ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 آبان ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سید احمد خاتمی:

اصرار زیاد نکنید

من رئیس خبرگان نمی شوم! 
 
 
 
 

 

سید احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان انتخاب رهبری، پس از اعلام در گذشت قطعی آیت الله با شبکه عربی سیمای جمهوری اسلامی بنام "العالم" مصاحبه کرد و درباره ریاست آینده این مجلس گفت:

نایب رئیس اول – هاشمی شاهرودی- تا انتخاب جانشین آیت الله کنی در پایان زمستان، مجلس خبرگان را اداره خواهد کرد.

 احمد خاتمی که مانند احمد جنتی و مصباح یزدی چشم دیدن هاشمی رفسنجانی را ندارد، با پریدن از دوره طولانی نایب رئیسی اول هاشمی رفسنجانی که در واقع آیت الله مشکینی رئیس مجلس خبرگان را هم اداره می کرد و دوران ریاست مستقیم  هاشمی بر این مجلس گفت:

ویژگی های  آیت الله مشکینی و آیت الله مهدوی کنی بهترین معیار برای انتخاب رئیس بعدی مجلس خبرگان است. وجهه فقاهتی رئیس مجلس خبرگان باید قوی تر از وجهه سیاسی او باشد، این مجلس، می خواهد رهبر تعیین کند.

احمد خاتمی که مردم را فراموشکار فرض کرده، بی اشاره به نقش قاطع هاشمی در مجلس خبرگانی که علی خامنه ای را به رهبری انتخاب کرد، اضافه کرد:

رئیس مجلس باید تدبیر شایسته برای نگهداشتن خبرگان در جایگاه بایسته اش را داشته باشد. این ویژگی ها را هم مرحوم مشکینی داشت، هم مرحوم مهدوی کنی. امیدوارم در اجلاس بعدی کسی را که مجلس خبرگان رهبری انتخاب می کند، این ویژگی ها را داشته باشد و هستند کسانی که این ویژگی ها را داشته باشند.

معلوم نیست تا ایام انتخابات چه کسانی خود را کاندیدا می کنند. الان چند تا اسم سر زبان ها است، یکی آیت الله هاشمی شاهرودی، یکی آیت الله یزدی و دیگری آیت الله جنتی و یکی هم آیت الله موحدی کرمانی.

خودم شایسته ریاست خبرگان نیستم. البته این که می گویند «من رای ندارم»، این طور نیست بنده خودم نمی خواهم در این میدان باشم. حتی به من پیشنهاد شده که در صورت انتخاب آیت الله شاهرودی، نیابت را بپذیرم که من گفتم برای این کار هم چهره های شایسته وجود دارند. شبکه های بیگانه طوری مرا ترسیم می کنند که گویی دارم به سرعت پله های ترقی را طی می کنم.

آن طور که خبر دارم جناب آقای هاشمی رفسنجانی در برخی جلسات گفته اند که تمایلی به ریاست مجلس خبرگان ندارند، الان نیز در فضای عمومی خبرگان اسم ایشان مطرح نیست، اما سیاستمداران ما هر لحظه ممکن است تصمیم جدیدی بگیرند و اگر ایشان هم تصمیمی بگیرد، می شود یکی از کاندیداها و مجلس خبرگان رهبری مانند بقیه برای ایشان تصمیم می گیرد.

البته مجلس خبرگان، تقویت کننده رهبری است (از نظارت به تقویت رسیده مجلس!) و کسانی که با ولایت زاویه دارند (اشاره به هاشمی)، قطعا نمی توانند اکثریت این مجلس را به دست بیاورند.

کسانی که فکر می کنند با زد و بندهای سیاسی می توانند جایگاه رهبری را به ناحق اشغال کنند، بسیار خام هستند. آنها تجربه گذشته را فراموش کرده اند و با خود می گویند «صندلی خبرگان را برای روز مبادا بگیریم»!

آرایش سیاسی در انتخابات آینده خبرگان به نظر من روشن است. اکثریت از همین جنسی خواهند بود که هستند. نمی گویم اکثریت اینها رای می آورند، بلکه می گویم خط کلی این است. البته تلاش گسترده ای می شود که این ترکیب بهم بخورد و بیشترش هم از ناحیه اصلاح طلبان است. آنها می توانند تلاش کنند اما جایگاه رفیع خبرگان جای تاخت و تاز سیاسی قرار ندهند که این ضربه به جناح مقابل نیست بلکه ضربه به نهاد خبرنگان است. البته خودشان هم این تحلیل را دارند که نخواهند توانست اکثریت خبرگان را قبضه کنند، اما تلاش دارند که اقلیت قدرتمندی داشته باشند. البته روی بعضی از چهره ها از جمله بنده حساسند و تلاش می کنند وانمود کنند که به دنبال ریاست خبرگان هستم.

پیک نت 6 آبان

 
 

اشتراک گذاری: