ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
     
 
 
 

رایس و ژنرال امریکائی در برابر این پرسش سکوت کردند

امریکا برنامه حمله به ایران را دارد؟

در میان انواع اخباری که در ارتباط با سخنرانی بوش و اعلام ادامه اشغال عراق و حتی افزایش نیروی نظامی امریکا دراین کشور، اخبار زیادی طی دو روز گذشته منتشر شد. در کنار اخبار مربوط به این سخنرانی و طرح انتقال نیروی جدی نظامی به امریکا، مسئله حمله نظامی به کنسولگری جمهوری اسلامی در شهر اربیل نیز پیش آمد و به این ترتیب، طی سه روز صحنه دفتر متشنج منطقه ورق تازه ای خورد.

درباره دلیل حمله به کنسولگری اربیل جداگانه در شماره امروز پیک نت می خوانید، اما در ارتباط با سخنرانی بوش و واکنش هائی که اعلام اعزام نیروهای جدید به عراق بوجود آمد دو نکته بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است:

1- آن بخش از سخنرانی بوش که عملا و برای نخستین بار مسئله پیگیری گروه های انفجاری و تروریستی در عراق تا درون خاک ایران را مطرح کرده است.

2- اشاره ای که در سنای امریکا به مستندات قانونی بوش برای تجاوز به خاک ایران مطرح کرده اند.

در ارتباط با مورد اول، شاید گویا ترین خبر، آن سکوتی باشد که ژنرال امریکائی در مصاحبه خبری خود به همراه وزیر خارجه امریکا کرد. این ژنرال که همراه با "رایس" وزیر خارجه امریکا در مصاحبه خبری حاضر شده بود، در پاسخ به خبرنگاری که از وی پرسید: آیا می توان اشاره رئیس جمهوری به دنبال کردن تروریست ها و تخریب پایگاه های آنها در خارج از عراق را آغاز جنگ با ایران قلمداد کرد؟

ژنرال امریکائی پس از چند ثانیه سکوت دراین برابر این پرسش، از مقابل میکرفن کنار رفت و جای خود را به "رایس" داد تا او پاسخ بگوید. وزیر خارجه امریکا پس از آنکه جای ژنرال را اشغال کرد، بجای پاسخ دادن به آن خبرنگار و سئوالش، از خبرنگار دیگری که او را به نام می شناخت خواست تا سئوالش را مطرح کند. بدین ترتیب، هم ژنرال امریکائی و هم وزیر خارجه امریکا تجاوز نظامی به ایران را رد نکردند و دروازه ها را برای خود باز نگهداشتند!

در باره مستندات و مستمسک های قانونی رئیس جمهور امریکا برای حمله به ایران نیز باید اظهارات برخی سناتورهای دمکرات و باصطلاح مخالف سیاست بوش در عراق را مورد توجه قرار داد. از جمله اینکه:

یکی از این سناتور ها که عضو کمیته روابط امور خارجه سنای آمريکاست در دیدار با وزیر خارجه امریکا گفته است رئیس جمهور نباید از آن بند قطعنامه سال 2002 علیه عراق استفاده کند که بموجب آن نیروهای نظامی امریکا حق دارند در خارج از خاک عراق نیز وارد عملیات شوند.

این سناتور، که باید از نیات کاخ سفید و مستمسک های قانونی بوش با اطلاع باشد، در همین دیدار، از وزیر خارجه امریکا پرسیده است:

"آیا خیال دارید براساس قطعنامه 2002 کنگره علیه دولت صدام، به ایران حمله نظامی کنید ؟"

وزیر خارجه امریکا، دراینجا نیز همان سکوتی را مراعات کرد که در مصاحبه خبری و در کنار ژنرال امریکائی مراعات کرده و سئوال خبرنگار را دور زده بود. گرچه گفت بعدا به این سئوال بصورت کتبی و رسمی به سنا پاسخ خواهد داد!