ايران

پيك

                         
 

20 اردیبهشت

در یک نهضت ملی

نامزد ریاست جمهوری شوید

 عيسی سحرخيز

 
 

مسئولان وزارت كشور اعلام كردند ثبت نام از داوطلبان شركت در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوری از روز سه شنبه 20 ارديبهشت ماه آغاز می شود و به مدت 5 روز ادامه خواهد داشت .
شرايط افراد واجد شرايط برای ثبت نام در قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران بسيار ساده است و پيش از آنكه بحث« نظارت استصوابي» از جانب جريان اقتدار گرا مطرح شود يا تفسير شاز شورای نگهبان از «رجل سياسی » كه اخيراً به «رجل مذهبی » نيز توسعه يافته و به جامعه و مردم ايران تحميل گردد، دامنه آن تنها به داشتن سن خاص، ايرانی بودن و فعاليت سياسی محدود بود و اصولاً در ابتدای انقلاب نمی توانست شرط داشتن سابقه اجرايی چندان محلی از اعراب داشته باشد، چون همكاران و طرفداران رژيم پهلوی را در برمی گرفت.

با گذشت زمان و ترس از سپرده شدن اصلی ترين ركن «جمهوريت» به دست نمايندگان واقعی مردم، جريان اقتدارگرا و انحصار طلب با مديريت اجرايی آشكار شورای نگهبان و به ويژه شخصيت شخيص آن، آيت الله جنتی «نظارت استصوابي» را باب كرد تا هرآنكه را كه خود نمی پسندند از صحنه رقابت بيرون كنند و ميدان رقابتی "در واقع" يك نفره فراهم سازد. آنچه ناخواسته در خرداد 76 صورت گرفت و به رياست جمهوری سيدمحمدخاتمی انجاميد تجربه ای شده است تا دايره اين حصار هرچه بيشتر تنگ تر شود.

اكنون برخی از كسانی در جايگاه قضاوت در مورد صلاحيت سياسی نامزد های رياست جمهوری نشسته اند يا قصد دارند نامزد رياست جمهوری شوند كه خود نه چندان سابقه سياست ورزی و انقلابی گری دارند و نه مديريت و مدبری و عدالت.

بد نيست پيش از همه به جناب جنتی اشاره شود كه هرگاه خود بدون مشورت ويا دريافت برنامه كار لب از لب باز كرده به اصطلاح گاف های سياسی داده و در ارائه تحليل ها و اظهار نظرهای سياسی داخلی و خارجی ناآگاهی ايشان بيرون زده و در بسياری موارد منافع ملی و مصالح بين المللی ايران را خدشه دار ساخته است .

اكنون كسی در صدر قضاوت و بررسی كنندگان صلاحيت «رجل سياسي» ايران قرار گرفته است كه عملكرد او نشان می دهد در موارد متعددی نه عدالت و بی طرفی سياسی داشته و نه توان تشخيص مصالح سياسی. ايشان سال های سال، پيش از آنكه بولتن نويسی و خط دهی به ائمه جمعه به صورت برنامه ريزی شده باب شود، پيش از رفتن به محل نماز جمعه مجبور بوده است از ديگران و خبرگان خبر و سياست كه اكنون بايد در مورد " رجل سياسی” بودن آنان قضاوت كند آموزش ببيند كه چه بگويد و چه نگويد. او حتی در اين آموزش نيز چندان موفق نبوده و هرآنچه كه بايد می گفته و يا نمی گفته فراموش می كرده است. در پی اين اشتباه های آشكار بسياری بايد مدتها تلاش می كرده اند تا اين خطاها را كه در صحنه جنگ و سياست به ويژه سياست خارجی هزينه آور و مشكل ساز بوده است ترميم كنند.

دوست و همكار عزيزمان جناب آقای شيرزاد نيز در مورد سابقه سياسی و مبارزاتی و توانايی های فردی يكی از نامزدهای رياست جمهوری حق مطلب را در روزنامه اقبال ادا كرد(موخرمائی شهرآشوب شهرما- علی لاريجاني- پيك نت پنجشنبه گذشته) ونشان داد آقازادگی و بستگی های نسبی و سببی با خانواده های روحانی چگونه در صحنه سياست حلال مشكلات بوده و هست.
و يا آن دوست وهمكار شجاع جوانمان، حنيف مزروعی كه سر در دهان شير كرد و به افشاگری گوشه های از آنچه بر روزنامه نگاران و فعالان امور اجتماعی و زنان در پرونده موسوم به« وب لاگ نويسان» رفت، پرداخت.(ديدار قاليباف با دانشجويان) او و ديگران نشان دادند كه فجايعی كه در نيروی انتظامی رخ داد و حقوق بشری كه در اداره اماكن، بازداشتگاه های پنهان و سلول های انفرادی نقض شده چگونه سازمان دهی شده بود، و گرنه مجرمان وخاطيان تا كنون به دست قانون سپرده می شدند و مجازات می گرديدند. نه اينكه آزادانه در جامعه بگردند وهمچنان به پرونده سازی ها مشغول باشند .

راستی آن جوان جويای نام كه دركی عملی از دوران انقلاب و مبارزه با رژيم پهلوی نداشته و نتوانسته «اداره اماكن » را اداره كند، می تواند «اداره كشور » را به عهده بگيرد ؟ "رجل سياسی” بودن پيش كش !

به صحنه آمدن چنين كسانی و ادعای رجل سياسی داشتن وظيفه تك تك ما را سنگين می سازد كه «رجل سياسی » را بازيچه دست ديگران نسازيم و همه برای ثبت نام درهفته آينده آماده باشيم و اجازه ندهيم آنانی كه با رژيم شاه مماشات می كردند و مانع سياست ورزی انقلابيون بودند.. آنانی كه دركی از شعارهای اصلی انقلاب «آزادی » «استقلال » «جمهوريت» و حتی اسلام واقعی وآزاديخواه نداشته و ندارند سرنوشت اين مملكت را دست گيرند . بسياری از مبارزان، فعالان سياسی، فرهنگی و دانشگاهی صالح تر از بسياری ازآنانی هستند كه در نوبت ثبت نام ايستاده و ماه هاست مبارزه تبليغاتی را آغاز كرده اند. در اين ميان، بسياری از زنان فهميده، مدير و شجاع ايرانی نيز در صحنه عمل نشان داده اند «مردانگی » بيشتری دارند و سياست را بهتر فهميده و عمل كرده و می كنند. صحنه انتخابات رياست جمهوری چون مجلس هفتم نيست كه بيش از سه هزار نفر را رد صلاحيت كردند و اعلام شد 50 درصد كنار گذاشته شده اند. «نهضت ثبت نام » می تواند شورای نگهبان را با يك چالش جدی مواجه سازد ، آنها بايد 5000،500،50، و يا ... برابر آنچه را كه تائيد می كنند رد صلاحيت سازند، از زن و مرد سياست ورزی ايرانی .

بايد باور داشت كه اگر همه حضور يابند و در نهضت ثبت نام شركت كنند كار رد صلاحيت مشكل خواهد شد و گامی به پيش به سوی انتخابات آزاد، و نهادينه كردن و مردمسالاری برداشته ايم.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی