نوروز 1392  

        www.pyknet.net

   پیک هفته

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

30 اسفند  1391

infos@pyknet.net

 
 
 

مسجد سپهسالار

در ج. اسلامی

مصادره حکومتی شد!

 
 
 
 
 

مسجد سپهسالار را جمهوری اسلامی تخریب نکرد زیرا اجازه تخریب مسجد را نداشت، اما نام آن را مصادره کرد و گذاشت "مسجد آیت الله مطهری"!

این مسجد همراه با مدرسه ای مذهبی در کنار آن، در میدان بهارستان ساخته شد. در زمان ناصرالدین شاه و از سوی میرزا حسن خان سپهسالار قزوینی که صدر اعظم او بود.

مدرسه و مسجد سپهسالار پس از مدرسه چهارباغ اصفهان از بزرگترین و باشکوه‌ترین بناهای مذهبی ایران است. طراح مسجد نیز مهندس "مهدی خان ممتحن‌الدوله شقاقی" بود و معمار آن استاد "حسن معمار قمی".

سپهسالار ۴۰۰۰ نسخه‌ای کتاب "اعتضادالسلطنه" را خرید و کتابخانه کم نظیر مسجد سپهسالار را نیز تاسیس کرد. بعدها بیش از ۴۲۰۰ کتاب خطی به خط مؤلفان و نزدیک به ۱۰۰۰۰ کتاب چاپ سنگی در این کتابخانه جمع شد.

سپهسالار صدراعظم و یا اساسا انسان خوبی بود یا نبود؟ فراماسیونی بود یا نبود؟ اصلاح طلب بود یا نبود؟ قربانی توطئه عزیز ترین سوگلی حرمسرای ناصرالدین شاه شد یا نشد؟ ...... همه اینها می تواند مطرح باشد و قابل تحقیق، اما هیچکدام دلیل بر آن نیست که نام مسجد را مصادر کنند. بالاخره حافظه نسل ها با نام ها، اماکن، میدان ها و خیابان ها و موزه ها و کتابخانه هاست که به تاریخ گذشته و هویت تاریخی اش نزدیک می شود. جمهوری اسلامی در این عرصه، دست به تاراج زد، چنان که حتی از رضاشاه و پسرش نیز در همین زمینه پیشی گرفت!

 

نوروز 1392

 
 

اشتراک گذاری: