ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

6 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

در ایران

هزاران میلیارد تومان

در بازار شبکه اجتماعی خفته! 
 
 
 
 

 

جهان صنعت گزارشی دقیق و مستند به آمار و ارقام در باره شبکه های اجتماعی در ایران منتشر کرده است. مطابق آمار ارائه شده در این گزارش تنها در سال گذشته بازار خرید و فروش گوشی تلفن همراه و ارایه خدمات آن در ایران 18 هزار میلیارد تومان بوده است. آمار و ارقام ارائه شده دراین گزارش را خودتان خواهید خواند، اما سئوال بزرگ اینست که چگونه حکومت می تواند با این صنعت و تجارت نوین در ایران مقابله کند و در انتظار واکنش های بزرگ اقتصادی آن نباشد. واکنش هائی که مستقیما روی اقتصاد کشور تاثیر می گذارد. دهها شرکت بزرگ که بسیاری از آنها با سپاه و دیگر ارگان های حکومتی پیوند دارند، با دهها هیات مدیره در بازار بزرگ شبکه های اجتماعی حضور دارند. هر خانوار ایرانی در سال 92 بالغ بر 473 هزار تومان هزینه ارتباطات کرده است. نهادهای امنیتی و قضائی برای مقابله با شبکه های اجتماعی مشت بر سندان می کوبند. خلاصه این گزارش را می خوانید و در صورت تمایل به اطلاع از جزئیات بیشتر و نام شرکت های وابسته به این بازار بزرگ اقتصادی می توانید از طریق لینکی که در پایان این گزارش خلاصه منتشر کرده ایم به اصل گزارش در "جهان صنعت" وصل شوید.

 

امیرهادی انواری -  این یک بازی بچگانه یا اپلیکیشن ساده موبایل نیست، می‌خواهیم درباره موضوعی بحث کنیم که دو وزارتخانه، نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های عظیمی را درگیر کرده است؛ فیلترینگ «وایبر» و سایر اپلیکیشن‌های مشابه. 

 

در سال 1382 یعنی حدود 10 سال قبل، تنها 2/11 درصد از ایرانیان تلفن همراه داشتند، پنج سال بعد، یعنی در سال 1387 این رقم به 81 درصد ‌رسید و در سال گذشته، این رقم به 95 درصد رسید.
هر خانوار ایرانی در سال 1392 بالغ بر 573 هزار تومان هزینه ارتباطات کرده است

 

5 میلیون کاربر لاین، وایبر و واتس‌آپ در ایران داریم که این روزها زمزمه فیلتر آنها به گوش می‌رسد.

 

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای می گوید: تنها ۹ درصد از گوشی‌های خارجی فروش‌رفته در کشور از مبادی رسمی و حدود ۹۱ درصد آن از مبادی غیررسمی و از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود.

طبق آمار رسمی در پنج ماهه نخست سال جاری بالغ بر 6/25 میلیون دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است

 

گزارش‌های رسمی گمرک می‌گوید واردات تلفن همراه از فروردین تا مرداد امسال نسبت به همین زمان در سال 1392 نزدیک به 61/102 درصد رشد داشته است. در 12 ماهه سال 1392 جمعا 183 میلیون دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است.

اگر این 9 درصد بازار باشد؛ واردات قاچاق آن بالغ بر 3/1850 میلیون دلار بوده که جمع بزرگ بازار گوشی تلفن همراه در سال 1392 را به 3/2033 میلیون دلار (یا دو میلیارد و 336 میلیون دلار) می‌رساند. اگر با دلار سه هزار تومانی حساب کنیم، این رقم نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان بوده است. 

البته این شش هزار میلیارد تومان سالانه تنها برای سال 1392 بوده. با توجه به رشد 102 درصدی واردات تلفن همراه در پنج ماهه نخست امسال به نظر می‌رسد تا پایان سال حجم این بازار به شدت افزایش یابد.

خدمات تلفن همراه در دست کیست؟

هم‌اکنون دو اپراتور تلفن همراه به‌طور رسمی در کشور حضور دارند که فعالیت آنها فراگیر است: «همراه اول» و «ایرانسل»

این دو رغیبی تازه پیدا کردند که با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که داشته به نظر می‌رسد در آینده به سومین اپراتور تلفن همراه با طیف مشترکان گسترده تبدیل خواهد شد، شرکتی که ما آن را با نام «رایتل» شناختیم. 
براساس آخرین اطلاعیه رسمی اعضای هیات‌مدیره شرکت ارتباطات سیار ایران را شرکت مخابرات ایران، شرکت شهریار مهستان، شرکت مهر اقتصاد مبین، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، شرکت توسعه ارتباطات جامع مبین، شرکت مخابرات استان تهران و شرکت مخابرات استان اصفهان تشکیل دادند.

 

 

صورت‌های مالی دو شرکت «شرکت خدمات ارتباطی رایتل» و «شرکت گسترش الکترونیک ایران» در دسترس نیست. در واقع این صورت‌های مالی منتشر نشدند. اما براساس صورت مالی شرکت ارتباطات سیار ایران درآمد این شرکت از محل ارایه خدمات تلفن همراه به مشترکین در سال 1392 بالغ بر 72 هزار و 923 میلیارد و 633 میلیون ریال بوده است. به عبارتی چیزی بالغ بر 2/7 هزار میلیارد تومان که شرح آن در جداول مربوطه آمده است. 

براساس برخی آمارها مشترکین همراه اول در کشور بالغ بر 34 میلیون نفر هستند، البته این آمار متعلق به سال 2009 است و قطعا تاکنون این آمار تغییرات بسیاری کرده است.

مدیران این اپراتور در تازه ‌ترین اظهارات خود مدعی هستند با جذب 5/8 میلیون مشترک جدید در سال ۹۲، تعداد مشترکین ثبت شده اپراتور همراه اول به 1/64 میلیون نفر رسید و اکنون سهم بازار همراه اول براساس اینترکانکشن ۶۳ درصد و براساس سیم کارت روشن اول ۶۹ درصد است و ضریب نفوذ آن حدود ۷۴ درصد است همچنین همراه اول با ۲۷۱ اپراتور در ۱۱۲ کشور قرارداد رومینگ بین‌الملل دارد.
براساس گفته‌های مدیران همراه اول که پیش برویم و تعداد مشترکین این اپراتور و درصدی که از کل دارند را با درآمد این شرکت در سال 1392 براساس صورت‌های مالی حسابرسی‌شده مقایسه کنیم، نتیجه حاصل شده به ما می‌گوید اگر سهم همراه اول از بازار خدمات تلفن همراه بالغ بر 2/7 هزار میلیارد تومان است، بنابراین گردش مالی کل این بازار چیزی بالغ بر 6/11 هزار میلیارد در سال گذشته بوده است. 
بازاری به عظمت 000/000/000/000/18 تومان و 5 میلیون کاربر وایبری بر این اساس می‌توان گفت بازار خرید و فروش گوشی تلفن همراه و ارایه خدمات آن در ایران تقریبا 18 هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. این عدد کمی نیست! از سوی دیگر در تیرماه امسال علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته بود: «بیش از 5/4 تا 5 میلیون نفر از مردم در کشور از شبکه‌های ارتباطی چون وایبر و واتس‌آپ استفاده می‌کنند» پس ما در این ماجرا سه جهت داریم: 

کاربران تلفن همراه: که لااقل پنج میلیون آنها توانستند با نرم‌افزارهایی مثل وایبر و واتس‌آپ و ... کار کنند. 
واردکنندگان تلفن همراه: که طبیعتا تمایل دارند این کاربری‌ها هر روز بیشتر و به‌روزتر شود.
ارایه‌کنندگان خدمات: که قابلیت‌های نرم‌افزارهای جدید درآمد آنها از مکالمه و پیام کوتاه و ... را طبیعتا پایین خواهد آورد. 

تا چند سال قبل پیامک هم زیاد شایع نبود، اما در سال‌های گذشته قابلیت‌های شبکه تلفن همراه روزبه‌روز افزایش یافته و حالا به جایی رسیدیم که صحبت از نسل سوم شبکه تلفن همراه یا 3G می‌شود. فرستادن فیلم و تصویر به وسیله تلفن همراه و ... امکانات جدیدی هستند که می‌تواند برای اپراتور‌ها به ویژه اپراتوری نظیر رایتل درآمد‌های خوبی ایجاد کند. 

این اتفاق در واتس‌آپ، وایبر و لاین هم رخ می‌دهد بدون صرف هرگونه هزینه‌ای برای کاربر، یعنی کاربر هزینه اینترنت را می‌دهد، اما هزینه پیامک را پرداخت نمی‌کند! 

حالا پنج میلیون کاربر با این نرم‌افزارها کار کرده اند و به آن عادت کرده اند، حال فرض کنید، این نرم‌افزارها فیلتر شوند و از سوی دیگر خدمات نسل سوم به صورت گسترده عرضه شود، بهترین جایگزین برای نرم‌افزارهای فیلتر شده چه می‌تواند باشد؟ 

 

http://archive.jahanesanat.com/pdf/1393/7/5/13.pdf

پیک نت 6 مهر

 
 

اشتراک گذاری: