ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

12 دی  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

زیر فشار وزارت علوم

سالی 300 عضو هیات علمی

اجبارا بازنشسته می شوند

 
 
 
 
 

بخشی از گزارش روزنامه بهار در باره بازنشست کردن استادان دانشگاه ها:

بازنشستگی استادان دانشگاهها در سال‌های اخیر اجباری شده است. استادانی هستند که به آن‌ها گفته شده «یا تقاضای بازنشستگی کنید یا اخراجتان می‌کنیم.»

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم می‌گوید به جای همه استادان بازنشست شده استاد جدید استخدام می‌کنیم. 40‌هزار دانشجوی دکترا در نوبت استخدام هستند.

هر سال 300 عضو هیات علمی در کشور بازنشسته می‌شوند. سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی وزارت علوم دراین باره می گوید:

در همه نظام‌های آکادمیک بحث بازنشستگی مطرح است، به‌ویژه در کشور ما با توجه به توسعه تحصیلات تکمیلی، باید زمینه جذب را برای دانشجویان فارغ‌التحصیل فراهم کنیم. الان 40‌هزار دانشجوی دکترا داریم که بحث استخدام آن‌ها جدی است.

سرپرست مرکز نظارت و ارزیابی با این سخنان جوان‌ ها را به جنگ سالمندان می فرستد.
سعید معیدفر، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه تهران می گوید: روند بازنشستگی صرفا براساس سنوات کاری نیست، بلکه عمدتا به دلیل رویکردها و شاید دیدگاه‌های اعضای هیات علمی با منویات وزارت علوم است. وزارت علوم در بازنشسته کردن استادان کاملا گزینشی رفتار می کند. در دانشگاه تربیت مدرس افراد را معلق کردند به این ترتیب که به آن‌ها کلاس ندادند و حتی به گروهی اجازه ورود به دانشگاه را هم نمی‌دهند یعنی از در ورودی دانشگاه جلوی آن‌ها را می‌گیرند، این شیوه‌های به شدت تحقیرآمیز، غیرانسانی و غیراخلاقی است.

با این‌که امکان شکایت برای استادان وجود دارد، حتی در مراجعی غیر از وزارت علوم مانند دیوان عدالت اداری، اغلب برخورد‌ها با استادان چنان تحقیر‌آمیز است که آن‌ها اعتراضی نمی‌کنند و مثل یک فرد مظلوم این شرایط را می‌پذیرند.

 

پیک نت   12  دی

 
 

اشتراک گذاری: