پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک بايگانی پيک

hafteh@peiknet.com

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

در رابطه با پيک هفته


 

 

 

 

 


خانه عفاف
این خانه مقدس است
اما نه برای خواهر من
و. کارزار
 

یکی از نماینده‌های محترم مجلس گفته:

تقدس بخشی به خانه‌های عفاف، چاره کار زنان خیابانی است. نمی دونم دقیقا کی بود که کلمه "شهرنو " رو شنیدم. وقتی معنیش رو از مادرم پرسیدم با عصبانیت گفت: تو از کی این کلمه رو شنیدی؟؟ اینجا جای خیلی بدیه و نباید در این مورد حرفی بزنی و این سوال برای من‌بی‌جواب موند که این شهر کجاست ؟ معنی این کلمه رو وقتی ساکن خوابگاه علامه بودم، فهمیدم و اون موقع 21 ساله بودم. وقتی سال دوم دانشکده بودم و مثلا عضو فعال انجمن، روی بورد یک فراخوان زده بودیم تا بتونیم یک تریبون آزاد برگزار کنیم در انتقاد از رواج بحث صیغه که اون روزها خیلی درموردش حرف زده میشد. یکی از برادران بسیج که حافظ قرآن هم بود کلی شاکی شده بود که این حکم خداونده و در قرآن اومده پس نمیشه هیچ انتقادی بهش کرد و گفته بود که حتما باید با من حرف بزنه . من هم که قبل از اون تهدید به تعلیق از تحصیل شده بودم به توصیه بچه‌ها قرار شد با این آقا حرف نزنم ولی خب من باهاش حرف زدم .....

و اما این همیشه برای من سوال بوده که کی مشروع و یا نامشروع بودن یک ارتباط جنسی رو تعیین می‌کنه؟ مگه غریزه جنسی یک نیاز کاملا طبیعی نیست؟ پس چرا به نیازهای مادی می‌خواهیم جنبه معنوی بدهیم؟ مگه ما به غذا خوردن و یا خوابیدن جنبه معنوی میدیم؟ کدوم یک از این دو رابطه در نزد شما پذیرفته شده تر است؟ رابطه سکسی که دو نفر که همدیگر رو دوست دارند با هم برقرار می‌کنند و یا برای ساعات و روزهای مشخصی یک مرد بدون هیچ علاقه ای و فقط برای ارضای نیازهای جسمی اش به یک زن مبلغ مشخصی پول میده تا بتونه با اون زن رابطه سکس برقرار کنه؟

این برادر اصرار داشت مورد دوم که از اون به نام صیغه یا متعه در قرآن نام برده شده مورد قبوله . جالب بود که این مرد در جواب سوال من که ازش پرسیده بودم اگه خواهرتون روزی تمایل داشته باشه  صیغه مردی بشه، در حالی که تمام صورتش سرخ شده بود گفت با فرهنگی که خواهر من در اون تربیت شده امکان نداره این کار رو بکنه . من هم با بدجنسی ازش می‌پرسیدم که خب اگه خواهرتون بپذیره که این یک نیاز کاملا طبیعیه و اون خودش می‌تونه شریک جنسی اش رو انتخاب کنه  و اونوقت بخواد با پسری که دوستش داره رابطه سکس برقرار کنه و چون شما نمی پذیرید و می‌گید رابطه غیرمشروعه پس اون هم صیغه بشه ولی در ازای این صیغه شدن حتی پولی هم دریافت نکنه دیگه رابطه نامشروعی شکل نگرفته و اگه خواهرتون بخواد میتونه حتی صیغه شدنش رو در جایی ثبت نکنه پس این به نظر شما چه مشکلی داره؟

الان هم این نماینده محترم مجلس میگه اگه بتونیم محتوای خانه عفاف رو هم مثل نام مقدسش، تقدس بخشیم مشکل حل میشه!؟

نه برادر من،  چرا نباید این مشکلات رو ریشه ای حل کرد. فکر می‌کنید با تغییر نام شهرنو به خانه‌های عفاف مشکلی حل میشه . اگه قرار بود مشکلی حل بشه 27 سال بعد از انقلاب و برچیده شدن این مکانها، حالا مجبور نمی شدید به اسم خانه عفاف ، دوباره این مکانها رو علم کنید. اسم تغییر کرده ولی ماهیت چطور؟ حداقل چرا اجازه نمی دهید این مکانها بصورت رسمی دایر بشه تا اینجوری بتونید با ارائه خدمات بهداشتی و آموزشهای لازم به زنانی که به هر دلیل در این خانه‌ها زندگی می‌کنند، از گسترش بیماریهای عفونی و ایدز در سطح کشور جلوگیری کنید. اصلا تا حالا یک تحقیق اساسی کردید که ببینید چرا یک زن و یا دختر فرار میکنه و یا به  تن فروشی حالا به هر اسمی رو میاره. آقای ...قرار بود آماری در اختیارم بگذارد تا بتونم یک وب سایت برای راهنمایی به دختران فراری راه اندازی کنم .آقای .....به دلیل سمتی که در بهزیستی داشت و اینکه مسئول انجام طرح تحقیقی ای  بود که درمورد دختران فراری انجام شده بود، می‌گفت 50 درصد 300 دختر فراری که پرونده شون به من ارجاع داده شده بود کسانی بودند که با دوست پسرهاشون رابطه سکس برقرار کرده بودند ولی حالا که بحث ازدواج با شخص دیگری مطرح شده بود به دلیل اهمیتی که باکره بودن یک دختر در فرهنگ ما داره، نمی تونستند  درمورد از دست دادن بکارتشون با خانواده شون صحبت کنند و به همین دلیل ترجیح دادند از خونه فرار کنند.(البته نمی دونم خبر قتل فجیع دختر 17 ساله کرجی به دست پدرش رو خونده بودید یا نه؟ این دختر به پدرش گفته بود که دیشب چرا خونه نیومده و چه اتفاقی براش افتاده، پدرش هم دختر رو تا حد مرگ کتک زده بود و بعد موهاش رو از ته تراشیده بود و بعد هم با روسری دختر رو خفه کرده بود و جسدش رو انداخته بود دم در خو نه اشون، اینقدر از خوندن این خبر ناراحت شدم که رفتم دستشویی سایت تا اونجا بتونم بهتر گریه کنم... ) من نمی دونم دامن زدن به بحث ازدواج موقت در جامعه ای که به دلیل باورهای حالا درست و یا نادرست فرهنگی ، هنوز در پذیرش داشتن روابط سکس برای فرزندانشان و بیشتر هم برای دخترانشان مشکل دارند ، چه چیزی عاید می‌شود؟ چند وقت قبل یک خبری خوندم مبنی بر اینکه عده ای از محققان اسلامی در قم یکسری سوالهای اساسی رو در مورد رابطه جنسی بین دختران و پسرانی که قرار هم نیست با هم ازدواج کنند و فقط با هم دوست هستند طرح کرده اند تا بتونند با بازنگری در مسائل دین و پاسخ به اون، راه حلی برای ارتباط آزاد بین دخترها و پسرها پیدا کنند. انصافا در تنظیم سوالهاشون، کاملا نیاز جوانان رو در نظر گرفته بودند تا ببینیم پاسخ شون چی هست؟