودجه احساس خطر نمودند و رشد تورم را با توجه به اين نوع بودجه نويسي در سال آينده 29 درصد دانسته اند. در كنار اين مسائل  سو ءتدبير در سياست خارجي نيز سبب شد كه پرونده هسته اي ايران در باتلاقي قرار گيرد كه اميدي براي نجات آن متصور نيست. آقايان مدتهاست كه همراه با تعليق فعاليتهاي هسته اي عقلانيت خود را نيز به حالت تعليق در آوردند. هنگامي كه مسئول پرونده هسته اي ايران فردي باشد كه فرق بين NPT  و پروتكل الحاقي را نداند آيا بايد انتظاري بيش از اين داشت كه پرونده به شوراي امنيت نرود و بعد نيز رئيس جمهوري كه هنوز در سوم تير غرق است  بيانيه اي صادر كند كه ادبيات آن نشات گرفته از كم سوادي نويسنده آن است. البته از اين دست بي خرديها كم در جامعه ما وجود ندارد. هنگامي كه در قبال حركت زشت و اشتباه عده اي از روزنامه هاي اروپايي مرتكب عمل مشابه آن شويم و با آتش زدن پرچم يك كشور كه جداي از آنكه نماد ملي و ميهني آن جامعه است  به واسطه سمبل صليب مسحيت بر آن نماد ديني آن هم محسوب مي شود آيا توهيني مترادف با آن به دين و پيامبر يك عده ديگر از مردم جهان  انجام نداديم . هر چند وقتي مسئول اقتصادي كشور بگويد كه بايد نام شيريني دانماركي را به "گل محمدي " تغيير داد حساب يك عده جوان احساسي كه ديگر جاي خود دارد . بايد مطمئن بود كه با مديريت حاكم بر كشور آينده  بس دشوارتر در انتظار اين جامعه است .راه نجات چيست؟!

 

تصاویرممنوعه

بهمن 57

و نسل جدید

و. امید


فضای باز

 مذهبی

درکشورهای

 سنی نشین


دكتر نيره توكلي:

فضای سالم را

 به روی

جوانان نبندید!

سخنراني دكتر نيره توكلي در دانشگاه هرمزدگان:

روز 12 آذرماه، دكتر نيره توكلي، جامعه شناس، در دانشگاه هرمزدگان دربارة بحران در روابط ميان جوانان، مشكلات جوانان، و راههاي برون رفت از اين بحران سخنراني كرد. وي در اين سخنراني، كه با استقبال جوانان دانشجو رو به رو شد، بحران ايجاد شده را ناشي از بسته شدن فضای سالم  براي معاشرت جوانان با يكديگر دانست و اشاره كرد كه غيرقانوني شمرده شدن معاشرتهاي سالم جوانان، كه نياز طبيعي آنان است، باعث مي شود  همه چيز به پشت درهاي بسته كشيده شود. در نتيجه نه جوانان هنجارهاي عرفي جامعه را ياد می گيرند و نه جامعه می تواند با عرف رايج خود بر روابط ميان جوانان نظارت و آن را تنظيم كند. قلمرو غيرقانوني بودن گسترش مي يابد و بسياري از روابط كه ممكن است در فضايي شاد و سالم جرم به شمار نيآيد، بي هيچ ضرورتي جرم محسوب مي شود و جوانان بزرگترين وآسيب پذيرترين مجرمان می شوند.

ايجاد نهادهايي كه جوانان در آنها مشاركت اجتماعي فعالانه داشته باشند و خود آنها را اداره كنند، از اولويت هايي است كه جوانان در مورد تإسيس آنها نبايد به اميد دولت بمانند.

طولاني بودن دوران سربازي، وضعيت نامطلوب نهادهاي آموزشي و به ويژه دانشگاهها، كه سطح و اعتبار علمي آنها به هيچ وجه با سخت گيري هاي مربوط به آزمونهاي وروديشان همخواني ندارد، كمبود فرصت هاي كار و داشتن شغل و درآمد در طول دوران سربازي و تحصيل، كه جوانان را سربار خانواده هايشان مي كند از جملة اين مشكلات است. جوان امروزي چنان اسير چنبره سنت ها و قوانين دست و پاگيري شده كه گذار از سنت به مدرنيته را براي او با مشكلات فراوان همراه كرده است.


انرژی هسته‌ ای
هم بله و هم نه!
و. نقطه ته خط

تاوانی که
برای حماقت‌ها
باید داد
و. گوشه

شهامت
بی شهادت
سین. ابراهیمی


بذر کینه
دراعماق جامعه
جمیله کدیور

ما نوجوانان دیروز و پدر و مادرهای امروز حتما بارها در معرض این سوال فرزندان خود قرار گرفته ایم که چرا انقلاب کردید؟ و ما نیز به تناسب گفته ایم: انقلاب کردیم که مستقل باشیم؛ انقلاب کردیم که آزاد باشیم؛ انقلاب کردیم که نظامی مبتنی بر رای مردم داشته باشیم؛ انقلاب کردیم تا باورهای دینی مان محترم شمرده شود و...
و آنگاه که سوال بعدی را می‌شنویم که آیا این همان چیزی است که می‌خواستید ؛ فقط به دور دست‌ها خیره می‌شویم و همین سوال را بارها با خود زمزمه می‌کنیم...
گاهی در این آشفته بازار بر غوغای دعواهای طرفداران جمهوریت و اسلامیت؛ لیبرال‌ها و اصولگراها؛ سنتی‌ها و متجددین؛ محافظه کاران و اصلاح طلبان؛ جمکرانی‌ها و غیر جمکرانی‌ها؛ مصباحی‌ها و سروشی‌ها انقلاب بزرگ سال ۵۷ را می‌بینم که چه غریبانه در غربت خود سر در گریبان فرو برده است.
شاید بتوان گفت مشکل از این جا شروع شد که مردم ما با شعار آزادی استقلال، جمهوری اسلامی و با نگاه به قرآن و نهج البلاغه انقلاب کردند. اما سال‌ها که گذشت دیدند به جای جمهوری با حکومت و قدرت رویارویند و نیز رساله جای قرآن را گرفته است. انقلابی که مشخصه اش محبت بود و در لوله ی تفنگ ارتشی‌ها شاخه گل قرار می‌داد کینه توزی در عمق استخوانش راه یافت....