ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

29 آذر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

خوش بینی روس ها:

دوران طلائی قیمت نفت

دوباره باز می گردد! 
 
 
 
 

 

قیمت نفت به کمترین میزان خود در پنج سال گذشته رسید و در بازار نفت، قیمت نفت برنت دریای شمال هر بشکه با کمتر از 60 دلار معامله شد.

دو کشور زیر فشار این سقوط قیمت هستند: ایران و روسیه. در روسیه کارشناسان پیش بینی کردند بزودی قیمت نفت پس از رسیدن به پائین ترین حد، با جهش شروع به افزایش خواهد کرد.

یکی از کارشناسان نفتی روسیه بنام "رستم تانکایف" در همین زمینه گفته است:

کشورهای اسلامی نفت خود را با قیمت بسیار نازل به بازار جهانی عرضه می کنند. شبه نظامیان، نفت را به ازای سلاح و مهمات به فروش می رسانند. البته این نفت برای گم کردن رد قاچاق، از چند دست می گذرد و حتی بشکه ای پائین تر از50 دلار فروخته می شود. از دیگر عوامل جنگ قیمت بین عربستان سعودی در برابر نفت "شل" ایالات متحده است. سعودی ها نمیتوانند برای مدت طولانی بهای نفت را پائین نگه دارند. پائین بودن قیمت نفت، مصرف آن را بیشتر کرده و این خود تاثیر مستقیم در فرایند عرضه و تقاضا در آینده خواهد داشت.

وضع کنونی ارزهای نفتی اقتصاد برخی از کشورهای در حال توسعه، ازجمله ایران، ونزوئلا، اکوادور، نیجریه، الجزایر را زیر ضربه گرفته است. عربستان سعودی می گوید بهای 40 دلار در هر بشکه، دور از دسترس نیست. آنها حتی با وجود چنین قیمتی، تولید خود را کاهش نخواهند داد چرا که معتقدند بازار می تواند به تنهایی وضعیت را تثبیت کند. به گفته کارشناسان آژانس بین المللی انرژی، روند نزولی قیمت نفت هنوز به پایان نرسیده است. اوپک نیز پیش بینی می کند که تقاضا برای نفت در سال 2015 کاهش می یابد اما به احتمال زیاد در نیمه دوم سال آینده میلادی قیمت ها افزایش می یابند و حتی به سقف 80 دلار در هر بشکه خواهد رسید.

پیک نت  29 آذر

 
 

اشتراک گذاری: