ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 مرداد  1391

infos@pyknet.net

 
 
  شمارش معکوس
برای دخالت ناتو در سوریه
 
 
 
 

با کناره گیری "کوفی عنان" دبیرکل سابق سازمان ملل و نماینده این سازمان در امور جاری در سوریه از این سمت، اکنون دیگر دخالت نظامی در سوریه قطعی بنظر میرسد. کوفی عنان با طرح 6 ماده ای خود در پی یافتن راه حلی برای سوریه و جلوگیری از غرق شدن این کشور در جنگ داخلی و دخالت نظامی ناتو در سوریه بود. چندین بار به سوریه، ایران و ترکیه سفر کرد و با شورای همآهنگی اعراب نیز مذاکره داشت. اما همه این تلاش ها بی نتیجه ماند. عنان طرفدار کنار رفتن بشار اسد از قدرت بود و با خود اسد هم درآخرین سفرش به سوریه در همین باره صحبت کرده بود. در پایان همین سفر راهی ایران شد و با مقامات جمهوری اسلامی نیز در همین ارتباط مذاکره کرد.
روسیه برای جلوگیری از شکست طرح 6 ماده ای کوفی عنان خواستار جانشینی برای وی و ادامه تلاش برای اجرای طرح شد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز همین پیشنهاد را تکرار کرد، اما بعید به نظر می رسد که طرح 6 ماده ای دیگر محلی از اعراب در سوریه داشته باشد که جانشین کوفی عنان بتواند آن را پیگیری کند. بویژه که رای گیری اخیر در شورای امنیت سازمان ملل نیز حاصلی نداشت جز رای اکثریت این شورا برای دخالت نظامی در سوریه برای اجرای قطعنامه این شورا!
جنگ در دومین شهر بزرگ سوریه "حلب" همچنان ادامه دارد و سمت و سوی پخش اخبار این جنگ و همچنین درگیری های نظامی در اطراف دمشق به گونه ای در رسانه‌های مهم جهانی منعکس می شود که زمینه ساز پذیرش افکار عمومی جهان برای دخالت ناتو در سوریه است.
جمهوری اسلامی دیر تر از دولت عراق و بی سازمان تر از این دولت، برای انتقال ایرانیان مقیم سوریه وارد عمل شده است. همین تاخیر و بی سازمانی موجب شد که روز گذشته 48 ایرانی که راهی فرودگاه برای انتقال به تهران بودند، بدست گروه های مسلح افتاده و به نقطه ای نا معلوم منتقل شوند. هویت این 48 ایرانی هنوز دقیق و رسمی اعلام نشده است. شاید سرنوشتی مانند سرنوشت آنچه که در فیلم اعدام در سوریه با بانگ الله اکبر در همین شماره پیک نت می بینید پیدا کنند.

 

پیک نت 15  مرداد

 
 

اشتراک گذاری: