ايران

پيك

                         
 

گزارش تلويزيون "بی ‌. بی . سی” از "اسرار اتمی ايران"

مشكل اتمی ايران

راه حل ديپلماتيك ندارد!

 
 

شبكه دوم تلويزيون بی.بی.سی گزارش تهيه شده در باره برنامه‌ هسته‌ ای ايران را تحت عنوان "اسرار اتمی ايران" پخش كرد.

پل كنيون، گزارشگر و تهيه‌كننده‌ی اين برنامه كه به ايران سفر كرده، از زوايای گوناگون به بررسی برنامه‌های اتمی ايران، ديدگاه غرب نسبت به اين برنامه‌ها، مواضع ايران، ديدگاه مسوولان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و اتهام‌هايی كه ايالات متحده‌ آمريكا به ايران وارد مي‌كند پرداخت.
اين برنامه با پخش تصاويری از تاسيسات اتمی ايران در نطنز آغاز شد. سپس بخشی از سخنرانی جورج بوش كه در آن مسئله حمايت ايران از تروريسم را مطرح كرد، پخش شد و بلافاصله تصويری از راهپيمای مردم در تهران كه در آن شعار "مرگ بر آمريكا" سر داده مي‌شد.

اين گزارش بمدت يكساعت و در يكی از پرببيننده ترين ساعت‌های برنامه‌های تلويزيونی انگلستان پخش شد.

كريس شارلير، يكی از بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگويی با گزارشگر بی.بی.سی كه اين فيلم را تهيه كرده مشكلات بازرسی از مراكز اتمی ايران را تشريح كرد و گفت:

درتمام رفت ‌وآمدها و اقدام‌های او به عنوان بازرس، تحت نظارت دقيق ماموران ايرانی بوده است و
 تلاش چند ماهه برای كسب اجازه بازرسی از تاسيساتی در لويزان همواره با بي‌ميلی ايران همراه بوده است.

پخش تصاويرماهواره‌ای از لويزان و تغييراتی كه در فاصله‌ زمان درخواست بازرسی تا هنگام ورود بازرسان به اين مكان ايجاد شده بود نيز دراين گزارش پخش شد.

توضيحات فنی درباره‌ی غني‌سازی اورانيوم و تفاوت اورانيومی كه برای استفاده در نيروگاه‌های اتمی غنی مي‌شود و اورانيومی كه با هدف استفاده‌ نظامی غنی مي‌شود، بخش ديگری از اين گزارش بود.

گزارشگر تاكيد می كند كه بازرسان آژانس شواهدی از اورانيوم بسيار غنی شده، يعنی نوع دوم و مورد مصرف نظامی در ايران پيدا كرده‌اند.

علی اكبر صالحی، نماينده‌ سابق ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در اين باره به گزارشگر می گويد: شواهد يافت شده، درواقع مربوط به آلودگی برخی تجهيزات وارداتی از خارج بوده، نه مربوط به فعاليت‌های غني‌سازی در داخل ايران.

نماينده‌ انگليس در مذاكرات اتمی با ايران نيز در اين گزارش از نگراني‌های غرب نسبت به برنامه‌ هسته‌ ای ايران سخن گفت.

مصاحبه با مردم در تهران و ديدگاه آنها درباره‌ی برنامه‌های هسته‌يی كشورشان نيز بخش ديگری از اين برنامه را تشكيل مي‌داد.

گزارشگر با جمع بندی اظهار نظرهای مردم تاكيد كرد: فن‌آوری هسته‌ ای برای ايرانی ها اكنون به بخشی از غرور ملی تبديل شده، اگرچه آنها تمايلی به استفاده‌ نظامی از اين تكنولوژی ندارند.
 بازديد از اصفهان

گزارشگر می گويد:

از من برای ديدار از تاسيسات اتمی در اصفهان دعوت شده بود، اما ماموران امنيتی هشدار جدی دادند كه هيچگونه تصويری از تجهيزات تهيه نكنم د و سرانجام نيز اصلا اجازه‌ی ورود به تاسيسات به همراه بازرسان آژانس را ندادند و ماموران امنيتی ما را به تهران برگرداندند. درحاليكه معاون رئيس جمهور اجازه تصوير برداری از تاسيسات اتمی را قبلا داده بود.

در اين بخش از گزارش تصاويری از تاسيسات اتمی اصفهان كه از فاصله‌ای دور (از جاده های اطراف) گرفته شده بود پخش شد.

در بخش پايانی اين برنامه، تصاويری از حمله هوايی هواپيماهای اسرائيلی به تاسيسات اتمی عراق در سال 1981 پخش شد و اشاره شد كه اسرائيل سخنان خصمانه‌ای عليه ايران می گويد.

برنامه در حالی خاتمه يافت كه گزارشگر برنامه بعنوان نتيجه گزارش خود گفت:

به نظر نمي‌رسد اين بحران تنها با ديپلماسی قابل حل باشد(!)

  
 
                      بازگشت به صفحه اول
Internet
Explorer 5

 

ی