بوش درآستانه ورود به جلسه سران ناتو
شرايط امريکا برای گفتگو با ايران
پايان دخالت در عراق و لبنان، آغاز توقف غنی سازی

پيک هفته

   

ترور آيت الله خمينی
درون دستگاه های اطلاعاتی
ج.اسلامی طرح ريزی شده بود
شکرالله پاک نژاد را لاجوردی
 بی معطلی گذاشت جلوی گلوله
شعبان بی مخ ترور شد، نمرد اما اطلاعيه اش را منتشر کرديم
گروه فرقان با همان اعتقادات و انضباطی
که تيم های قتل های زنجيره ای دارند

شكرالله پاك نژاد در دادگاه و میان دو وکیل تسخیری پرونده گروه فلسطین. نفر اول سمت راست عکس، سروان بازنشسته ارتش، "قوامی"، برادر حسین قوامی خواننده فراموش نشدنی موسیقی ایرانی است که دستی هم به تار داشت و دو دانگی هم صدا. دراین پرونده پا را از گلیمی که برایش تعیین شده بود، به سود پاک نژاد درازتر کرد و به همین دلیل نیز دیگر اجازه وکالت تسخیری در دادگاه های نظامی به وی ندادند و چوب این دادگاه و دفاع با احتیاطش از پاک نژاد را خورد.

لاجوردی خفت برنامه سپاس آریامهر را با اعدام فوری پاک نژاد که قهرمان دادگاه شاه بود خواست جبران کند. و این تازه آغاز جنایاتی بود که تاریخ معاصر ایران به یاد نداشت.

شعبان جعفری پس از ترورناکام، به بیمارستان منتقل شد و از مرگ نجات یافت. جسارت او برای تیراندازی به سمت عاملین ترور بیش از شهامت عاملین ترور و جان سختی اش باندازه دریدگی وشقاوتش بود.

درباره کتاب خاطرات "عزت شاهی" پیام های بسیاری دریافت داشته ایم. از داخل کشور بارها نام انتشاراتی کتاب را سئوال کرده اند، که همینجا یکبار دیگر می نویسیم: این کتاب را شرکت انتشاراتی "سوره" منتشر کرده است. آدرس این انتشاراتی نیز خیابان حافظ، خیابان رشت، کوچه جمشید جم است. با این دست از سئوال کنندگان تا اینجا می شویم بی حساب. اما پیام های دیگر، بویژه از داخل کشور. عمدتا از ما خواسته اند تا خلاصه ای از وقایع آن سالها بنویسیم زیرا نسل جدید آن رویدادها را بخاطر ندارد و فقط گهگاه از دهان این و آن شنیده است و یا مطالبی را بصورت تحریف شده در مطبوعات خوانده و یا از تلویزیون شنیده است. ارسال کنندگان این پیام ها هم حق دارند و هم ندارند. حق دارندۀ چون واقعیت را می گویند، اما بی انصافی می کنند زیرا ما همین شیوه را داشته ایم و با این پیام ها کمی از این شیوه گسترده تر استفاده می کنیم.
کمیته های انقلاب، در همان اولین روزهای پس از سقوط سلطنت و بویژه سقوط پادگان های نظامی بدست مردم تشکیل شد. در هر محله مساجد و برخی خانه های مصادره شده سران رژیم شاه تبدیل شدند به کمیته و جوان هائی که اسلحه بدست آورده بودند خود را به این مراکز معرفی کردند. خواه ناخواه شماری از مبارزان سیاسی طیف چپ و مذهبی نیز مانند همه مردم دستشان به اسلحه رسیده بود. برخی بیشتر و برخی کمتر. حتی شماری از ماموران ساواک و گارد شاهنشاهی نیز با هویت های جدید و جعلی وارد این کمیته ها شدند. کمیته ها خیلی زود نقش پلیس و انتظامات را در شهرها پیدا کردند و بعدها با فرمان آیت الله خمینی، آیت الله مهدوی کنی نیز رسما مسئول آن شد. سپاه پاسداران، مدت ها پس از کمیته ها و از درون آنها شکل گرفت. کمیته ها، تا سالها مستقل از شهربانی و موازی با آن فعالیت می کرد. سلسله اختلافاتی که بین پلیس و کمیته ها از یکسو و رقابت بین کمیته ها و سپاه از سوی دیگر سرانجام منجر به ادغام پلیس در کمیته ها و تاسیس نیروی انتظامی شد. یعنی همین نیروئی که اکنون می شناسیم. کمیته ها- بویژه در ابتدای فعالیت خود- همانگونه که عزب شاهی در خاطرات خود میگوید تمام دستگیری ها، بازجوئی ها، اعدام ها و ... را برعهده داشت و پس از استقرار اسدالله لاجوردی در زندان اوین و بعنوان دادستان انقلاب مرکز رابطه تنگاتنگی با وی برقرار کرد. این ارتباط را گروه و باند عزت شاهی در کمیته ها با لاجوردی برقرار کردند. دسته بندی ها در کمیته ها از همین مرحله اشکال جدید به خود گرفت، که امثال علی فلاحیان؛ علی اکبرناطق نوری و... به آن پیوستند. عزت شاهی، بموجب مندرجات خاطراتش هم اندیشی نزدیکی با تفکر احمدی نژاد و مصباح یزدی دارد و شاید به همین دلیل نیز خاطرات او در دولت احمدی نژاد منتشر شده است. فصل مهمی از تاریخ مقابله های خونین پیش و پس از دهه 60 با سازمان های سیاسی و بویژه مجاهدین خلق و همچنین جنگ کردستان با تاریخ کمیته ها پیوند دارد. حال بخش دیگری از خاطرات عزت شاهی را دنبال می کنیم. دراین بخش به یکی از غیرانسانی ترین اعدام ها می رسیم. اعدام شکرالله پاک نژاد. درحقیقت همان خط و اندیشه ای که شکرالله پاک نژاد را اعدام کرد، بعدها قتل عام زندانیان سیاسی و در ادامه آن، قتل های زنجیره ای را سازمان داد و اکنون سران و فتوا دهندگان آن جنایات می روند تا در صدر مجلس خبرگان رهبری بنشینند و برای حادثه آفرینی های آینده آماده شوند. فاجعه اینجاست!
شکرالله پاک نژاد عضو گروهی بنام "گروه فلسطین" بود و دفاعیات او در دادگاه شاه، یکی از روان ترین، ساده ترین و درعین حال شوربرانگیزین دفاعیات سیاسی بود. محاکمه او زیر فشار سازمان ها و مجامع حقوق بشر جهانی بصورت نیمه علنی برگزار شد و به همین دلیل عکس های آن به مطبوعات راه یافت، گرچه متن دفاعیات پاک نژاد هرگز در مطبوعات منتشر نشد. این دفاعیات بعدها در سطحی وسیع، بصورت شبنامه دست به دست شد. بخش هائی از این دفاعیات را نیز بصورت مستقل می آوریم. ترور ناتمام شعبان بی مخ و دستگیری و اعدام تیمسار سجده ای رئیس کمیته مشترک ضد خرابکار، انفجار حزب جمهوری اسلامی، که در واقع با آن انفجار کمر مذهبیون معتقد به آرمان های اصلی انقلاب را شکستند، آشنائی بیشتر با گروه فرقان که شجره انصارحزب الله و برخی گروه بندی های لباس شخصی ها به آن باز می گردد و... نیز دراین فصل آورده می شود. فرقانی ها را بعدا جمهوری اسلامی اعدام کرد، اما همان ها که حکم اعدام فرقانی ها را دادند، بدست آنها موفق شده بودند سد بزرگی بنام آیت الله مطهری را برای رسیدن جمهوری اسلامی به فلاکت امروز از سر راه بردارند. کاری که با مجاهدین خلق کردند. در خاطرات عزت شاهی، برای نخستین بار از طرح ترور آیت الله خمینی در سالهای اول انقلاب یاد می شود، اما او جزئیات بیشتری را دراین بار نمی گوید.


بخش هائی از دفاعيات شکرالله پاک نژاد در دادگاه نظامی شاه
به آنجا رسيده ايم
که اين قصه تلخ، امروز هم خواندنی است


منوچهرآتشی
يک سال پس از
آتشی که زيرخاک شد

پنجشنبه گذشته نخستين سالگرد خاموشی  "منوچهر آتشی" بود. اين سالگرد را بوشهری ها در کنار آرامگاه او در بوشهر برگزار کردند. جعفر حميدی استاد دانشگاه تهران که خود را به اين مراسم رسانده بود ... ادامه


رقص پيروزی
درشهرهای اکوادور

عسگر داوودی


کلیه گروه خونی O
رسيده به 20 ميليون تومان

قيمت کليه در بازار سياه به 20 ميليون تومان رسيده است. دکتر "پارسا يوسفی" در حاشيه افتتاح انجمن خيريه حمايت از بيماران کليوی اراك: اطمينان دارم بازار سياه کليه فعال است. در اين بازار هر کليه با گروه خونی "O منفی" با قيمت بيست ميليون تومان هم فروخته می‌شود. ديده‌ايم پدری را كه به سراغ ما می‌آيد و اظهار ناتوانی مالی می‌كند و پس از آن کودکش در اثر نارسايی كليه می‌ميرد. در چند روز گذشته به دليل نداشتن فيلتر مخصوص دياليز کودکان در يك بيمارستان، مجبور شديم به پدر کودکی که از روستا آمده بود بگوييم کودکش را به تهران ببرد، ولی مگر می‌شود کودکی را برای دياليز هفته‌ای سه بار از روستايی در استان مركزی به تهران برد؟ در استان مرکزی يک آزمايش بافت را نمی‌توانيم انجام بدهيم، در صورتی که بيست سال است در کرمانشاه پيوند کليه انجام می‌شود؛ متاسفانه زمانی که بيمار از اراک به تهران می‌رود، گير سودجويانی می‌افتد که خرج يک ميليون تومانی را برای او ده ميليون تومان می‌کنند.


آيت الله جنتی:
بزودی به قله علم و عالم خواهيم رسيد


 

   8 آذر 1385

 شماره 86
   
پيک هفته

گفتگوی منصوره شجاعی با سيمين بهبهانی
برابری زنان
برای حقوق خود
بايستيد و نا اميد نشويد
عکس آرش عاشوری نيا


4 عنصر
جان مايه شعر
خميره شاعری
احسان طبری


محمدعلی افغانی
اگر شاه
 او را هم کشته بود
"شوهرآهوخانم"
را چه کسی می نوشت؟
"شوهرآهوخانم" داستان ناتمام تبديل زن ايرانی به ماشين توليد بچه، ارضاء کننده تمايلات جنسی مرد و مسئول پختن و روفتن خانه است. داستانی که دولت احمدی نژاد دنباله آن را گرفته است!

بالا: شوهر آهو خانم - پايين : گاو

تاريخ سينمای ايران- مسعود مهرابی
اول "آهوخانم" با شوهرش آمد
و سپس قيصر و گاو، پشت سر هم
زمين زيرپای
سينمای ايران لرزيد


بابک بيات
نت هايش ماند
خودش به خاموشان پيوست


بنام مصالح کشور، چه ها که نکرده اند
خاطرات و مشاهدات
مدير انتشارات اميرکبير
از روز28 مرداد


مهاجرافغانی:
به ما گفته بودند
اسلام مرز ندارد
وبلاگ "سلام انسان"


آفسايد در فستيوال "لايف"
فيلمی معمولی
با سوژه ای ابتکاری


چهار ویژ گی
ضد کارگری
 و مردم ستيزی
دولت احمدی نژاد

صادق کارگر، از کارشناسان مسائل کارگری ايران، که در خارج از کشور بسر می برد، با يکی از فعالان جنبش کارگری در داخل کشور گفتگوئی کرده که سايت "اخبار روز" آن را منتشر کرده است. دراين گفتگو نقطه نظرهائی از جانب فعال کارگری داخل کشور، درارتباط با ماهيت دولت احمدی نژاد، توهمات بسياری از فعالان سياسی چپ خارج از کشور، نسبت به اوضاع واقعی ايران، آينده ای که دولت کنونی و طيف راست حامی او برای خويش تصور کرده و نياز تاخير ناپذير رساندن اخبار واقعی و آگاهی های سياسی به جنبش کارگری مطرح شده است. ما اين گفتگو را درچارچوب همين فرازها خلاصه کرده ايم، که می خوانيد و بويژه به همه ساده انديشانی که با جدا کردن دوبازوی داخلی و خارجی دولت کنونی، تصور کرده اند احمدی نژاد سياست خارجی قابل دفاعی را پيش می برد و لااقل در برابر امريکا ايستاده، توصيه می کنيم اين مصاحبه را در تنهائی خويش بخوانند و بيانديشند.