ايران

پيك

                         
 

"فاشيسم" نامی آشنا برای خاتمي

افتتاح توام با دلهره

نمايشگاه كتاب و مطبوعات در تهران

 
 

ابطحی ـ امروز نمايشگاه كتاب و مطبوعات افتتاح شد. اين نمايشگاه هر ساله مركز تلاقی انديشه ها است و 10 روزی اهالی فرهنگ و هنر و سياست همديگر را از نزديك مي­بينند. خيلی فضای خوبی است.

با آقای خاتمی كه برای افتتاح آمد، برای ديدن يك سالن از پيش تعيين شده رفتيم. اكثر كتاب­ها و انتشارات مورد بازديد رئيس جمهور، دينی و اسلامی و مراكز انتشارات رسمی بود. در حين بازديد آهسته به آقای مسجد جامعی گفتم سال آخری، حسابی به تقويت دين و اعتقادات رئيس جمهور پرداخته­ايد! متأسفانه غرفه­دارها هم نبودند. خيلی تشريفاتی بود، اين كار برای يك رئيس جمهوری كه صرفاً برای رسميت بخشيدن به نمايشگاه آمده باشد خوب بود ولی برای آقای خاتمی كه خودش اهل فرهنگ است، نه. بارها در كنار كتاب­ها مي­ايستاد و حسرت مي­خورد. مي­گفت به آن­ها كه وقت دارند و نشاط، و كتاب­ها را می خوانند حسوديم مي­شود!!

يكی از غرفه­داران كتاب جديد خودش با نام فلسفه­ی فاشيست را مي­خواست هديه كند، آقای خاتمی خيلی بلند گفت اين را بلديم!

در موقع سخنرانی آقای مسجد جامعی كه گويا فقط جامعه را در كسانی می ديد كه در مجلس طرح تحقيق و تفحص را داده­اند و در يك رفتار كاملاً منفعلانه فقط گزارش مقدار كتاب­ها، مقالات و مجلات دينی را داد كه البته بسيار آمار شگفت­انگيزی بود، ولی حق بود كه آمار فعاليت كل حوزه­های نشر و فرهنگ را مي­داد. حالا اين امسال است، وزير ارشاد سال آينده و در حضور رئيس جمهور سال آينده چه گزارشی خواهد داد؟!

در كنار نمايشگاه امسال سالن ويژه­ای هم با نام غرفه­ی خليج فارس بود. به طور نمادين آقای خاتمی گفت كه مي­خواهم از اين سالن ديدن كنم. نقشه­های تاريخی و قديمی بودكه اين نام پر آوازه را در طول تاريخ بر پيشانی اين منطقه حفظ كرده بود. به آقای خاتمی و آقای مسجد جامعی گفتم كه در حوزه­ی زنده نگه­داشتن نام خليج هميشه فارس، برو بچه­های وبلاگ­نويس خيلی نقش داشتند.

در هر حال افتتاح نمايشگاه امسال فرصت دوباره­ای به فعالين سياسی و فرهنگی داده است تا در طی اين 10 روز در محيط زيبا و با صفای نمايشگاه دور يكديگر جمع شوند. فكر كنم امسال نمايشگاه خيلی سياسی خواهد شد. جای همه­ی اهالی فرهنگ كه در ايران نيستند هم خالی.

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی