ايران

www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

آن پرستو پر کشید

امید در انتظار "پگاه" است!

 
 
 
 
 

فیلم مستند "محاکات غزاله علیزاده" ساخته پگاه آهنگرانی از حضور در جشنواره «سینما حقیقت» محروم شد. این تصمیم را اداره كل نظارت و ارزشيابی گرفته و به پگاه آهنگرانی ابلاغ کرد.

داستان فیلم، سرگذشت "غزاله علیزاده" نویسنده جوان ایرانی است که چند سال پیش خود را کشت. "محاکات..." در لیست 40 اثر برگزیده مستند "خانه سینما" قرار داشت و حتی در برنامه اکران جشنواره "سینما حقیقت" نیز گنجانده شده بود.

به گزارش خبرگزاری "ایلنا" پگاه آهنگرانی با انتشار نامه ای در اعتراض به این محرومیت نوشت: «... فیلم در بخش مسابقه فيلم‌های مستند كوتاه شركت كرد. چند نسخه از فيلم را خواستند كه برايشان بردم. با من مصاحبه كردند تا در بولتن جشنواره چاپ كنند. نام فيلم در برنامه آمد و زمان نمايش آن مشخص شد. نمی گويم چرا فيلم در جشنواره نيست. می گويم چرا اگر قرار بود نباشد زودتر اعلام نشد؟ اشكالش چه بود؟‌‏ چرا برای نمايش در جشن خانه سينما بی مسئله است ولی در "سينما حقيقت" مساله دارد؟ اين كپی ها و اين وقتی كه از من برای مصاحبه تلف كرديد كجا رفت؟...»

جذابیت های شخصیتی غزاله علیزاده و تناقضات رفتاری او در زندگی خصوصی، گفتگو با خانواده و دوستان غزاله علیزاده، از جمله بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، محمدعلی سپانلو، جواد مجابی و سلمی الهی (فرزند غزاله علیزاده) و همچنین تصاویری که از وی به جای مانده، همه درکنارهم، مضمون صوتی و تصویری فیلم مستند پگاه آهنگرانی از غزاله علیزاده است.

پگاه آهنگرانی که با ایفای سه نقش در فیلم زندان زنان، نام خود را برای همیشه در تاریخ سینمای معاصر ایران ثبت کرد، در جلسه پرسش و پاسخ این فیلم گفت: علیزاده کسی بود که همه روابط روزمره‌اش را بر اساس ساختار زیبایی‌شناسی بنا کرده بود. حتی برای مرگ خود‌خواسته‌اش نیز این نکته را به‌کار برده بود تا شاید زیباتر به‌نظر برسد.»

پگاه آهنگرانی، بدنبال حادثه ای پیش بینی نشده، درجریان فیلمبرداری از یک صحنه فیلمی که در آن نقش آفرین بود، زمانی طولانی زمین گیر شد، زیرا ستون فقرات او آسیب جدی دید. حادثه براثر پاره شدن ریسمانی روی داد که برای صحنه سقوط در فیلم به او بسته شده بود، اما ریسمان براثر فرسودگی در میانه راه پاره شده و باعث سقوط آهنگرانی شد. شاید از جمله انگیزه ها و دلائلی که او اکنون به جای ایفای نقش در فیلم، به کارگردانی فیلم روی آورده براثر نتایج همین حادثه باشد.

غزاله علیزاده متولد 1325 در مشهد، پس از پایان تحصیلات خود در رشته علوم سیاسی و کسب مدرک کارشناسی از دانشگاه تهران به تحصیلات خود در رشته فلسفه و سینما در دانشگاه سوربن فرانسه ادامه داد .او کار ادبی خود را از دهه‌ 1340 و با چاپ داستانهايش در مشهد آغاز کرد.

نخستين مجموعه داستانش «سفر ناگذشتنی» نام دارد که در سال 1356 انتشار يافت.

رمان دو جلدی «خانه‌ ادريسی ها» که از آثار مهم علیزاده بشمار می رود سه سال پس از خودکشی او، جايزه‌ «بيست سال داستان‌نويسی» را برد.

کتاب «چهارراه» او در سال 1373 به‌عنوان بهترين مجموعه‌ داستان سال برگزیده شد.

علیزاده در اردیبهشت ماه 75 از مشهد به رامسر رفت و در نقطه ای جنگلی خود را به دار کشید. روستائیان «جواهرده» پیکر آویخته از درخت او را یافتند .