ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

اول بهمن  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

نگاهی به مصاحبه وزیر خارجه بیت رهبری

موافقت تلویحی ج. اسلامی

با انتخابات آزاد در سوریه!

 
 
 
 
 

همزمان با مصاحبه سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس انرژی اتمی با سیمای انگلیسی جمهوری اسلامی "پرس تی وی" علی اکبر ولایتی وزیر خارجه بیت رهبری نیز با تلویزیون المیادین، که به نوعی سیمای عربی جمهوری اسلامی است مصاحبه کرد. سلطانیه اشاره به پیشرفت در مذاکرات اخیر اتمی کرد و ولایتی اشاره به موضع سیاسی جمهوری اسلامی در برابر دولت بشار اسد در سوریه. یعنی دو عرصه ای که مورد مذاکره و مناقشه کنونی با امریکا و گروه 1+5 است.

ولایتی در این مصاحبه گفت:

"دلیل اصلی تمرکز ایران بر مسئله سوریه، جلوگیری از سقوط خط مقاومت در مقابل اسرائیل است. بشار اسد رئیس جمهور قانونی سوریه است. البته این بدان معنی نیست که بدون توجه به رای مردم رئیس جمهور باشد."

در این اظهار نظر ولایتی که احتمال بسیار می رود خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کند، دو نکته وجود دارد. نخست این که تلویحا برگزاری یک انتخابات آزاد زیر نظر سازمان های بین المللی را در سوریه پذیرفت و می توان حدس زد که پیشنهاد جمهوری اسلامی به امریکا برای حل مسئله سوریه نیز همین بوده باشد.

نکته دوم "انتخابات" است و این همان گلوگاهی است که اکنون از جمهوری اسلامی گرفته شده است. یعنی، حکومتی که راه حل بحران سوریه را انتخابات می داند، حالا خود باید نشان بدهد که در داخل کشور خود واقعا حاضر به برگزاری انتخاباتی است که حداقل شرایط آزادی در آن مراعات شده و مردم تشویق به شرکت در آن شوند و یا می خواهد رئیس جمهوری حداقلی را به جمعیت حداکثری ایران تحمیل کند.

در همین مصاحبه، ولایتی به سئوال مهم دیگری نیز پاسخ داد. یعنی تحرکات اخیر القاعده در عراق و تضعیف موقعیت دولت عراق که عمدتا اهل تشیع را نمایندگی می کند و با جمهوری اسلامی مناسبات گسترده دارد. ولایتی در این بخش از مصاحبه خود گفت:

 

تظاهرات اخیر در عراق علیه دولت نوری مالکی به دلیل موقعیت قدرتمند دولت بغداد به مرحله شرایط سوریه نمی رسد."

پیک نت اول بهمن  1391

 
 

اشتراک گذاری: