pyknet پيك نت

درگذشته، حتی از اختلافات شاه و قوام هم استفاده شد - راه توده
درمقابل تمركز قدرت
به هرقيمت بايدايستاد



3 ملی– مذهبی
7 ماه در سلول انفرادی "قبر" دربند ويژه 325 زندان اوين

هنر و انديشه


جشنواره بزرگ
موسيقی كُردی
در سنندج


فستيوال فيلم
زنان
كارگردان جهان


3 فيلم ايرانی
درفستيوال فیلم كن


سانسور اعلام حضور درنمايشگاه كتاب

درويشيان:

می نويسم

پس، هستم!


بهرام بیضائی

اتفاق

خودش نمی افتد

خاطرات مسيح علی نژاد
از مجلس فرمايشی هفتم
"تاج خار"
منتشر شد


يك سالن
برای نمايش
تختخوابی
در يك بيمارستان
قطعه زمينی
برای خواب ابدی


هنر حاج آقا

روح الله
حسينيان

"خسرو"


فرزانه كابلی
من به آنكه
هنررامی شناسد
رای ميدهم


جائی
برای زندگی


مهرجوئی
نسل جديد
آگاه، اما
كم رمق است


پرستوئی
از پرده سينما
می رود
به صحنه تئاتر


هما روستا
از سالهای دور
بازگشت با نمايش "سانتاكروز"


سخنرانی فراهانی
جشن تئاتر
چهره پردازان

پشت صحنه


هفته تئاتر
آنها كه نبودند
ياد وتصويرشان بود!


 
 
اولين مصاحبه مشروح يوسفی اشكوری- پس از زندان و خلع لباس

دراین 40 سال

در سرا پرده

روحانيت

چه می گذشت

وچه می گذرد؟

 

چند كلامی درباره علی خامنه ای، واعظ طبسی، مطهری، مصباح يزدی، سروش، شريعتی و بالاخره يگانگی منتظری در دوران شاه

       خوب شد لباس را از من گرفتند. آزاد شدم
هر مجلس ختمی كه خطری شده بود به من می رسيد. مثل سال ۶۴ و ختم پسر دكتر مصدق در مسجد ارك كه آمدند و فحش دادند و كتك زدند. عمامه‌ی ما را برداشتند و پاره پاره كردند. در مجالس مختاری و پوينده و سامی و فروهرها و اينها هم سخنرانی كردم. غرض اين كه در طول اين سال‌ها نان اين لباس را نمي‌خوردم، فقط چوب اين لباس را مي‌خوردم.
سيد علی خامنه‌ای هم به خاطر ارتباطش با
شريعتی و سخنرانی در حسينيه ارشاد معروف بود. آقای طبسی هم كه نه اهل نوشتن بود و نه اهل سخنرانی كه شهرتی داشته باشد، مطهری را هم در این 25 سال بجای تکریم له کردند. هشتاد درصد روحانیت به شمول امثال مصباح یزدی مخالف انقلاب بودند. شما یک خط از مصباح یزدی درباره انقلاب اما پیش از انقلاب نمی بینید.


دعوا سر لحاف "ملا"
 در مجلس فرمايشی

يك نطق انتخاباتی از تريبون مجلس فرمايشی، يكباره اصول گرايان، آبادگران، نشاط انگيزان، رزم آوران و به زوروارد مجلس شدگان را رو در روی يكديگر قرار داد. اين درگيری نه بر سر حقوق ملت و يا دفاع از آزادی و درگيری های تاريخی مجلس ششم، بلكه بر سر نطقی بوجود آمد كه يكی از آقايان از پشت ميكرفن مجلس از هاشمی رفسنجانی و ضرورت سپردن سكان رياست جمهوری به وی كرده بود. يكی دو نفر اصولگرا و آبادگر(از فراكسيون يكصدنفره سپاه در مجلس) خيز برداشتند تا تكليف اين نماينده را كه "ناصرنصيری” نام دارد و از جمع اصولگرايان و آبادگران متمايل به فراكسيون نشاط انگيز است همان پای ميكرفن روشن كنند. چند تنی سينه سپرد كردند و نگذاشتند، تا آنكه سخنرانی تمام شد و درگيری در صحن مجلس آغاز شد. نه سايت از نفس افتاده و بی خاصيت شده مجلس و نه مطبوعات می نويسند كه اين آقايان كه يكصدتن آنها امنيتی و سپاهی اند با اسلحه وارد مجلس می شوند يا دم در سالن اسلحه هايشان را تحويل می دهند. اگر شق اول درست باشد، در آينده نزديك شاهد تيراندازی در وسط مجلس هم خواهيم بود. البته نه بر سر حقوق پايمال شده مردم، بلكه بر سر لحاف ملا!


