هنر و انديشه

پيك

                         
 

مناظره آرمين- انبارلوئي
اگر تركيب شورای نگهبان عوض شود
موتلفه باز هم ستايشگر آن خواهد بود؟

 
 

ايرنا: محسن آرمين" عضو شورای مركزی سازمان مجاهدين انقلاب وسردبير نشريه توقيف شده "عصرما" و "محمد كاظم انبارلويی” عضو شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی و سردبيرروزنامه رسالت در يك نشست مشترك در خصوص مسايل انتخابات شركت كردند.

اين بحث در خانه معلم منطقه ۳آموزش و پرورش تهران انجام شد.

دراين نشست، انبارلوئی با اشاره به موضع‌گيری آرمين در زمان مجلس ششم، در قبال قتل زهرا كاظمی، گفت: مجلس ششم به موضوعات اقتصادی كمتر توجه داشت و بيشتر به موضوعاتی از اين قبيل مي‌پرداخت.  در هشت سال گذشته ، دولت بر اجرای فصل سوم قانون اساسی يعنی حقوق و آزاديهای مردم تاكيد داشته است و فصل چهارم قانون اساسی كه ناظر بر امور اقتصادی است ، تعطيل بوده است.  مجلس بر فرار مالياتی برخی شركتهای دولتی نظارت نكرد. اينها جزو حقوق اقتصادی مردم است، ولی مي‌بينيم كه مجلس ششم به جای اين توجه به اين امر، در خصوص بحث زهرا كاظمی ، حساسيت نشان مي‌دهد.

البته حساسيت در خصوص بحث زهرا كاظمی نيز تحسين آميز است، ولی امور اقتصادی كه به ۷۰ميليون نفر برمي‌گردد نيز حساسيت طلب مي‌كند،اما ديديم كه مجلس ششم در اين خصوص سكوت كرد.

آرمين در پاسخ به انتقاد مطرح شده از طرف انبارلويی گفت: در مورد حقوق بشر خيلی بحث هست، اينكه يك شيعه بگويد ، حالا برای يك نفر در زندان مشكلی پيش آمده ، چرا حساسيت نشان داده شد، قابل توجه است. قتل زهرا كاظمی ، خساراتی برای كشور ما در سطح بين‌المللی داشته است كه كم نيست. فشارهايی كه در خصوص بحث انرژی هسته‌ای به ما وارد می شود ناشی از فعال شدن كشورهايی چون كانادا بعد از اين قضيه است.  من در آن زمان به عنوان عضو كميسيون امنيت ملی و سياست خارجی پيش بينی مي‌كردم كه قتل يك خبرنگار در زندان چه مشكلاتی را برای كشور پديد خواهد آورد بنابر اين روی آن حساس بودم.

انبارلويی نيز در پاسخ به سخنان آرمين گفت: من نگفتم كه شما نبايد در خصوص بحث زهرا كاظمی حساس باشد، بحث من اين بود كه چرا شما بر امور مالياتی شركتهای دولتی نظارت نكرديد.  شما در مجلس ششم آن قدر عنايت داشتيد كه از حقوق يك فرد حمايت كرديد ، ولی چرا در مورد ماليات شركتهای دولتی كاری نكرديد.

آرمين نيز پاسخ داد: البته الان كه آقای انبارلويی از موضع مجلس در قبال بحث زهرا كاظمی تشكر مي‌كند، موضوع تازه‌ای است، چون من يادم هست در آن زمان كه با "مرتضوی” سر موضع "كاظمی " در افتادم ، شما بارها در روزنامه رسالت نوشتيد كه "آرمين" به خارجي‌ها خط مي‌دهد ، بي‌خود يك موضوع را بزرگ مي‌كند، آقای انبارلويی بگويد ، آن موضع چه بود و حرف الان چيست.
 دوستان شما از طرح بحث زهرا كاظمی وحشت داشتند و معتقد بودند كه اين موضوع نبايد مطرح شود، مي‌گفتند نبايد دنيا بفهمد، مگر مي‌شود در اين دنيا چيزی را پنهان كرد كه كسی نفهمد. ما گفتيم قبل از اينكه دنيا مدعی شود، عوامل قصور معرفی و با آنها برخورد شود.

انبارلويی در اعتراض به سخنان آرمين گفت: شما چرا از موضع دوستان من مي‌گوييد؟

آرمين پاسخ داد: من از روزنامه شما صحبت مي‌كنم.

