پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 



سردار داوود
به سردارهرندی:
"آفساید ‌بی‌آفساید"

"آفساید" نه فقط در فستیوال برلین فیلم برجسته شناخته شده و جایزه خرس نقره ای را برد، بلکه در فستیوال فجر هم با استقبال روبرو شد، اما برای جلوگیری از اکران احتمالی آن از هم اکنون در ایران جو سازی تشدید شده است.

سردار سابق "داوود احمدی نژاد" برادر رییس جمهور در یک پاس و پاسکاری میان خودی‌ها، نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته و از اکران بسیار محدود فیلم «آفساید» در جریان فستیوال فجر انتقاد کرده و پرسیده چرا این گونه فیلم‌ها باید در دوران وزارت شما پخش شود؟

این درحالی است که فستیوال فیلم برلین، هر یادگاری از خود بر جای گذاشته باشد، فیلم "آفساید" یکی از دیدنی ترین فیلم‌های این فستیوال و از فراموش نشدنی ترین یادگارهای آنست. فیلمی که دشوار بتوان تصور که بازی‌های امنیتی – از نوع نامه نگاری برادر رئیس جمهوری به وزیر ارشاد نمونه آنست- اجازه نمایش عمومی آن در تهران و استان‌ها را بدهد. این فیلم، بعنوان بهترین  فیلم فستیوال برنده جایزه نقره ای شد. جایزه طلائی- خرس نقره ای- فستیوال را یک فیلم از بوزنین بُرد.

جایزه نقره طلانی به کارگران "آفساید" جعفرپناهی تعلق گرفت. وقتی خبرنگاران دوره اش کردند تا مصاحبه کنند، بیم زده چند جمله ای گفت، از جمله اینکه: ما وقتی دراینجا جایزه می‌گیریم و بر می‌گردیم به چشم جاسوس و مزد بگیر خارجی قلمداد می‌شویم. وقتی هم که فیلمی را می‌آوریم که جایزه نمی گیرد، متهم می‌شویم که آشغال به فستیوال برده ایم و دست خالی برگشته ایم.

این فیلم گزارش تلاش یک گروه دختر ایرانی است که با هر ترفندی شده خود را به داخل استادیوم فوتبال می‌رسانند تا بازی را ببیند.

از یادگارهای دیگر فستیوال فیلم برلین، نمایش فیلم "به آهستگی" ساخته مازیارمیری بود. داستانی فیلم عبور از خط قرمزی است که نمایش آن در جمهوری اسلامی ناممکن است. زن و شوهری از میان مزدبگیران جامعه، که دور از هم زندگی می‌کنند و شوهر به سفر چند روزه همسرش به مشهد (شهر صیغه!) مشکوک می‌شود. مرد، در سرانجام همه جدال‌های درونی اش با این تردید کنار می‌آید تا با همسرش زندگی کند، اما محیط و سنت‌های آن با این تردید کنار نمی آیند. جدال بین فرد و محیط و سنت! مازیار 37 سال دارد.