چاره ای ملی بيانديشيم
پيش از زانو زدن حاكميت
يكدست در برابر امريكا
سرمقاله راه توده 89


 


افشاگری در مجلس
6 ميليارد دلار پول نفت
يا مُلا خور شده و يا سپاه خور

       پیک هفته 69  ----------  22 خرداد  1385 - 12  ژوئن 2006

  infos@peiknet.com  

هنر و اندیشه


توليد در كارگاه اوين
نمايش در گالری كيهان

نوبت به
استادان دانشگاه
رسيده است


نمايشگاه بزرگ
كاريكاتوريست‌ها
 
و تصوير سازان
در تهران


بيانيه
كانون نويسندگان
درباره
خاموشی به آذين


به آذين
نا شنيده‌ها
ونا گفته‌
ها
1- گزارش مراسم خاكسپاری
2- سالهای سردبيری "اتحاد"
و "كيهان هفته دوره دوم"
3- ناگفته های يك ديدار متفاوت
4- صدای گوشخراش علی نژاد
از بلندگوی سخن پراكنی لندن


به آذين
از خاك ايران
 برآمد
وبرخاك ايران
شد

"به‌آذين"، سرانجام، پس از بحث و كشاكشی كه بر سر محل خاكسپاری او جريان داشت، بنا به خواست خانواده وی در "بهشت سكينه كرج" به خاك ايران سپرده شد. آخرين منزل و توقفگاه او در فراز خاك ايران، بيمارستان "آراد" تهران بود كه سه روز در آن بستری شد و سرانجام قلب بزرگترين مترجم ايران از حركت باز ماند. محمود اعتماد زاده، سرگذشت نسلی از مبارزان و ميهن دوستان ايران بود، كه از جنگ دوم تاكنون حوادث ايران را دنبال كرده و خود در حوادث ميهن نقش آفرين بودند. او تنها، مترجم نبود، شخصيتی سياسی، افسری شجاع و ميهن دوست وانسانی دركمال شرافت و پايداری بر سر انسانيت و آرمان های خود بود.
خبرخاموشی ابدی او، بلافاصله در پيك هفته (صبح 4 شنبه) با اين عنوان اعلام شد: "چشم بيداری، كه برای ابد به خواب رفت". اين عنوان اشاره به يكی از نوشته های سياسی و آموزش دهنده به آذين است كه در روزهای گذشته و همزمان با انواع مطالب و اظهار نظرهائی كه درباره او و آثارش می شود، به آن اشاره نمی شود. نامه هائی كه برای فرزندش در فرانسه نوشت و او را از چپ روی و ماجراجوئی سياسی پرهيز داد. اين نامه ها كه سياسی تر از نامه های "نهرو" به دخترش "اينديراگاندی” است در يك جلد و در زمان شاه بصورت زير زمينی درايران انتشار يافت و دست به دست شد. با عنوان "از خواب تا بيداری”.
يادداشت پيك هفته در باره خبر خاموشی به آذين را در پيك هفته و يا از اينجا مي‌توانيد بخوانيد.


تشكيل كميته
بزرگداشت "به آذين"
در برلين

در پايتخت آلمان "برلين" كميته برگزاری بزرگداشت محمود اعتمادزاده (به آذين) تشكيل شد. گروهی از فعالان سياسی- فرهنگی ايران مبتكر تشكيل اين كميته شده اند. اين كميته در نخستين اطلاعيه خود خطاب به ايرانيان، از همگان خواست تا در برپائی اين بزرگذاشت به هر نحو كه می توانند شركت كرده و در برگزاری آن كميته را ياری كنند. آدرس تماس  با اين كميته نيز اينگونه اعلام شده است:
komitee.behazin@gmx.net


 

گزارش ساليانه انجمن دفاع از حقوق زندانيان
بر 143 هزار ايرانی
در زندان ها چه می گذرد!

1- شكنجه و سلول انفرادی  2ـ استفاده از چشم بند3 ـ ضرب و شتم متهمان توسط نيروی انتظامی ـ كه به زنان نيز تسری يافته است4 ـ بازداشت بدون مجوز5ـ بازداشت بدون هيچ‌گونه سابقه قضايی و مجرميت6 ـ بلا تكليفی زندانيان و طولانی شدن مدت محكوميت7ـ تعارض در مديريت بازداشتگاه‌ها 8 ـ فقدان شرايط كنترل و پيشگيری از خودكشی زنان بويژه در زندان رجايی شهر9ـ وجود بازداشتگاه‌های جداگانه توسط نهادهای مختلف10ـ فضای ناكافی برای افراد ( ا متر به جای 12 متر)11ـ دستگيری اعضای خانواده‌ به جای فرد متهم12 ـ استنكاف و مقاومت اطلاعات سپاه در برابر بازديد و نظارت بر بازداشتگاه‌ها 13ـ نگهداری افراد زير 18 سال در بندهای عمومی (بازداشت نوجوان 13 ساله به خاطر دزديدن يك مرغ و بازداشت او به مدت 6 روز در بدترين بازداشتگاه ورامين)14ـ وجود افراد مسن در زندان‌ها....


مصاحبه اتمی نماينده ولی فقيه در سپاه
غنی سازی متوقف نخواهد شد
اما آماده مذاكره با امريكا هستيم!


زرقاوی از آن زمره بود
خيلی ها در لباس مخالفت
خدمت به امريكا می كنند!

ابطحی


قرُبون بِرم خدا را
اين جام و چند هوا را
روزنا - مسيح‌ علی‌نژاد


مصاحبه نخست‌‏وزير كردستان عراق
كشف چاه نفت در"زاخر" كردستان عراق


مجلس هم كلافه شده از
پر حرفی و پوچ گوئی حداد عادل


فراخوان ۴۱۵ فعال مبارزه با قوانين زن ستيز
22 خرداد- ميدان 7 تير
روز حقوق زن در ايران


پيام مشترك شيراك و بلر به رهبران ايران
برنامه اتمی خودتان را
هرچه سريع تر متوقف كنيد
اخطار بوش برای زمان محدود پاسخ دادن ايران را، جان بولتن،
 سفير امريكا در سازمان ملل، در يك مصاحبه كامل كرد:
تغيير رژيم در تهران
می تواند به تهديد هسته‌ای خاتمه دهد
مذاكرات گروه 8 در
15 تا 17 ژوييه (24 تا 26 تير)
 می تواند، در صورت متوقف نشدن برنامه های اتمی ايران، روی همين موضوع متمركز شود!
امريكا در مذاكره با ايران بدنبال معامله بزرگ نيست!


رايزنی با مقامات مصری
سفر ناگهانی علی لاريجانی به مصر


مصاحبه شيرين عبادی با اكسپرس
سايت حقوقدانان دمكرات
دمكراتيك شدن ايران اتمی
يگانه راه حل بحران كنونی است


آينده ايران
بزرگترين ديدارهای جهانی
از 8 تا 24 تيرماه انجام می شود


به سبك نازی ها
خيز حزب پادگانی
برای تسخير شوراها

شكاف درجبهه راست با اعلام استقلال حزب آبادگران( با حمايت حزب ايثارگران كه احمدی نژاد عضو رهبری آنست) از موتلفه اسلامی و روحانيت مبارز علنی شد!


خاتمی در ديدار با رهبران حزب مردمسالاری
اميدوارم گرفتار بحران نشويم!
امريكا دنبال اجماع جهانی عليه ايران است
حزب مردمسالاری خواهان تشكيل بزرگترين مجمع ملی
("لوئی جرگه") برای بررسی فعاليت های اتمی ايران است


دست خارجی ها!
آنقدر پشت اين توجيه پنهان نشويد
كه مردم دست واقعی را هم باور نكنند


چهلم آيت الله صالحی نجف آبادی
جرم او اين بود:
استناد به ابزارعقلی و نه اخبار نقلی!


در خواب خوش خرگوشی
تا شروع هولناك جنگ داخلی؟
جميله كديور



سهم خود را در بهره گیري از این روزنت بپردازید

این یگانه منبع درآمد پیک نت براي ادامه انتشار است.


حساب بانکی

A.KH.P

ِDeutsche Bank

Konto Nr 4593745

BLZ: 10070024

Germany

آدرس پستی

Postfach 200208
  13512 Berlin

Germany


 

    

 

 
 

تماس با ما - اشتراك پيك

دیدگاه ها


دفاع
از رفسنجانی
به سبك
حسين شريعتمداری!

حسين شريعتمداری، مديرمسوول روزنامه كيهان در ستون «يادداشت روز» شماره سه‌شنبه 16 خرداد اين روزنامه، سرمقاله ای امنيتی، با هدف مغشوش كردن مرزبندی هائی كه بر سر يورش و تشنج در سخنرانی هاشمی رفسنجانی در شهر قم بوجود آمده نوشت. او در اين يادداشت چند پهلو كه تلاش كرده جنگ روانی جديد را هدايت كند، بهم زدن سخنرانی هاشمی در قم را تلويحا انداخت گردن اصلاح طلبان تا بلكه بين جبهه ای كه در حال شكل گيری است بهم بزند. در بخش ديگری از اين مقاله، سعی كرد تئوری هميشه جاويد رهبر در باره دست داشتن خارجی ها در هر نوع نارضائی و اعتراضی در جمهوری اسلامی را تائيد كند. اين سرمقاله نيز، در نوع خود "هنری” است، گرچه بازاری و مبتذل. نكاتی از آن را را بخوانيد:
بدون كمترين ترديدی می‌توان نتيجه گرفت، كسانی كه با سر دادن شعارهای نامربوط و جنجال و هياهو، در پی تشنج‌آفرينی در مراسم سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی بوده‌اند، اگر عامل مستقيم دشمن نباشند، فريب‌خوردگان كج‌فهمی هستند كه در هر دو حالت، ساز قدرت‌های بيگانه را كوك كرده و در شيپور تبليغاتی دشمن دميده‌اند.
عده ای كه از وجود پاره‌ای اختلاف سليقه‌ها ميان آقای هاشمی و برخی ديگر از جريان‌های خودی با خبر بوده‌اند، با اين تلقی كه اگر در مراسم سخنرانی ايشان تشنج‌آفرينی كنند، اين حركت به حساب بخش ديگری از بدنه‌ی انقلاب نوشته خواهد شد، اين حركت را تدارك ديدند. دقيقا شبيه اقدام منافقان كه برخی از مراسم را در پوشش افراد حزب‌اللهی برهم می‌زدند! و ماجرای پارك لاله كه بعدها به آن اعتراف كردند فقط يكی از آن ده‌ها و صدها نمونه است.
البته بديهی است كه می‌توان به آقای هاشمی انتقاد داشت و اين انتقاد را مطرح نيز كرد، اما تشنج‌آفرينی مقوله‌ای ديگر است.
تشنج‌آفرينان می‌دانستند كه برنامه‌ی سخنرانی به طور مستقيم از سيمای جمهوری اسلامی پخش می‌شود، بنابراين شعار و هياهوی آنان علاوه بر انتشار در سطح كشور در ميدان ديد نامحرمان و حراميان بيرونی هم قرار خواهد گرفت و به بيان ديگر، اين تشنج‌آفرينی می‌تواند ماشين عمليات تبليغاتی و روانی دشمنان را به گونه دلخواه و مطلوب آنان تغذيه كند.
طی چند ماه گذشته و مخصوصا چند هفته‌ی اخير، يكی از اصلی‌ترين محورهای تبليغاتی آمريكا و متحدانش عليه ايران اسلامی، القای وجود تفرقه در ميان «مسوولان با يكديگر» و «مردم و مسوولان» بوده است، تا آنجا كه، دامن زدن به تفاوت‌های قومی، غائله‌آفرينی در دانشگاه‌ها و ... را با جديت و صرف هزينه‌های كلان دنبال كرده و می‌كنند.
اكنون بايد پرسيد كه آيا تشنج‌آفرينان ديروز از اين نكته بديهی غافل بوده‌اند؟ به يقين پاسخ اين سوال نمی‌تواند مثبت باشد.
بخشی از اهداف تشنج‌آفرينان ديروز، نسبت دادن اين حركت به طلاب فداكار و پاكباخته قم بوده است، كه خوشبختانه با هوشياری آنان و سردادن شعارهای پر طنين در مخالفت با تشنج‌آفرينان، اين بخش از اهداف گروه ياد شده، ناكام ماند و البته بعيد نيست برخی از آنان برای پاك كردن رد پای خود، تظاهر به هواداری از اين يا آن شخصيت حوزه كنند! ( دم خروس دفاع از مصباح يزدی )
ترديدی نيست كه تشنج در دشمنی با نظام اسلامی تدارك ديده شده بود و عاملان را بايد در دو گروه زير جست‌وجو كرد:
الف: افراد وابسته به آن سوی مرزها – چه مستقيم و چه با واسطه – كه با هدف مورد اشاره ، دست به تشنج‌آفرينی زده‌اند.
ب: يك جريان افراطی و مشكوك داخلی نيز می‌تواند در ميدان اتهام باشد. جريانی كه زمانی بدترين اهانت‌ها را نسبت به آقای هاشمی روا می‌داشت و مدتی بعد، به بهانه‌ی حمايت از نامزدی ايشان در انتخابات رياست‌جمهوری، باز هم سخيف‌ترين و زشت‌ترين نوع به اصطلاح حمايت از آقای هاشمی را ارايه كرد، چرا كه اين جريان اولا نشان داده است كمترين اراداتی به آقای هاشمی ندارد. ثانيا افراد اصلی اين گروه در جريان انتخابات اخير تاكيد كردند هاشمی نامزد مطلوب آنها نيست. بلكه برای ايجاد شكاف در حاكميت به حمايت از ايشان برخاسته‌اند، ثالثا نشانه‌های فراوانی از وابستگی آنان – يا دست كم برخی از آنان – به كانون‌های بيرونی در دست است. بنابراين، احتمال آن كه تشنج‌آفرينی ديروز از سوی اين جريان تدارك شده باشد، دور از ذهن نخواهد بود.
( اين سرمقاله را از شاخ و برگ و زنگوله هائی كه شريعتمداری بدان بسته جدا كرديم و لب مطلب و نظر امنيتی شريعتمداری را از آن بيرون كشيديم تا دقيقا مشخص شود، او چه هدفی را با اين سرمقاله دنبال كرده است)


استبداد
چرا بايد
بوی نفت بدهد؟
بهرام معتمد


چُرت خبرگان
شايد پاره
شده باشد
و. يدالله اسلامی