بحث من اين بود كه وقتی به جای مجازات عوامل قصور در اين قضيه، همان افراد به عنوان مدير نمونه معرفی مي‌شوند ، در حقيقت از جيب كشور هزينه مي‌شود.

مشكل ما و چالش اصلی اين است كه خواستار نظم دموكراتيك و يا نظم آمرانه. تمامی نيروهای سياسی نيز حول اين محور جمع شده‌اند.

باور نكنيد كه مساله اقتصادی است ، البته دوستان آقای انبارلويی علاقه دارند كه در ايام انتخابات در راستای مطالبات معلمان و كارگران سخن بگويند، باور كنيد مساله فراتر از اينهاست.

اگر حقوق معلمان مهم است، چرا دوستان آقای انبارلويی در مجلس هفتم، پاداش ساليانه خود را ۱/۵ميليون تومان كردند؟ چرا "پژو پرشيا" را به "زانتيا" تبديل كردند؟
اگر واقعا مشكل دوستان اقای انبالويی اين است، چرا بودجه برخی نهادها را در بودجه امسال پنج تا
۱۰برابر افزايش دادند و چرا به جای اين كه اين بودجه‌ها را به آموزش و پرورش بدهند به سراغ حوزه علميه و بسيج فلان‌جا و لشكر و گردان عاشورا رفتند و به آنها بودجه اختصاص دادند.
 ببينيد چه نهادهايی بودجه جديد گرفتند و چه نهادهايی بودجه‌شان افزايش يافت . بودجه همه نهادهای انتصابی و در خدمت يك مركز، افزايش يافته است.

بنابراين مساله اصلی اين است كه آيا مسايل اقتصادی، سياسی ، فرهنگی و اجتماعی را مي‌توان با نظم دموكراتيك و با حضور مردم و يا نظم آمرانه و بدون حضور مردم حل كرد.
در ادامه اين نشست يكی از معلمان از آرمين خواست كه نظم آمرانه را تعريف كند.
آرمين گفت: نظم آمرانه يعنی نظم مبتنی بر اقتدارگرايی، يعنی اينكه اگر فرودگاهی بعد از اينكه
۲۵سال خوابيده و طی ‪ ۲سال راه اندازی مي‌شود تا درآمدزايی داشته و به قلب پروازها تبديل شود، در روز افتتاح دو فانتوم به پرواز درمي‌آيد و هواپيمای مسافربری را بر زمين مي‌نشاند.
 نظم آمرانه يعنی اينكه دو هزار و
۸۰۰نفر را رد صلاحيت كنند و به هيچ كس هم پاسخگو نباشند و بگويند كه دلايل را اعلام نمي‌كنند.

نظم آمرانه يعنی اينكه وقتی ۶۸درصد مردم به يك فرد و برنامه او رای مي‌دهند ، آنقدر برايش بحران آفرينی كنيم كه او اعلام كند هر ۹روز با يك بحران روبرو شده و " نامه‌ای برای فردا " بنويسد.

انبارلويی هم با اشاره به اينكه در هيچ دموكراسی نشان نداريد كه ۱۰۰درصد مردم در انتخابات شركت كنند، اين سووال را مطرح كرد: كه آيا در انتخابات ، فهم يك مرجع تقليد با يك كارگر ساده ، فرق ندارد؟ خود او پاسخ داد "قطعا فرق دارد".

انبارلويی در بخش ديگری از سخنان خود، در دفاع از احمد جنتی و شورای نگهبان گفت:

هم در قانون اساسی ايران ، هم فرانسه و هم آمريكا نهادهايی برای صيانت از قانون اساسی در نظر گرفته شده‌اند كه در ايران اين مسووليت با شورای نگهبان است.

وی افزود: دموكراسی بهترين شيوه برای اداره عقلانی حكومت است ، به شرط اينكه بر قراردادهای اجتماعی استوار شده باشد.

(معلوم نيست اگر اعضای شورای نگهبان كنونی كه در خط انبارلوئی اند، عوض شوند و مثلا آيت الله ميرداماد بشود جانشين احمد جنتی و يا موسوی بجنوردی و موسوی تبريزی هم عضو اين شورا بشوند، بازهم موتلفه اسلامی همين نظر را در باره نقش شورای نگهبان خواهد داشت؟)

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی