ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9 اسفند  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

چه فائزه هاشمی گفته باشد و چه نگفته باشد

واقعیت همان است که مجله

فیگارو از قول فائزه منتشر کرد 
 
 
 
 

 

مجله فرانسوی فیگارو، متن مصاحبه را که با فائزه هاشمی انجام داده منتشر ساخته است. پس از انتشار ترجمه فارسی بخش هائی از این مصاحبه، وی که در تهران بسر می برد گفت که فیگارو بخشی از سخنان وی را تحریف کرده است.

چه فیگارو چنین کرده باشد و یا نکرده باشد، چه نظرات فائزه هاشمی همان هائی باشد که فیگارو به نقل از وی منتشر کرده و چه نباشد، آنچه که در فیگارو منتشر شده، باور عمومی در ایران است. از هرکس با هر شغل و حرفه ای که در ایران پیرامون اوضاع کشور و "قدرت" سئوال کنید، همان پاسخ هائی را می شنوید که فائزه هاشمی با احتیاط و بسیار ملایم و مشروط مطرح کرده است.

فائزه هاشمی در این مصاحبه گفته:

روحانی برنامه‌ای ارائه کرده که مسایل را، به ویژه در حوزه اقتصادی پیش ببرد و البته نتایجی نیز در این حوزه‌ها به دست آورده است. به عنوان مثال، تورم تا ۱۵ درصد کاهش یافته، درحالی که قبلاً ۴۰ درصد بود. مشکل، مخالفان دولت هستند که چوب لای چرخ می گذارند. هدف آنها روشن است: آنها نمی خواهند که او موفق شود تا مردم نا امیدتر از قبل شده و صحنه انتخابات مجلس را در سال آینده به همین کارشکنان و مخالفان واگذارند.

:بی شک ما با مشکلات بسیاری روبرو هستیم، ولی کسی خواستار وقوع یک انقلاب نیست. حتی در انتخابات 88 نیز اکثر معترضان تنها خواهان تغییرات در بطن حاکمیت بودند.

من نیز به مانند بسیاری از زندانیان به اتهام تبلیغ علیه نظام به زندان افتادم. من در بخش سیاسی زندان اوین بودم و با من نیز، با اینکه فرزند یکی از بنیانگزاران جمهوری اسلامی هستم، درست به مانند دیگر زندانیان رفتار می‌شد. پنج روز را در سلول انفرادی گذراندم. دیگر زندانیان این امید را داشتند که زندانی بودن در کنار دختر رفسنجانی وضعیت آنها را بهتر خواهد کرد. علی‌رغم تمامی مشکلاتی که وجود داشت، از این تجربه پشیمان نیستم و حتی نکات مثبت بسیاری از آن به دست آوردم. زمانی که زندانی بودم، کسانی را دیدم که از آنها به عنوان مردان و زنانی بزرگ یاد می‌کنم.

 

مذاکرات اتمی


در باره مذاکرات اتمی امیدها کاهش یافته. تندروها چه در ایران و چه در ایالات متحده بر سر راه توافق مانع‌تراشی می‌کنند. باراک اوباما در کل از مذاکره سخن می‌گوید، ولی گاهی از فرمول‌هایی مانند “تمامی گزینه ها روی میز است” استفاده می‌کند تا اشاره ای به حملات نظامی احتمالی باشد. این موضع‌گیری در ایران باعث تقویت مواضع کسانی می‌شود که مخالف چنین توافقی هستند.. از سوی دیگر، روحانی تلاش می‌کند تا با رعایت خطوط قرمز تعیین شده از سوی رهبری به توافق دست یابد ولی هرچه زمان بیشتر می‌گذرد، یأس و نا امیدی مردم نیز بیشتر می‌شود.

 

رفراندم

برگزاری رفراندوم در بندهای قانون اساسی آمده است. با توجه به اینکه همه ادعا می‌کنند از جانب مردم سخن می‌گویند، اما نمی خواهند اجازه بدهند مردم خودشان نظر بدهند. رئیس جمهور روحانی با مطرح کردن این مسأله صرفاً می‌خواست بگوید که قدرت و اختیارات‌اش محدود است.

پیک نت  9 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: