ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

پیش بینی خاتمی در بهمن 87

ماجرای 28 مرداد تکرار می شود

محمدرضا نژادحیدری

 
 
 
 
 

پیرامون پیش بینی کودتائی که در 22 خرداد علیه نتیجه واقعی انتخابات صورت گرفت، برای نخستین بار فاش شد که محمد خاتمی تا حدود زیادی این پیش بینی را کرده بود. با این تفاوت که او با پیش بینی این رویداد که عمدتا تصور می کرد در صورت پیروزی وی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری بوقوع خواهد پیوست، از انتخابات کناره گرفت و هرگز تصور نمی کرد علیه میرحسین موسوی هم کودتا شود.

"محمدرضا نژاد حیدری" مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد مهندس موسوی در استان کرمان، در سایت "جرس" گزارشی در باره کناره گیری خاتمی از کارزار انتخاباتی نوشت، خواندنی. این گزارش مستقیم است. یعنی نویسنده خود شاهد و ناظر بوده است. او می نویسد:

دوشنبه یکم بهمن 1387 محمد خاتمی در نمازخانه دفتری که سیدحسن خمینی در اختیار او قرار داده بود، در برابر جمع 80 نفره‌ای از جوانان ستاد 88 که یک صدا از او می‌خواستند نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری هرچه زودتر اعلام کند، با زیرکی این پیام را منتقل کرد که در صورت حضور در عرصه انتخابات مشکلاتی نهادهای قدرت بر سر راه او درست خواهند کرد. یکی از جوانان از او پرسید که آیا منتظر حمایت فلان شخصیت(رهبر) هستید؟ خاتمی  گفت چوب لای چرخ ما نگذارند، حمایت پیش‌کش. روز بعد از انتخابات اول شما را بازدداشت می‌کنند تا یک گوشمالی به من بدهند.

جلسه تمام شد و همه خود را به خاتمی رساندند تا جداگانه پیام جوانان را به گوش او برسانند. در شلوغی و همهمه متوجه پرسش نشدم اما پاسخ را به درستی شنیدم. خاتمی در حالی که عصبی به نظر می آمد و در عین حال سعی می کرد سخنی نگوید که دوستان جوانش برنجند گفت: اگر ماجرای 28 مرداد تکرار شود چه باید کرد؟ او هرچند سربسته و با ایماء و اشاره، اما گفت.

خاتمی حساسیت‌ها را فقط نسبت به خود می‌دانست. شاید همین موضوع هم باعث شد که از نامزدی کناره بگیرد. او بر این عقیده بود که حزب پادگانی نمی‌تواند در برابر میرحسین موسوی همان باشد که در مقابل سید محمد خاتمی. اما

از نظر آنها که در حال مهندسی انتخابات بودند خاتمی تفاوتی با موسوی نداشت. آنها حتی از موسوی احساس خطر بیشتری می‌کردند تا از سیدمحمد خاتمی. چون به خوبی می‌دانستند که موسوی سخنور نیست، نظریه‌پرداز نیست، اما استوار است. قاطع است و روی حرفی که می‌زند می‌ایستد. خطر برای آنها تفکر اصلاحی بود که نمی‌بایست جایی در حاکمیت پیدا کند و نباید پیروز "اعلام شود".

تمام پیش‌بینی‌هایی که خاتمی برای خودش می‌کرد برای یار دیرینش میرحسین موسوی محقق شد. خاتمی می‌ترسید صبح بعد از انتخابات یارانش را دستگیر کنند.همین گونه شد و صبح روز بعد از انتخابات تعداد زیادی از یاران او و یاران میرحسین موسوی را بازدداشت کردند. خاتمی هشدار می‌داد که "اول شماها را می‌گیرند" و همین شد و هنوز جوانان ستاد 88 در بازدداشت هستند.