ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 خـــــرداد  1391

infos@pyknet.net

 
 
  مذاکرات مسکو
رقص اتمی روی لبه تیغ
 
 
 
 

دوشنبه (فردا) دور سوم مذاکرات جدید اتمی جمهوری اسلامی با 1+5 (امریکا، فرانسه، چین، روسیه، ژاپن و آلمان) در مسکو آغاز می شود. جمهوری اسلامی خود را آماده مذاکراتی مقدماتی در سطح معاونان برای آماده شدن دستور کار مذاکرات مسکو کرده بود و چند درخواست نیز در این زمینه برای همآهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا فرستاد، اما این درخواست ها رد شد. مقامات ایران گفتند که در پایان مذاکرات بغداد (دور دوم مذاکرات جدید که دور اول آن در استانبول برگزار شده بود) قرار بر این شده بود که در فاصله پایان مذاکرات بغداد و آغاز مذاکرات مسکو، مذاکرات همآهنگی در سطح معاونان (از جمله معاون شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی) برگزار شود، اما رئیس شورای سیاست خارجی اتحادیه اروپا چنین توافقی را تکذیب کرد و اعلام داشت که خواست ها و دستور کار مذاکرات مسکو همان است که در مذاکرات بغداد به ایران تفهیم شده بود.
مقامات جمهوری اسلامی پس از این مکاتبات، بعنوان نتیجه گیری از رد درخواست مذاکرات معاونان به اشکال مختلف اعلام داشتند که گروه 1+5 مایل به حل مسئله اتمی ایران نیست. اما این مقامات نگفتند که "گره" کار در کجاست؟ این درحالی است که سفیر جمهوری اسلامی در آلمان "شیخ عطار" در مصاحبه با فیننشنال تایمز گفت که جمهوری اسلامی حتی در مذاکرات استانبول اعلام کرده بود که غنی سازی 20 در صدی را بکلی متوقف می کند. رئیس آژانس انرژی اتمی نیز در همین فاصله یکبار دیگر روی بازدید از تاسیسات نظامی مشکوک به فعالیت های اتمی در ایران تاکید کرد. ازجمله پایگاه نظامی "پارچین". البته عکس هائی نیز منتشر کرد که بموجب آنها، جمهوری اسلامی بسرعت چند ساختمان مشکوک به آزمایش های اتمی- نظامی در آن را خراب کرده و دست به پاکسازی در منطقه زده است. این عکسها از طریق ماهواره گرفته شده است.
در چنین شرایطی وزیر امور خارجه روسیه، سه روز پیش در یک سفر فوری به تهران بر سر دستور کار مذاکرات مسکو با مقامات جمهوری اسلامی مذاکره کرد. اما هیچ خبر دقیقی از موارد مورد مذاکره منتشر نشد. همچنان که از سفر رئیس آژانس انرژی اتمی به تهران - در همین فاصله، یعنی دو مذاکره بغداد و مسکو- خبری منتشر نشد.
اما، اینگونه نیست که اگر مطبوعات جمهوری اسلامی خبری ندارند که منتشر کنند، مطبوعات غرب هم خبری نداشته باشند تا منتشر کنند. تقریبا همه رسان های غرب، در اخبار و تفسیرهای خود اشاره کرده اند که ایران تمام تلاش خود را می کند تا تحریم ها (یعنی همان کاغذ پاره هائی که احمدی نژاد می گفت!) لغو شود و در راس همه آنها تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی.
غرب و در راس آن امریکا، با لغو تحریم ها مخالف است، اما درعوض تسلیم کامل اتمی جمهوری اسلامی را می خواهد. از جمله بازدید از همه تاسیساتی که آژانس انرژی اتمی اعلام کرده مشکوک به فعالیت های نظامی – اتمی اند. در عوض، یگانه امتیازی که می خواهد بدهد آنست که دور جدید تحریم ها که قرار است از ابتدای تیرماه به مرحله اجرا گذاشته شود – از جمله تحریم نفت ایران- را متوقف خواهد کرد. یعنی وضع کنونی ادامه یابد و در عوض همه درهای پایگاه های اتمی ایران برای بازدید گشوده شود تا معلوم شود در انها فعالیت نظامی – اتمی انجام می شود یا نه. در صورت تائید عدم چنین فعالیتی آنگاه مذاکرات برای لغو تحریم‌ها آغاز شود.
رسانه های روسیه درباره سفر وزیر خارجه روسیه به ایران تنها نوشتند: روسیه با تحریم های یکطرفه، بویژه تحریم نفتی علیه ایران موافق نیست و از سیاست حل گام به گام مسئله حمایت می کند.
یعنی یک گام اتمی ایران به عقب بردارد و یک گام هم غرب برای لغو تحریم ها!
در چنین شرایط بغرنجی مذاکرات دو روزه مسکو از 18 ژوئن شروع می شود. مذاکراتی که پایان آن، همزمان است با آغاز تیرماه. یعنی زمان اعمال تحریم های جدید، که در صورت شکست مذاکرات مسکو باید منتظر آن بود.
 

 

پیک نت 28 خـــــرداد 

 
 

اشتراک گذاری: