ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 دی  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

مشکل چین و سوریه نیستند، مشکل حکومت است

پای مرغ خانه را ببندید

همسایه را دزد خطاب نکنید!

 
 
 
 


به آن دوست عزیزی که درباره پرواز ماهان به چین و توهین به ایرانیان نوشته بود عرض می کنم آیا اینکه شما و امثال شما با تجارت می کنید و تولید مملکت را به خاک سیاه نشانده و می نشانید آیا حرمت هموطنان خود را نگه داشتید که حالا انتظار احترام دارید؟
به نظر من همه کسانی که به هر نوعی در راه داد و ستد با چین کاری کرده اندو می کنند نسبت به میهن خود و مردم آن خیانت می کنند:

با درود فروان
از خرم آباد

پیک نت: دوست مقیم خرم آباد! با درود متقابل برای شما. دو نکته کوچک را خدمت شما می خواهیم عرض کنیم:
1- ما نمیدانیم نویسنده آن پیام تاجر است و در چین تجارت می کند و یا یکی از چند میلیون آواره ایرانی که در اقصی نقاط جهان پخش اند و اکثریت آنها نیز بر خلاف تصور شما و کسان دیگری در ایران، زندگی را به سختی سپری می کنند. در کره، سومالی، چین، امریکا، اروپا و ... بنابراین، صرف اقامت در یک کشوری دال بر تجارت و زندگی بی دردسر نیست.
2- اگر قرار باشد گریبان کسی بخاطر تجارت با چین گرفته شود، آن کس اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی چین و حکومتی است که حامی امثال اوست. اما، این نیز هنوز یک راه حل انحرافی و احساساتی است. چین امروز بزرگترین طرف معاملات تجاری با امریکاست و امریکا بزرگترین بدهکار چین. بنابراین مشکل ما تجارت با چین نیست، چین هم مقصر نیست. اشکال از نظامی است که اساس آن بر تجارت گذاشته شده است. چین نباشد، یک کشور دیگر جای آن را میگیرد.
اما اگر این مخالفت ریشه سیاسی بدلیل مناسبات جمهوری اسلامی با چین هم داشته باشد، آنوقت بحث وارد یک مرحله دیگری می شود که جای آن اینجا نیست.
از قدیم گفته اند "پای مرغت را ببند، همسایه را دزد نکن". شما و ما و دیگران باید فکری برای تغییر ساختار اقتصادی مملکتمان و گرفتن آن از دست سرمایه داری تجاری و تبدیل آن به نظام تولید ملی بکنیم. یادمان باشد که نه با "پدیده ها" که با "پدیدآوردندگان" باید مبارزه کرد!
این مسئله شامل حال سوریه و دولت آن کشور و عجله ای که بسیاری از ایرانی ها برای سقوط بشار اسد دارند نیز می شود و ما بارها نوشته ایم که کینه و نفرت از حاکمان کنونی جمهوری اسلامی نباید موجب شود که ما بازی های بزرگ اسرائیل و امریکا و دیگر قدرت ها را در منطقه نبینیم. به صرف این که جمهوری اسلامی مناسبات نظامی و یا غیر نظامی با سوریه دارد و فردا ممکن است این تخم مرغ ها را از سبد بشار اسد برداشته و در سبد یک بشار اسد دیگر در همان سوریه و یا یک کشور دیگر بگذارد، نباید فراموش کنیم، آنهائی که در سوریه سلاح در اختیارشان گذاشته شده فردا که به حکومت برسند چیزی کمتر از طالبان نیستند. نگاهی به لیبی بیاندازید!
این توضیحات ما عمومی بود و ربطی به نویسنده پیامی که شما به آن پاسخ داده اید ندارد. لابد ایشان خودش میداند چه پاسخی بدهد و شاید هم ندهد.



 

پیک نت   25  دی

 
 

اشتراک گذاری: