پيک هفته

   

پيک نت

پيوندهای پيک

بایگانی پیک

infos@pyknet.net

 

    hafteh@peiknet.com

 

پيک هفته

ارشيو هفتگی

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پيک هفته

 

 


  7 فیسبوک
به انتخاب پیک هفته

از آخرین شماره پیک هفته (107) تا این شماره که 108 است و بعید می دانیم بتوان آن را مانند گذشته‌ها بصورت هفتگی منتشر کرد، تحولات بزرگی اتفاق افتاده است. کودتای 22 خرداد که به جای خود و قبول داریم که حادثه‌ای بزرگتر از آن در سالهای اخیر سراغ نداریم، اما اشاره ما به اینترنت است.

در آخرین شماره پیک هفته، قرار گذاشته بودیم "وبلاگ"‌های پر خواننده و فعال را در پایان هر سال معرفی کنیم. چنین هم کردیم، اما حالا از فروردین 1388 تا فروردین 1391 زمانه زیر و رو، زمینه پر نگار شده است. فیسبوک و تویتر با سرعت نور وبلاگ و وبلاگ نویسی را پشت سر گذاشتند. یعنی در عرض 3 سال دومی جای اولی را گرفت. به همین دلیل، حالا ناچاریم به جای وبلاگ‌های نمونه و موفق، فیسبوک‌های نمونه و موفق را معرفی کنیم. تا در آینده چه پیش آید.

این انتخاب، سخت تر از انتخاب وبلاگ‌های موفق است، زیرا شمار فیسبوک‌ها با شمار وبلاگ‌ها قابل مقایسه نیست. از طرف دیگر، کار انتخاب زیاد سخت هم نیست، زیرا به ندرت فیسبوکی یافت می شود که بار تولیدی داشته باشد. معمولا جملاتی را بالا و پائین و پس و پیش می کنند و بنام شعر به سینه فیسبوک خود می چسبانند و دوستان هم به به کنان، برچست می زنند و اشتراک می گذارند! یادتان باشد که گفتیم "معمولا" و نه همیشه و همه!

کمتر، خبری را کشف و منتشر می کنند و گزارش را هم که فراموش کنید. اگر خبری باشد، از همان اخبار منتشر شده در مطبوعات و خبرگزاری‌های داخل کشور است که مانند سلسله گیسو به اشتراک گذاشته می شود. ترجمه نیز همین سرگذشت را در فیسبوک‌ها دارد. حتی از شهرهای که در آن زندگی می کنند چهار خط نمی نویسند. عکسی هم اگر منتشر می کنند، حوصله نمی کنند شرحی بر آن بنویسند. مثل تلویزیون یورو نیوز که هر روز چند دقیقه فیلم بدون توضیح از یک کشوری پخش می کند و شما خودتان باید در دلتان روی آن صدا ئ اقشسز بگذارید. البته اگر عصبانی نشده و تلویزیون را خاموش نکنید و یا ایستگاه را عوض نکنید. خلاصه این که انتخاب فیسبوک فعال و ابتکاری و تولیدی هم آسان است و هم سخت. سخت است زیرا شمار فیسبوک‌ها بسیار زیاد است و آسان است زیرا شمار خوبشان کم است. دو دل بودیم که بنویسیم یا نه ، اما دل به دریا زده و اخم فیسبوک بازها را به جان خریده و می نویسیم که "امان از فینگلیسی" نویسی روی فیسبوک‌ها که این یکی ویروس خانمان برانداز فارسی است!

از میان فیسبوک هائی که در ماه‌های اخیر آنها را فعال و تولیدی یافته ایم، 7 فیسبوک زیرا را معرفی می کنیم:

1- فیسبوک نگارستان که البته اداره کننده اش پرده نشین است و معلوم نیست زن است یا مرد؟ در کدام گوشه جهان زندگی می کند و سابقه و تحصلیش چیست.

2- فیسبوک خانم خوشگواری که ساکن بلاروس است.

3- فیسبوک دنیا ایرانی که البته گاه از نظم خارج شده و همه چیز در آن می گذارد.

4- فیسبوک صادق زاده که اخیرا فعال شده و علاوه بر موسیقی، گاه از زندگی گذشته خود نیز می نویسد.

5- فیسبوک عسگر آهنین، که قدیم‌ها روزنامه نگار بوده اما فعلا گلایه هایش از تنهائی را در قالب شعر منتشر می کند و هر شب یک موسیقی انتخابی را هم برای خواب کردن آنها که به فیسبوکش سر می زنند روی صفحه اش می گذارد. لالائی‌های خوبی را انتخاب می کند.

6- فیسبوک ژاله ابیض، که چون شاعر است، صفحه اش بیشتر آغشته به شعر است.

7- پری ناز صالح خو، که  فیسبوک پرعکس و تابلوئی دارد. 

هنوز می توانیم این لیست را ادامه بدهیم، اما از آنجا که رقم 7 برای ما ایرانی ها یک رقم تاریخی است، روی همین رقم می مانیم. 7 خوان رستم، 7 شهر عشق، 7 آسمان، 7 روز هفته، 7 سین نوروزی، 7 جوش، 7 خط و.... حالا "7 فیسبوک"!