ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

 3 دی  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

کیهان و باشگاه خبرنگاران جوان

تواب سازان دهه 60

در زندان های ج. اسلامی

 
 
 
 

 

 

وبسایت "نامه" که آن را مصطفی پورمحمدی نخستین وزیر کشور دولت احمدی نژاد و رئیس بازرسی کل کنونی جمهوری اسلامی سرپرستی می‌کند، گزارش هفته نامه "متن" را منتشر کرد که در آن از فعالیت چهره‌های امنیتی در روزنامه کیهان و باشگاه خبرنگاران جوان (یکی دیگر از شاخه های کیهان) و سوابق امنیتی رئیس این باشگاه بنام "ابراهیم زادگان" پرده برداشته بود. مدیرمسئول هفته نامه "متن"  علی پورمحمدی است. این گزارش عمدتا از شاهکارهای تواب سازان در زندان ها ستایش کرده است که البته با توجه به سابقه امنیتی پورمحمدی (معاون بخش خارجی وزارت اطلاعات در گذشته) تعجب آور نیست، اما با این همه، در لابلای این گزارش نکاتی وجود دارد که هرچند تازه نیست اما مرور آن برای فراموش نشدن نام و شخصیت جنایتکارانی که در زندانها باصطلاح با زندانیان گفتگو می کرده اند مهم است.

 

در بخش هائی از این گزارش آمده است:

اواسطه دهه 60 گروهی از کارشناسان سپاه و معاونت اجتماعی وزارت اطلاعات به زندان اوین رفتند تا با زندانیان سیاسی چپ مباحثه کنند. این بحث‌ها چیزی شبیه به مناظره‌های رایج در اوایل دهه 60 نبود بلکه هدف آن‌ها ایجاد تغییر فکری در زندانیان بود. از میان این کارشناسان گروهی توانستند به موفقیت‌های بیشتری دست پیدا کنند. هرچند گروه اندکی از زندانیان نیز ترجیح دادند با تظاهر به تغییر عقیده، از زندان رهایی یابند تا مسیر زندگی‌شان را آن‌ سوی دیوارهای بلند و سیم‌ خاردارهای ندامتگاه هایی همچون اوین، قصر و بند 3000«توحید بعدی و موزه عبرت های کنونی» سپری کنند.
از میان گروهی که برای بحث با زندانیان عازم بندهای سیاسی و امنیتی زندان‌ها شده بودند، دو نام بعدها در فضای رسانه‌ای انعکاس بیشتری یافت. این دو که در نوشته‌های مخالفان‌شان با عنوان برادر حسین و برادر حسن از آن‌ها نام برده می‌شود، موفق شدند برخی از زندانیان دهه 60 را به نوشتن خاطرات سیاسی‌شان از گروه‌های مخالف تشویق کنند. زندانیانی که به علت پشیمانی از گذشته‌شان با عنوان «تواب» شناخته می‌شدند، به نقد سازمان‌ها‌ پرداختند.


حسن شریعتمداری در 5 دی 1378 در روزنامه کیهان بخشی از این فعالیت‌ها را این‌چنین تشریح کرد: «دعوت از اینجانب برای بحث و گفت‌وگو با زندانیان گروهکی، از جانب حجت‌الاسلام مجید انصاری صورت گرفته بود... آن‌ هنگام را اینجانب جزو پربرکت‌ترین ایام عمر خود می‌دانم که بر اثر آن، تعداد قابل توجهی از عناصر گروهکی بریده از انقلاب و مردم، به آغوش انقلاب و ملت بازگشتند... بنده هیچ‌گاه بازجو نبوده‌ام ولی بارها ابراز تاسف کرده و می‌کنم که چرا ثواب بازجو بودن در نظام جمهوری اسلامی ایران، در نامه اعمال من ثبت نشده است.»


حسین شریعتمداری (فرزند محمد و متولد 1326 دماوند) و حسن شایانفر متولد 1335 هرچند هفته یک‌بار مسیر درکه تا بهارستان را می‌پیمودند تا مجموعه نوشته‌های این زندانیان را برای چاپ در اختیار مسوولان وزارت ارشاد بگذارند. آن‌ها یکی، دو کتاب از این دست را با کمک چاپخانه وزارت ارشاد چاپ کرده و در میان زندانیان، دانشگاه‌ها و مراکز روشنفکری کشور پخش کردند.

دراین گزارش از افراد زیر بعنوان تدوین کنندگان نوشته های تواب ها در روزنامه کیهان و آماده کردن آنها برای انتشار نام برده می شود:

احمد اللهیاری

پیام فضلی‌نژاد

حجت الاسلام حمید رسایی

حسن شایانفر در یک دوره زمانی با حکم محمود احمدی‌نژاد به عضو هیات‌مدیره مرکز اسناد ریاست‌جمهوری منصوب شد.

 

پیک نت   3  دی

 
 

اشتراک گذاری: