ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

10 دی  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

گفتگو با محمد شریعتمداری

کارمندان ارشد ساواک

از سال 58 به کار گرفته شدند

 
 
 
 
 

محمد شریعتمداری از چهره های امنیتی جمهوری اسلامی است که در کابینه محمد خاتمی نیز حضور داشت. نه در سمت های امنیتی؛ بلکه در راس وزارت بازرگانی! زمانی که قرار شد از طرف محمدخاتمی فردی برای بازدید به زندان اوین اعزام شود، این فرد محمد شریعتمداری بود. هم به دلیل پیشینه امنیتی اش، هم بدلیل پایگاه روحانی اش و هم بدلیل سلوکی که با همه جناح‌های جمهوری اسلامی از ابتدای استقرار آقای خمینی در مدرسه رفاه تا اکنون داشته است. یگانه فعالیت سیاسی اش، حضور در سازمانی است که محمدی ریشهری با مریدان و همکاران امنیتی اش در زمان قرار داشتن در راس وزارت اطلاعات بنام طرفداران ارزش ها برپا کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند. این تشکل پس از شکست سخت ریشهری در انتخابات ریاست جمهوری از هم پاشید.
با آغاز دور تازه ای از عقب و جلو شدن افراد و چهره ها، بمناسبت انتخابات آینده ریاست جمهوری، فصلنامه روزنامه «اعتماد» با وی که شایعه نامزدی اش برای این انتخابات وجود دارد مصاحبه کرده است.
هم سئوالات تقریبا صریح است و هم محمد شریعتمداری، بر خلاف حسین شریعتمداری، در پاسخ هایش علیه این و آن پرونده سازی نمی کند. از یک قماش نیستند، نسبتی هم با هم ندارند. از هرکس که اسم می برد، با احترام است. حتی در این بازار گرم چاپلوسی، وقتی از میرحسین موسوی نام می برد و یا از بهزاد نبوی و یا سعید حجاریان یاد می کنند، به همان اندازه با احترام یاد می کند که از محمدی ریشهری که او را مراد و خود را مرید وی میداند.
در مصاحبه محمد شریعتمداری هم اطلاعاتی تاریخی درباره شکل گیری هسته های اولیه کمیته های انقلاب و سپاه و وزارت اطلاعات وجود دارد و هم نکات تاکنون اعتراف نشده درباره احضار و دوباره استخدام کردن ساواکی ها. هم درباره تشکیلات امنیتی نخست وزیری در ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی و هم درباره افرادی که عاملین انفجار نخست وزیر بودند و یا متهم به آن شدند و بعدها تبرئه و آزاد.
از این مصاحبه نسبتا طولانی، مهم ترین نکات آن و از جمله نقش ارتشبد فردوست در تاسیس سازمان های اطلاعاتی را استخراج کرده ایم که دراین شماره پیک نت می خوانید. نکاتی که خود بخشی از تاریخ جمهوری اسلامی است و به همین دلیل لینک مستقیم این مصاحبه را نیز در پایان مطلب آن قید کرده ایم تا بعنوان یک سند باقی بماند. این مطلب را بصورت جداگانه دراین شماره پیک نت می خوانید.
 

پیک نت   10  دی

 
 

اشتراک گذاری: