ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

استیضاح احمدی نژاد

آغاز جمع آوری امضاء در مجلس

قطع گاز در بخش وسیعی از کشور، خاموشی های برق که گفته می شود بزودی همانند کابوسی از راه خواهد رسید، تهدید های امنیتی نمایندگان مجلس، حرف های جنجالی و دردسرآفرین رئیس جمهور در سفرها و یا مجامع و مجالس، گرانی کمر شکنی که می رود تا گران ترین نوروز چند دهه اخیر را به مردم تحمیل کند، کارشکنی دولت در کار شهرداری تهران، خودسری ها و رفتارهای نظامی شماری از وزرای کابینه و استانداران، اعتراضات دانشجوئی رو به تشدید در کلیه دانشگاه های کشور، حرکت دولت، مستقل از برنامه چهارساله و چشم انداز 20 ساله و... همه با هم و بصورت یکجا، سرانجام از زمزمه های انتقاد به طرح عملی فراخواندن احمدی نژاد به مجلس برای استیضاح انجامیده است. شکست سنگین طرفداران دولت در انتخابات اخیر شوراها و بر ملا شدن بی اعتباری رئیس جمهور در افکار عمومی- علیرغم همه تبلیغاتی که برای وی می شود- در تهیه طرح فراخواندن رئیس جمهور به مجلس سهم داشته است. این طرح که بصورت یک نامه در مجلس گرداننده می شود به شمار 70 امضاء نزدیک شده است و این درحالی است که برای تسلیم آن به هیات رئیسه و سپس اعلام رسمی آن و فراخواندن احمدی نژاد به مجلس به 72 امضاء نیاز است.

با آنکه هنوز پیش بینی عدم کفایت رئیس جمهور زودهنگام به نظر می رسد، اما چنانچه روند بحرانی کشور همینگونه ادامه یابد که جریان دارد، بسیار محتمل است رئیس جمهور قبل از پایان دوره 4 ساله ریاست جمهوری اش سقوط کند. این احتمال از آنجا تقویت می شود که از میان طیف باصطلاح اصولگرای مجلس نیز منتقدان دولت همسوئی با فراکسیون اقلیت را آغاز کرده اند، چنان که محمدرضا باهنر نایب رئیس و عملا همه کاره هیات رئیسه مجلس برای گرفتن ضرب انتقادات و اعتراضاتی که نمایندگان مجلس نسبت به سیاست ها و عملکردهای دولت دارند، خود نیز زبان به انتقاد از عملکردهای دولت گشوده است. با آنکه همگان می دانند سیاست اتمی کشور را مانند سیاست خارجه رهبر هدایت می کند، اما بعید نیست که گریبان احمدی نژاد در ارتباط با قطعنامه اخیر شورای امنیت و خواست مجلس برای دانستن نظر رسمی دولت در باره این قطعنامه و پاسخ صریح و رسمی به آن نیز گرفته شود.

در این ارتباط "اکبراعلمی" از نمایندگان فعال مجلس نیز روز گذشته ضمن تائید تهیه طرح استیضاح رئیس جمهور در مجلس گفت: من این مطلب را که جمعی از نمایندگان مجلس بدنبال طرح سئوال از آقای احمدی نژاد هستند را انکار نمی کنم، اما قرار نیست شمار امضاء ها و نام امضاء کنندگان اعلام شود.
نمايندگاني كه طرح سوال از رئيس جمهور را امضاء مي‌كنند، اخلاقا موظف هستند كه امضاء خود را پس نگيرند و كساني كه به دنبال اين طرح هستند مكانيزم‌ها و سازو كارهاي را در نظر گرفته اند تا از تعداد كساني كه معمولا امضاء مي‌كنند و بعد منصرف مي‌شوند، كاسته شود.

اگر يك چهارم از نمايندگان مجلس طرح سوال از رئيس جمهور را امضاء كنند، طبق قانون اساسي و آئين نامه داخلي مجلس رئيس جمهور يا معاون وي موظف است در مهلت مقرر در كميسيون تخصصي مجلس حضور يابد و در آنجا به سوال نمايندگان پاسخ دهند. چنانچه پاسخ قانع كننده نباشد خود رئيس جمهور موظف است با حضور در صحنه علني مجلس پاسخ قانع كننده‌اي به سوال نمايندگان ارائه كند.