ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

لایجه 5 ماده ای برای جلوگیری

از شکنجه و قتل در بازداشتگاه ها

 
 
 
 

"محمد حسین شاملو" بازپرس دادسرای جنائی تهران، نامه ای خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه نوشته و در آن پیشنهادهائی را برای جلوگیری از وقوع فجایع در بازداشتگاه ها ارائه داده است.

این بازپرس، بعد از نوشتن این نامه و انتشار آن در پست و مقامی که دارد باقی خواهد ماند و یا مانند رئیس یا مدیرعامل سازمان بهشت زهرا ناچار به استعفا خواهد شد؟ امری است که بزودی معلوم می شود. رئیس بهشت زهرا نیز بعد از افشای دفن پنهانی قربانیان اعتراض به کودتای انتخاباتی در قطعه 302 ناچار به استعفا شد.

آقای شاملو، خیلی نرم و با احتیاط، به رئیس جدید قوه قضائیه نوشته که در بازداشتگاه ها، برخوردهای غیر شرعی با بازداشتی ها شده که منجر به كشته شدن برخی افراد در بازداشتگاه ها شده است. از جمله در بازداشتگاه غیرقانونی كهریزك.

او در این نامه نوشته: تقاضا می‌شود موارد پیشنهادی ذیل بررسی و در صورت موافقت به طریق مقتضی در مجلس شورای اسلامی مطرح و مورد تصویب قرار گیرد.

 

ماده1- الزام معاینه‌ی متهم توسط یك پزشك معتمد (ترجیحا پزشك قانونی) در فاصله‌ی حداكثر یك ساعت پس از بازداشت به تقاضای متهم یا وكیل یا اعضای خانواده وی. صورتجلسه‌ معاینه باید ضمیمه پرونده شده و یك نسخه نزد پزشك باشد. در صورت تقاضای وكیل متهم یا بستگان وی تصویری از آن به متقاضی تسلیم شود.

تبصره: حق مذكور در این ماده باید كتبی و قبل از شروع بازجویی به متهم تفهیم شود. تخلف از این ماده موجب بطلان تحقیقات مقدماتی است.

 

ماده‌2- انعكاس وضعیت ظاهری متهم از حیث سلامت یا وجود آثار ضرب و جرح، بی‌حالی، بدحالی، خستگی شدید توسط بازجویان و قاضی تحقیق در زمان تحقیق از متهم یا حضور وی نزد قاضی الزامی است.

ماده3- بازداشتگاه‌ها از پذیرش افرادی كه آثار ضرب و جرح یا بدحالی و ضعف شدید در آنها دیده می‌شود ممنوع هستند. در این صورت ضمن انعكاس در دفاتر مربوط مراتب را به مقامات بالاتر گزارش می‌نمایند. در این صورت مقام بالاتر ضمن انعكاس فوری موضوع به قاضی رسیدگی‌كننده، اقدامات درمانی لازم انجام و در صورت تایید قاضی بر مبنای نظریه‌ی پزشك معتمد بازداشتگاه‌ها با درج شرح وضعیت متهم در سوابق مربوط، وی را با قرار كتبی مقام قضایی پذیرش خواهد كرد.

ماده‌ 4- بازداشت، دستگیری و نگهداری و تحقیق از متهمان توسط غیرضابطان خاص دادگستری ممنوع است. تخلف از این ماده در حكم بازداشت غیرقانونی است و تحقیقات انجام شده واجد هیچ اثری نخواهد بود.

ماده5- نگهداری متهمان در غیر بازداشتگاه‌های تحت نظارت سازمان زندان‌ها ممنوع می‌باشد.  تخلف از این ماده در حكم بازداشت غیرقانونی است.