شورای نگهبان به راه خود می رود
رد صلاحيت كانديداهای رياست جمهوری
در آينه رد صلاحيت انتخابات مياندوره ای


پنجشنبه احمد آباد

123 سال از تولد مصدق گذشت

پاسخ های سياسی و رندانه دكتر ابراهيم يزدی دريك مصاحبه
هاشمی پاسخ بدهد
تا تكليف با ايشان روشن شود

1-  برنامه جديد ايشان، متناسب با اوضاع كنونی چيست؟2- دمكراسی و حقوق ملت3- سانسور مطبوعات4- اقتدار رياست جمهوری. 5- تكليف آنها كه خلاف قانون زندانی شدند. 6- به چه جرم ودليلی دانشجويان را می برند و می آورند؟ 7- به چه جرمی اين همه بلا سر وبلاگ نويس ها آوردند؟8- من ريش سفيد، پس از 50 سال كار سياسی تازه بيآيم گُول بخورم و اسم نهضت آزادی را عوض كنم؟


غيرت در جمهوری اسلامی

با اشاره از يك جاهائی

عليه يك جاهائی می جوشد!


طی سه روز گذشته بيش از 2 هزار تفنكدار با 3 رزمناو
به پايگاه دريائی امريكا در كويت منتقل شده اند.
انتقال سريع و سئوال برانگيز
تفنگداران امريكائی به كويت


قتل زهرا كاظمی

دادگاه تجديد نظر پشت

درهای بسته هم به نتيجه نرسيد

لوموند ديپلماتيك فارسی
تاريخ جنگ دوم را
دوباره بايد نوشت و خواند


                لوموند ديپلماتيك فارسي
  با نگاهی متفاوت به جنگ دوم جهانی منتشر شد

1
- درس  های تاريخ  2- نقش ناشناخته اتحاد شوروی در جنگ دوم جهاني3- ارتش های فراموش شده آسيای بريتانيا 4- هيتلر بدينسان آلمانی ها را خريد  5- از « كشتن از روی ترحم »  تا « راه حل غائی » 6- درسی از دلاوری زنان روزن اشتراسه7- يك جريان « نو كارگری »  بسيار محافظه كار 8-  اعاده حيثيت از گذشته استعماري 9- مسيرهای نوين برای نفت و گاز 10- خيزش چين به سمتِ بازار افريقا11- مقاومت های مسلحانه و چهرة خودپرداخته شان در رسانه ها  12- « جنگ ستارگان ٣»  ،  انتقام سرمايه ی مالی جهاني 13- مرد سالاری ،  بدون مرز طبقاتي 14- موفقيت اسپانيائی و « يك بيماری اجتماعی » ( ضميمه مقاله مرد سالاری بدون مرز طبقاتی )  


برا ی توقف غنی سازی اورانيوم
3 هفته به ايران
مهلت داده خواهد شد


ميرحسين موسوی می خواست
گربه را جلوی دروازه انتخابات بكشد
تلاش ناکام برای اختيارات
نيروی انتظامی و تلويزيون


بيانيه- برای ختم غائله
با يك حكم حكومتی
رئيس جمهور منصوب كنيد
با تهديد مردم دركدام كشورانتخابات برگزار می شود؟


سفر غافلگير كننده
"
كوندوليزا رايس" در كردستان عراق


سردار قاليباف به آن دليل خود را كانديدای رياست جمهوری كرده كه معتقد است در سامان بخشی به نيروی انتظامی موفق بوده است و صحبت هايش در باره اسكله های قاچاق چشم گير! چند اقدام نمايشی نيروی انتظامی در جريان سفرهای نوروزی، مشوق قاليباف و بيت رهبری برای آمدن وی به ميدان انتخابات رياست جمهوری شد. گردوخاك سفر نوروزی كه فرونشست، پرونده اداره اماكن و فعاليت های امنيتی موازی نيروی انتظامی باز شد و واكنش های عمومی نسبت به نشستن يك نظامی بر صندلی محمد خاتمی. سردار قاليباف و تيم فيلمبردار و مشاور و... او در اولين اقدام پيشگيرانه توانستند مطبوعات را ناچار به اجرای دستوری كننه كه بموجب آن هيچ نشريه ای تا برگزاری انتخابات رياست جمهوری حق انتشار عكس های قاليباف در لباس سرداری و فرماندهی نيروی انتظامی را ندارد. يعنی همين عكسی كه می بينيد و حالا شده عكس ممنوعه! اگر رئيس جمهور نظامی بداست، چرا به ميدان فرستاده شده و اگر خوب و خدمتگذار است چرا نبايد با همان لباس خدمتگذاری اش مردم او را بشناسند؟


نيروی انتظامی و بسيج

ارتش انتخاباتی قاليباف شده اند

دكتر معين در دانشكده فنی تهران

چهارپزشك اصلاح طلب برای

چهار بيماری كهنه قدرت در ايران

مرگ بر ضد ولايت "دوچه"

 عطاءالله مهاجراني                                                                          

292 دانشجو
ركورد خودكشی در دانشگاه ياسوج


با گرفتن متروی تهران از محسن هاشمی

شهردار زوركی تهران

هاشمی رفسنجانی را گاز گرفت

قاضی مرتضوی

عبدی را درزندان نگهداشت!

نامه 1180 دگرانديش ايرانی
عليه حمله نظامی امريكا

مردم ايران در دو دهه گذشته، بيشترين بها را برای كسب آزادی پرداخته اند و به رغم صدمات فراوان، كشتارهای دهه 50 و 60 ، قتل های زنجيره ای، سركوب كارگران، زحمتكشان و زنان و... برای بدست آوردن حقوق انسانی خود هيچ گاه از پای ننشسته اند. با اين همه، هر گونه مداخله نيروهای خارجی و قوای نظامی امپرياليستی را محكوم می كنند.


درتدارك حمله اتمی
بمب های نفوذگرامريكائی
برای حمله به انبارهای زيرزمينی


پيش ازانتخابات- پس ازانتخابات
اين كاش همه آقایان
همينجا كه الان هستند، درجا بزنند


دكتريزدی پس از ثبت نام رياست جمهوری
ايران برای آنكه "ايران" بماند
نيازمند يك "آشتی ملی” است


نگاهی به سخنرانی "چاوز" در جهان "پورتوآلگره"
زنده باد دمكراسی
اما نه از نوع امريكائی

                                                                     "آلن وودز"- ترجمه: بهروز صفري


سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


 حساب بانكي پيك
S.G
.
Bardeh
 
Kontonr.: 277978300
 BLZ:100 700 24
 
DeutsheBank (Germany)

نشاني پستي پيك نت
 
KHMI
 
Postfach 210453
 10504 Berlin-Germany


    

 

27 ارديبهشت 1384 - 17 مه 2005


ازبكستان
سرنوشت
قرقيزستان
را خواهد يافت؟

مردم شهر انديجان در جمهوری ازبكستان، با حمله به زندان شهر، صدها زندانی را آزاد كردند. بدنبال اين اقدام شورش عمومی شهر را فرا گرفت و مردم ساختمان استانداری اين شهر را اشغال كردند. سركوب اين شورش توسط ارتش ازبكستان شمار زيادی كشته به همراه داشته است. نتيجه گيری از شورش مردم در انديجان هنوز بسيار زود است، اما آنچه مسلم است زمينه اين شورش، حتی اگر به گفته "اسلام كريم اف" رئيس جمهور مادام العمر ازبكستان از خارج هدايت شده باشند، اگر در جامعه بحران زده ازبكستان وجود نداشت، مردم چنين وسيع به ميدان نمی آمدند. فساد حكومتی و حكومت مافيائی در ازبكستان زمينه ساز شورش است، اما اين احتمال كه امريكا از اين زمينه استفاده كرده و دولتی مشابه دولت قرقيزستان را بر سر كار آورد و مواضع نظامی خود در اين گوشه از منطقه را تقويت كند نيز دور از ذهن نيست. دو سوم مردم ازبكستان در روستاها زندگی می كنند و باورهای مذهبی در آن قوی است.  البته در تاشكند پايتخت كشور شيوه زندگی مردم با ساير نواحی ازبكستان بسيار متفاوت است كه اين امر نوعی شكاف را ميان افراد غنی و فقرا بوجود آورده است. هرگونه انتقاد دردولت كريم اف منع شده است، خاصه اين كه در رسانه‌های جمعی جايی برای بحث و گفت‌وگو پيرامون اوضاع كشور وجود ندارد. حدود دوميليون نيروی كار ازبكستان در روسيه و يك ميليون در قزاقستان مشغول به كاراند. ازبكستان پرجمعيت‌ترين كشور آسيای ميانه است و دولت اين كشور با وجود ارتباطاتی كه با غرب دارد، بيش از بقيه كشورهای منطقه، سركوبگر تلقی مي‌شود. هزاران ازبك پشت مرزهای قرقيزستان و تاجيكستان اجتماع كرده اند تا به اين دو كشور مهاجرت كنند. مرز تاجيكستان بسته شده و دولت قرقيزستان تاكنون فقط چند صد تن را بعنوان مهاجر پذيرفته است. يك عضو پارلمان ازبكستان كه از منتقدان دولت كريم اف است، با تائيد تلويحی شورش مردم گفت:اين يك شورش صرفاً‌ اسلام‌گرا نيست، بلكه شورشی از سوی مردم عادی است كه ديگر تحمل رژيم كريم‌اف را ندارند.الكساندر ياكوونكو، سخنگوی وزارت امورخارجه فدراسيون روسيه نيز ضمن اعلام حمايت از دولت ازبكستان، گفت: «روسيه شورش برپا شده از سوی افراط‌گرايان در ازبكستان را كه برای دستيابی به اهداف سياسی با استفاده از روش‌های زورمدارانه و خشن موجب كشته‌شدن مردم بي‌گناه شده اند، محكوم مي‌كند.»


بوش در قفقاز
گرجستان
برج بلند ديده بانی
نظامی- نفتی امريكا

اومانیته-حسن زروکی-ترجمه پیک نت

 

بازديد بوش رييس جمهور آمريكا از تفليس حكايت از اراده آمريكا در جهت تضعيف نفوذ روسيه در اين منطقه مهم استراتژيك غنی از نظر ذخاير نفتی دارد. ايالات متحده قاطعانه تصميم گرفته جايگاه خود را در كشورهای جدا شده از اتحاد شوروی سابق تثبيت نمايد. پس از بازديد از لتونی، رييس جمهور آمريكا در ميان استقبال بيش از صدهزار نفر كه در ميدان مركزی شهر تفليس اجتماع كرده بودند به گرجستان سفر كرد. او به مثابه "قهرمان دمكراسی” در مقابل جمعيت نطقی غرايی كرد: " در ماههای اخير مردم دنيا در مقابل تحولات اميدوار كننده از بغداد تا بيروت و ... بی شك به تحسين وادارد شدند. اما قبل از انقلاب بنفش در عراق، انقلاب نارنجی در اُوكراين و انقلاب سبز در لبنان، انقلاب صورتی گرجستان به وقوع پيوست" بوش بعد از اين مقدمه در تمجيد از حوادث نوامبر 2003 گرجستان، رييس جمهور آمريكا به دو نكته ديگر پرداخت. او قبل از هر چيز پشتيبانی خود را از همتای گرجستانی اش در مخالفت با مسكو اعلام كرد و همچنين خواستار برچيده شدن پايگاه های نظامی روسيه در گرجستان شد و بدنبال آن خواستار همگرايی برگشت ناپذير گرجستان در ناتو شد. وی با انتقادی خفيف از عملكرد تفليس دررابطه با "اوستيای جنوبی” و "ابخازی” كه از همان فردای فروپاشی شوروی اعلام استقلال كرده و در مقابل يورش نظامی گرجستان ايستادگی كرده بودند، از پشتيبانی آشكار از تفليس در اين مورد خودداری كرد و اظهار داشت: "اين اختلافی است كه بايد توسط حكومت گرجستان و جدايی طلبان حل شود. ايالات متحده نمی تواند راه حلی را به طرفين تحميل نمايد و شما نيز خواستار چنين چيزی نيستيد". بوش با رد مسئله تجزيه گرجستان از رهبران اين كشور خواستار حل مسالمت آميز اين مشكل شد و خاطرنشان ساخت كه در جهت حل اختلافات در مجامع بين‌الملی به آنها كمك خواهد كرد. "مشاركت با تفليس" بر "منافع مشترك" مبتنی است. عبور لوله های نفتی و يا همكاری نظامی و اقتصادی كه بنحوی آشكار توسط رييس جمهور آمريكا تاييد شد. رفتاری كه ايالات متحده آمريكا در قبال رهبران جديد گرجستان اتخاذ نموده حاكی از استراتژی نفوذ اين كشور در كشورهای نفت خيز سابق شوروی با هدف در اختيار گرفتن اين ذخاير است. در حقيقت گرجستان نقش استراتژيكی مهمی را به خاطر عبور لوله های نفتی (باكو ، تفليس ، سيحون) از اين كشور كه در ماه سپتامبر آغاز به كار خواهد كرد بازی می كند. اين لوله ها بايد روزانه تا يك ميليون بشكه نفت خام را از دريای خزر به مديترانه، بدون عبور از ايران و روسيه منتقل نمايند. ايالات متحده آمريكا هم اكنون حضور گسترده ای در آسيای مركزی و قفقاز در مرزهای روسيه دارد و تقريبا در تمام جمهوری های شوروی سابق به استثنای قزاقستان دارای پايگاه نظامی می باشد و اميدوار است كه بتواند اين حضور خود را به مرزهای اروپايی روسيه گسترش دهد. بعد از سقوط "لئونيد كوچما" در اواكرايين، ايالات متحده آمريكا رويای سرنگونی رژيم كنونی روسيه سفيد(بلاروسي) را كه به قول بوش آخرين رژيم ديكتاتوری اروپاست و چرخش آن به سمت غرب را در سر می پروراند. روسيه با خشم و نوعی ناتوانی به اين استراتژی قدرتمند شدن هر چه بيشتر آمريكا در مناطقی كه سابقا تحت نفوذ آن بود می نگرد.


چين و كوبا
روابط خود را
تقويت می كنند

"تسزيا تسين لين" نماينده حزب كمونيست چين, پس از بازديد از مكزيك, روز 12 ماه مه برای ديدار رسمی و دوستانه چهارروزه ای به دعوت نماينده مجمع ملی حكومت ملی كوبا وارد هاوانا شد. وی طی سخنانی درفرودگاه هاوانا گفت كه كوبا كشور مهمی درآمريكای لاتين و درمنطقه كاراييب است. طی نيم قرن، حزب, دولت و مردم كوبا به پيروزی های عظيمی دردفاع از حق حاكميت دولتي, رشد اقتصاد ملي, افزايش سطح  زندگی مردم ودر ديگر جهات , دست يافته است.  دولت ومردم چين ازصميم قلب برای مردم كوبا آرزوی پيروزی های جديد در ساختمان سوسياليسم می كنند. در دوران كنونی مبادله و همكاری دوكشور درعرصه های مختلف، بی وقفه گسترش می يابند.


گرجستان
در دامان امريكا
عليه روسيه

"سرگئی لاورف" وزير امور خارجه روسيه در سخنرانی خود در دومای روسيه، به گرجستان هشدار داد: روسيه در صورتی كه مقامات گرجستان طرح هائی را عليه دو پايگاه روسی در خاك گرجستان به اجرا در آورند‌‏, دست روی دست نخواهد گذاشت. وزير خارجه روسيه تأكيد كرد: روسيه در مقابل باج‌‏گيری مقامات گرجستان در رابطه با مشكل عقب‌‏نشينی پايگاه‌‏های روسی از گرجستان تسليم نخواهد شد. ما اوضاع سياست داخلی گرجستان را دنبال مي‌‏كنيم؛ مذاكرات ادامه دارد و گرجستان تمام پيشنهادهای سازنده ما را مي‌‏داند.در همين حال رئيس پارلمان گرجستان تهديد كرد كه در صورت عدم پيشرفت در مذاكرات درباره تعيين جدول زمانی برای خروج نظاميان روسی از دو پايگاه در خاك گرجستان، طرح تحريم عليه اين پايگاه‌ به اجرا گذاشته خواهد شد. بر اساس قطعنامه صادر شده در پارلمان گرجستان دو پايگاه روسی در باتومی و آخالكالاكی تا ژانويه سال 2006 بايد تخليه شوند و اين در حالی است كه روسيه تاكيد مي‌‏كند كه دست‌‏كم تا 4 سال ديگر اين امر امكان‌‏ناپذير است.