ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

28 آبان  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

"اوجلان" به کلید طلائی تبدیل شده

دولت ترکیه بر سر

چند راهی داخلی و خارجی

 
 
 
 
 

استانبول- برای پیک نت

دولت اردوغان در ترکیه در سیاست داخلی بر سر چند راهی قرار گرفته و انتخاب یکی از این راه ها، ماهیت واقعی آن را مشخص خواهد کرد.

این دولت باید بتواند حزب راست ملی گرا را تحت کنترل در آورده و پایگاه آن را در جامعه ترکیه تضعیف کند. از سوی دیگر باید بتواند حزب جمهوریت را به خود نزدیک کند. درعین حال به نظر می رسد که بیشترین نیروی خود را روی جلب حمایت حزب ب.د.پ گذاشته است. این حزب خواهان نه تنها اختیارات ملی در کردستان ترکیه است، بلکه خواهان آزادی "مشروط" عبدالله اوجالان نیز می باشد.

ب. د پ خود را مدافع صلح و دموکراسی در سراسر ترکیه اعلام کرده و کردهای ترکیه وسیعا نسبت به آن متمایل اند و در آخرین انتخابات نیز به آن رای دادند.

این وضع پیچیده داخلی، همزمان است با بحران سوریه که دولت ترکیه خود در آن نقش دارد و اکنون با بالا گرفتن شعله های جنگ و موشک باران در غزه روبرو شده و باید تکلیف خود را حداقل از نظر تبلیغاتی و سیاسی روشن کند. یعنی یا در کنار اسرائیل و یا در کنار اعراب مسلمان و کشورهای عرب و ثروتمندی که ترکیه به آنها هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سیاسی نیازمند است!

از سوی دیگر، هم عضو پیمان نظامی "ناتو"ست و هم عمیق ترین مناسبات نظامی را با امریکا دارد. در چارچوب همین مناسبت نظامی است که بلافاصله پس از تجدید انتخاب اوباما بعنوان رئیس جمهور امریکا، ترکیه تصمیم به خرید سامانه موشکی " پاتریوت " از آمریکا را گرفت. سامانه ای که تنها در آمریکا ساخته می شود. موشک های پاتریوت می تواند از فاصله یکصد و پنجاه کیلو متری موشک شلیک شده دشمن را در هوا نابود سازد.

 

پیک نت 28 آبان 1391

 
 

اشتراک گذاری: