ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 اسفند  ماه  1393

  pyknet@inmano.com

 
 
 

اشتباه مخالفان اینست که نمی دانند

روحانی بیدی نیست

که با این بادهای موسمی بلرزد 
 
 
 
 

سیروس ناصری عضو پیشین تیم مذاکرات اتمی است. او امروز در حد یک کارشناس اظهار نظر می کند و نه در مقام و موقعیت یک مسئول؛ اما مسئولانه و دلسوزانه نظر می دهد.‌ برخلاف مشتی غارتگر و اختلاس کننده باقی مانده از دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد.

روزنامه آرمان درباره مذاکرات اتمی و توان تیم مذاکره کننده با وی مصاحبه کرده است. او دراین مصاحبه گفته است:

تیم مذاکره ‌کننده کنونی، یکی از قوی‌ ترین تیم‌های مذاکره‌ کننده در طول دوران مباحث هسته‌ای است. تک‌ تک افراد این تیم دارای توانایی فوق‌العاده‌ای در این زمینه هستند و هم اینکه هدایت این مذاکرات را دکتر ظریف، که به‌ نظر من برترین دیپلمات کشور است، برعهده دارد. این موضوع یکی از اصلی‌ترین موارد برای برتری تیم ما در مذاکرات به حساب می‌آید. دکتر روحانی با عمق اطلاعی که به تمام این روند در بخش عملیاتی، حقوقی و فنی از زمان آغاز برنامه هسته‌ای تا امروز دارد با تیزبینی و دقت‌نظر مذاکرات را بررسی می‌کند و همین امر خروجی تیم ممتاز است و بعید نیست که 11 فروردین فرجامی نیکو باشد.

پرسش- شاهد هستیم که برخی، تیم مذاکره‌کننده را از طریق برخی تریبون‌ها در فشار قرار می‌دهند. فکر نمی‌کنید هر یک جمله‌ که بیان می‌شود بر آینده مذاکرات تأثیر داشته باشد؟  

پاسخ: شناختی که بنده از آقای دکتر روحانی دارم، ایشان فرد صبور و پرحوصله‌ ای هستند و بیدی نیستند که با این بادها بلرزند و از انتقاد و برخورد نگران نمی‌شوند و یک مسیر حساب ‌شده، طراحی و مدون برای خودشان دارند و اصولاً حرکت‌ها و برنامه‌هایشان راهبردی است و همه حرکات را در یک چارچوب منسجم تدبیر و دنبال می‌کنند. بنابراین برای اینکه روش‌های رئیس‌جمهور روشن است، هر وقت که احتمال توافق زیاد می‌شود چه در ایران و چه در آمریکا مخالفان سروصدایشان قوی‌تر از قبل می‌شود و جنجال و هیاهویشان نیز بیشتر از قبل می‌شود. ولی من بعید می‌دانم این جار و جنجال‌ها در روند مذاکرات و آنچه تصمیم ‌گیری بر اساس منافع کشور است در اراده آقای دکتر روحانی و دکتر ظریف کمترین اثر را بگذارد.

یقین دارم که به توافق خواهیم رسید. یقین دارم این توافق، توافق معقول و عادلانه ای خواهد بود؛ بنابراین در آمریکا حتماً یک بخشی از مجموعه سیاسی آمریکا مخالفت شدیدی با توافق در آن مقطع خواهند کرد. این مخالفت، فقط سروصداست. در نهایت می‌خواهند چه بکنند؟ یعنی باید بیایند وتو کنند، یعنی قانونی را از کنگره بگذرانند که آنچه دولت آمریکا به سرکردگی آقای جان کری و به ریاست آقای باراک اوباما در قبال دولتی که در تخاصم با آن هستیم پذیرفته را رد بکند؟ به نظرمن، مجموعه مخالفان در آمریکا جسارت جرأت و جایگاه چنین تصمیمی را ندارند. بنابراین توافق جلو خواهد رفت.

در ایران هم همینطور است. مجموعه مخالفان قطعاً در مقابل چنین توافقی جنجال خواهند کرد. اما در نهایت آنچه به نفع کشور و مردم است، اتفاق خواهد افتاد. نتیجه مذاکرات یک توافق منطقی و عادلانه است که هم کشور بتواند در یک ارزیابی عادلانه به آن افتخار کند و هم مردم احساس عزت کنند؛ در عین اینکه ببینند مشکلات و مسائلشان حل شده است. تردید ندارم که ما به این نکته خواهیم رسید و این نقطه هم خیلی دور نیست.

پرسش- کشورهای غربی این قدرت را دارند که تحریم‌ها را بصورت یکجا حذف کنند؟

پاسخ: بگذارید این موضوع را تفکیک کنم؛ یک سلسله تحریم‌ها، تحریم‌های اروپاست. اروپا قطعاً می‌تواند همه تحریم‌ها را همان‌طوری که با یک تصمیم شورای اروپا یکجا مستقر کرد، با یک تصمیم همه را لغو کند. ظاهراً اروپایی‌ها بهانه می‌گرفتند و فقط می‌خواستند این تحریم‌ها را تعلیق بکنند که این هیچ منطقی ندارد. برداشت من هم این است که چون اروپایی‌ها واقعاً با اصرار و فشار دولت آمریکا به این تخاصم کشیده شدند، خودشان اصلا موضع این‌چنینی در قبال ایران نداشتند. اروپایی‌ها اصلاً نمی‌خواستند روابط اقتصادی‌ شان با ایران به این شکل به سطح نزدیک به صفر برسد و در نتیجه چون خودشان هم علاقه‌مند به تجدید روابط اقتصادی با ایران هستند. من فکر می‌کنم در هر صورت ما تحریم‌های اروپا را بعد از توافق نخواهیم داشت.

پیک نت  10 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: