ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

جلیلی نه پیشنهادی داشت و نه برای تفاهم به لندن رفته بود

اجلاس مهم1+5

کمربند تحریم ایران

امروز تنگ تر می شود؟

 
 
 
 

 

مذاکرات دبیر جدید شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی "جلیلی" با همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا "سولانا" روز گذشته بی آنکه نتیجه ای همراه داشته باشد پایان یافت و بموجب گزارش خبرگزاری ها، اجلاس گروه 1+5 برای شنیدن گزارش سولانا امروز تشکیل می شود. دراین جلسه، گزارش سولانا در کنار آخرین گزارش آژانس انرژی اتمی بررسی خواهد شد. نتیجه این بررسی گزارشی است که تسلیم شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد. تقریبا تمام خبرگزاری های مهم جهان شب گذشته با انتشار اخبار وتحلیل هائی مشابه، این گمانه را تقویت کردند که گزارش نهائی منفی بوده و شورای امنیت می رود برای تصویب قطعنامه دیگری علیه ایران. پیشتر چنین اشاره شده بود که جلیلی با پیشنهادهای تازه ای به دیدار سولانا در لندن خواهد رفت، اما شب گذشته "سولانا" با نا امیدی کامل اعلام داشت که حرف و پیشنهاد تازه ای را در مذاکراتش با جلیلی نشنیده و نسبت به روند مذاکرات با ایران نا امید است.

شاید ادامه مذاکرات گذشته علی لاریجانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و سولانا می توانست این گمانه زنی ها را اندکی تعدیل کند، اما برکناری او و جلو کشیدن جلیلی، اساسا برای نفی روند مذاکرات لاریجانی- سولانا صورت گرفت و انتظار بی جائی بود، اگر تصور می شد جلالی برای تفاهم بیشتر با سولانا و جلوگیری از تصویب قطعنامه جدید جانشین وی شده است.

شب گذشته، همچنین اعلام شد که از جانب امریکا "نیکلاس برنز" معاون وزارت امور خارجه امریکا در اجلاس 1+5 شرکت می کند و برای همین منظور راهی فرانسه شده است. وی از جمله دیپلمات های موافق شدت عمل در مقابله با ایران است. اجلاس امروز در فرانسه تشکیل می شود. کشوری که رئیس جمهور جدید آن "سرکوزی"، پس از پیروز در انتخابات بسرعت در کنار بوش قرار گرفت و گفته می شود اطلاعات محرمانه ای را پیرامون فعالیت های اتمی ایران در اختیار دارد که از کانال های فوق جاسوسی بدست آمده است. سرکوزی درمیان رهبران اروپا تندترین مواضع را در برابر فعالیت های اتمی ایران اتخاذ کرده و حتی اظهار نظر او درباره ناگزیر بودن حمله نظامی به ایران برای مدتی به مهم ترین خبر جهان تبدیل شد.

"آنگلامرکل" صدراعظم آلمان، علیرغم مناسبات گسترده اقتصادی آلمان و ایران، از نظر تندی مواضع در برابر فعالیت های اتمی ایران پس از سرکوزی قرار گرفته است. او در آستانه دیدار سولانا- جلیلی و اجلاس 1+5 از تشدید تحریم های ایران سخن گفت و خواهان حمایت تمام کشورهای اروپائی از این اقدام و پیشنهاد آلمان شد.

سخنان صدراعظم آلمان به گونه ای تحریم و روند دیپلماسی را به هم پیوند داده بود، که گویا اگر همگان با تشدید تحریم ها همراهی نکنند، خطر حمله به ایران را تقویت می کنند!

 

قطعنامه جدید تحریم ها نیز قرار است بر مبنای فصل هفتم منشور سازمان ملل تنظیم شده و به شورای امنیت سازمان ملل برده شود. بموجب این بند، برای اعمال قطعنامه های مصوبه شورای امنیت حتی می تواند به قدرت نظامی متوسل شد. توجیه چنین استفاده ای، جلوگیری از به خطر افتادن صلح جهانی است.

گسترش ناگهانی مناسبات اقتصادی فرانسه با چین که با سفر رئیس جمهور فرانسه به چین و بستن قراردادهای اقتصادی 17 میلیارد آغاز شده- بویژه قراردادهای اتمی بین دو کشور- اکنون این خطر را بوجود آورده که چین نیز در شورای امنیت درکنار فرانسه قرار گیرد.

 

ا