ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 3 دی  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

ج. اسلامی و امریکا

پای میز مذاکره می نشینند؟

 
 
 

 

 

رئیس جمهور امریکا، ظاهرا علیرغم همه مخالفت های دولت اسرائیل و فشار کانون های یهودی امریکا، فردی را برای وزارت امور خارجه جایگزین هیلاری کلینتون کرد که به مخالفت با حمله نظامی به ایران و طرفداری از مذاکرات با ایران شهرت دارد. سناتور "جان کری" که بعنوان وزیرخارجه دوره دوم ریاست جمهوری اوباما منصوب شد، در جریان دور دوم ریاست جمهوری "بوش" با شعار مذاکره با ایران با وی به رقابت برخاسته بود و پس از ناکامی در آن رقابت، در سنای امریکا باقی ماند. قطعی است که سنای امریکا به این انتصاب اوباما رای مثبت خواهد داد و جان کری که تا کنون رئیس کمیته روابط خارجی سنای امریکا بوده، جانشین هیلاری کلینتون خواهد شد.

همه این نکات می توانست یک امر داخلی در امریکا و دستگاه دیپلماسی این کشور باشد، اگر شایعات و حدس هائی در ماه های اخیر پیرامون مذاکرات و یا مقدمات مذاکرات سیاسی میان جمهوری اسلامی و امریکا وجود نداشت. اگر آن گمانه زنی ها و شایعات – حتی نه زیاد- واقعیت داشته باشد، آنوقت می توان به این نکته اندیشید که مناسبات و مذاکرات با جمهوری اسلامی به سطحی رسیده است که آن را باید تا سطح وزیر خارجه امریکا ارتقاء داد. شخصی که بعنوان وزیر خارجه جدید امریکا منصوب شده، نه تنها طرفدار مذاکره با جمهوری اسلامی است، بلکه یکبار نیز در کنفرانس "داووس" با خاتمی دیدار و گفتگو کرده است. دیدار و گفتگوئی که دست راستی ها در حاکمیت ایران پیرامون آن جنجال برپا ساخته و امکان تعمیق و گسترش آن را ندادند و سکان افتاد بدست احمدی نژاد. اکنون چرخ زمان، بار دیگر به عقب بازگشته است، با این تفاوت که ایران لطماتی بسیار جدی را در طول 8 سال اخیر متحمل شده است. حتی برنامه اتمی ایران و غنی سازی اورانیوم نیز اگر با جنجال سازی های دولت احمدی نژاد همراه نبود، ای بسا بسیار بیش از سطح کنونی پیش رفته بود. از آنجا که ماهی هر زمان که از آب گرفته شود تازه است، باید دید جمهوری اسلامی نه از مذاکرات محرمانه و غیر علنی و زد و بند پشت پرده، بلکه از مذاکرات علنی و رسمی با امریکا استقبال خواهد کرد؟ و این مذاکرات تا سطح وزیر خارجه امریکا پیش خواهد رفت؟

اگر چنین عزمی در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد و یا بوجود آمده باشد، بصورت بسیار طبیعی، حاکمیت برای چنین مذاکراتی به دولتی به دور از جنجال سازی های دولت احمدی نژاد نیازمند است و از آن مهم تر، به انتخاباتی نیازمند است که مردم وسیعا در آن شرکت کنند تا دولت آینده سخنگوی اکثریت قاطع مردم ایران باشد. بدین ترتیب، این دو، یعنی انتخابات درایران و مذاکرات سیاسی با امریکا با هم گره خورده اند و این همان 6 ماهه دومی است که توپ عمدتا در زمین جمهوری اسلامی است و نه امریکا. آن تقسیم موقعیت به دو 6 ماه، که چند ماه پیش پیک نت به نقل از یک گزارش دریافتی منتشر کرد، حالا به مرحله دوم رسیده است. یعنی ماه های پر تلاطم 6 ماه دوم در ایران. روزهای پر تلاطم 6 ماه اول در امریکا به پایان رسید و ظاهرا و بموجب شواهد، جمهوری اسلامی کوشید اوباما در کاخ سفید بماند.

(گزارش دریافتی با عنوان " تقسیم شرایط به دو 6 ماه را در همین شماره پیک نت بار دیگر منتشر کرده ایم.)

 

پیک نت   3  دی

 
 

اشتراک گذاری: