ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

مرز شلمچه بسته شد

آرایش های جدید نظامی

در دو سوی مرز ایران و عراق

400 شبه نظامی وابسته به مقتدا صدر در عراق دستگیر شدند و شمار پروازهای نظامی امریکا در مرزهای غربی ایران افزایش یافته است. ایران نیز نیروهای خود را در مرزهای غربی تقویت کرده است. 3 هزار چتربازی که امریکا وارد عراق کرده، نمی تواند تنها درارتباط با تقویت نیروهای این کشور در عراق ارزیابی شود. بموجب یک خبر دیگر، 3 ایرانی در موصل عراق دستگیر شدند.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که "بيش از سه هزار چترباز آمريكايي وارد عراق شد." با آنکه ورود این نیرو به عراق در چارچوب طرح جدید کاخ سفید برای مقابله با انفجار و مرگ در عراق گزارش شده، اما معلوم نیست چرا برای چنین هدفی، بجای نیروی امنیتی، نیروی زمینی و رزمی، چتر باز وارد عراق شده است؟ مگر آنکه این چتربازان زیر پوشش طرح جدید بوش برای عراق، وارد عراق شده باشند برای اهداف دیگری که جز ایران نمی تواند باشد.

از سوی دیگر و بدنبال احضار سفیر عراق در ایران به بغداد و علنی شدن کاهش روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی و دولت عراق، وزنامه االقدس العربی چاپ لندن از استقرار نیروهای ایرانی در مرز ایران و عراق خبر داد و نوشت: 150 تن از نیروهای ایرانی در مرز ایران با سلیمانیه عراق مستقر شده‌ و شمار بیشتری از نیروها و تجهیزات ایرانی در نزدیکی مرز استقرار یافته‌اند و این درحالی است که هواپیماهای آمریکایی پرواز در مرز ایران با استان‌های کردنشین عراق را افزایش داده اند. در یک اقدام غیر دوستانه دیگر که حتی بوی جنگ از آن می آید، دولت عراق مرز شلمچه را به روی ایران بست.

همین روزنامه اضافه می کند که درجریان سفر وزیر دفاع امریکا "رابرت گیتس" به عراق نزدیک به 400 تن از نیروهای مقتدی صدر و از جمله هادی الدراجی رئیس تشکیلات تبلیغاتی او دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر در داخل خود عراق نیز حلقه محاصره ایرانی ها روز به روز تنگ تر می شود و در آخرین اقدام، سه ایرانی در شهر موصل در شمال عراق دستگیر شدند. مقامات ایرانی گفته اند که این ایرانی ها با داشتن اجازه ورود به بخش کردنشین عراق وارد خاک این کشور شده اند و هنوز بر ما نیز معلوم نیست که چرا از منطقه ای که اجازه سفر به آن داشته اند فراتر رفته اند!

هنوز هویت دستگیر شدگان جدید اعلام نشده است، اما حدس زده می شود بموجب اطلاعاتی که از یورش به دفتر جمهوری اسلامی در اربیل بدست آمده، دامنه شناسائی ها و دستگیری ها گسترش یافته و متاثر از همین اطلاعات، دولت عراق سطح روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را کاهش داده است.