ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنان روز گذشته روحانی در مجلس

نظام غیر حزبی

در تضاد با نظام پارلمانی 
 
 
 
 

 

 بین ما و شما، خداوند بزرگ، قانون اساسی و افکار عمومی قضاوت می کند. وزیری که امروز معرفی شده، دارای سوابق گسترده و زیادی از آغاز پیروزی انقلاب است. وی جزو چهره‌های انقلابی دوران مبارزات ستمشاهی در شهر مشهد مقدس بوده و بعد از پیروزی انقلاب هم همواره به عنوان خادم این انقلاب بوده است.

امروز برای پنجمین بار است که در مجلس وزیر پیشنهادی برای وزارتخانه بسیار مهم علوم، تحقیقات و فناوری معرفی می شود. از همه کاندیداهای سابق و وزرای پیشنهادی سابق که قبول زحمت کردند و به مجلس  آمدند و توانستند رأی ۷۰ یا ۷۹ نماینده را داشته باشند اما در عین حال نتوانستند رای اکثریت نمایندگان را کسب کنند، تشکر می‌کنم.

نباید رأی نیاوردن وزرا را به مسایلی منتسب کنیم که نتیجه آن اهانت به مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان محترم مجلس باشد، به هر حال ما یک دمکراسی ویژه‌ای در ایران داریم. دمکراسی غیرحزبی و این دمکراسی در دنیا کمتر تجربه شده است.

اگر دمکراسی ما حزبی بود ما دو یا سه حزب بزرگ داشتیم، اقلیت و اکثریت داشتیم، دولت و مجلس معمولا از یک حزب بود و مقداری کار در تعامل سیاسی آسان‌تر می‌شد، اما به هر حال قانون اساسی ما این شیوه را انتخاب کرده و ما هم در طول این مدت همین راه را ادامه داده ایم .

افکار عمومی مردم ایستا نیست و در یک نقطه چهار یا پنج سال نمی‌ایستد. افکار عمومی مثل نهر زلال و روان است و ما همواره باید با فکر مردم و در کنار افکار مردم باشیم. معمولا اکثریت قاطع مردم خطا نمی‌کند، آخرین انتخاباتی که افکار مردم را دیدیم و باید معیار باشد ۲۴ خرداد سال ۹۲ بود. گفتمانی مورد تایید مردم بود و فردی مورد انتخاب مردم قرار گرفت که اگر این فرد با نفر دوم یک میلیون اختلاف رای داشت، می گفتیم دو گفتمان بوده است، اما اگر گفتمانی رای آورده که اختلاف آرای آن با نفر بعدی سه برابر بوده است و ۱۳ میلیون اختلاف رای داشته، این نشان می دهد که این افکار و این گفتمان مورد تایید قاطع مردم است. ضمن اینکه گفتمان نفر اول با نفر بعدی خیلی تفاوت نداشته است.

من فکر می ‌کنم گفتمان اعتدال مورد قبول همه ما است. مخصوصا مقام معظم رهبری بر گفتمان اعتدال تاکید فرمودند.

امیدوارم با رای قاطع شما نمایندگان محترم از این وزارتخانه هم گره باز شود و وزیر بتواند انجام مسئولیت کند و دانشگاه‌های ما بتوانند نشاط خود را باز یابند.

پیک نت  6 آذر

 
 

اشتراک گذاری: