ايران  

        www.peiknet.com

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک  

infos@peiknet.com

 
 
 

لبنانی که امسال دیدم، آن لبنان گذشته نیست

 
 
 
 

چند روز پیش نامه ای را در پیک نت خواندم در باره لبنان و موقعیت حزب الله. گویا نویسنده آن نامه هم مثل بنده مسافر همیشگی لبنان بوده است. علی ایحال مضمون نامه اش صحیح بود و من که تقریبا همزمان با ایشان در بیروت بوده ام، چند نکته ای را می خواهم به آن مطلب اضافه کنم:

ایشان درست نوشته بود که از بعد از انتخابات ایران، پر و بال حزب الله لبنان ریخته. روزی که سید حسن نصرالله در بیروت سخنرانی داشت من از پنجره هتل شاهد بودم که خیابان های منتهی به محل سخنرانی او برخلاف گذشته خالی بود. بندرت اتومبیلی عبور می کرد. مردم بیشترشان رفته بودند به خارج از شهر برای استراحت و پذیرائی از توریست ها. درحالیکه در گذشته وقتی اعلام می شد نصرالله سخنرانی دارد، در این خیابان ها چنان ترافیکی درست می شد که زندگی را در بیروت فلج می کرد.

کشور و عمدتا بیروت کم کم چهره عادی به خود گرفته است. زباله ها کم شده و نظافت جدی گرفته می شود. درحالیکه تا چند ماه پیش اینطور نبود. هم مردم رعایت می کنند و هم شهرداری حسابی فعال شده است.

مسافران سعودی در لبنان خیلی زیاد شده اند و مردم هم خیلی به آنها احترام می گذارند و بقول معروف "هوا"ی آنها را دارند. دلیلش اینست که آنها پول به بیروت می آورند. در عوض مسافران ایرانی خیلی کم شده اند. بندرت آنها را می توان در مراکز توریستی دید. مخصوصا مناطق مسیحی نشین و تاریخی بیروت. اگر هم باشند، سرگرم خرید صلیب و این نوع کارهای دستی اند. در طلا فروشی ها مشتری های پولدار سعودی پول خرج می کنند.

در محلات مسلمان نشین و حتی شیعه نشین هم نظم و نظافت بیشتر شده است. از مانور تفنگ بدستان حزب الله دیگر اثری نیست. آنها هم بیشتر دنبال کاسبی و پول در آوردن از توریست ها هستند. البته اینطور نیست که فکر کنید آنها همه چیز را کنار گذاشته اند. خیر. سلاح ها را در خانه هایشان پنهان کرده اند، اما دیگر تظاهر بیرونی ندارند. مردم لبنان هم هنوز به حزب الله احترام می گذارند. مخصوصا به حسن نصرالله. البته وابستگی اش به رهبران جمهوری اسلامی باعث کاهش محبوبیت او شده است. لبنانی ها خاطره خوبی از وابستگی به سوری ها ندارند و به همین دلیل از وابستگی به جمهوری اسلامی هم بدشان می آید. مثلا در اتوبان ها، تا راننده ها متوجه یک اتومبیل سوری می شوند، آنقدر راه بندان برای آن ایجاد می کنند که راننده از بیم تصادف جرات نمی کند از دیگران سبقت بگیرد.

حریری جوان است. مردم از او خوششان می آید اما تقریبا همه می گویند جوان است و کم تجربه. احترامی که به ارتش لبنان مردم می گذارند، قابل مقایسه با گذشته نیست. حریری قرار است در دولتی که قصد تشکیل آن را دارد از حزب الله لبنان هم استفاده کند. لبنانی ها عموما از وحدت ملی استقبال می کنند و به همین دلیل این اقدام حریری را اقدامی ملی میدانند.

( جمعیت لبنان، متشکل از مسیحیان و مسلمانان سنی و شیعه است)