ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 مهر ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

بخشی از سخنان خاتمی در جمع

ایثارگران، جانبازان و خانواده قربانیان جنگ

جنگ با عراق تمام شد

اما فضای سیاسی هنوز جنگی است! 
 
 
 
 

 

محمد خاتمی به ایثارگران، جانبازان، فرزندان و خانواده های شهدا توصیه کرد که مدافع صلح باشند و نگذارند دفاع مقدس و ارزش ها انحصارا در اختیار سیاست بازان باشد.

 

محمد خاتمی در جمع ایثارگران، رزمندگان و جانبازان جنگ تحمیلی و خانواده ها و فرزندان قربانیان جنگ شرکت کرد. این دیدار بمناسبت سالروز محاصره آبادان روز شنبه انجام شد و خاتمی طی سخنانی خطاب به آنان گفت:

 

انکار نمی کنیم که برخی تندروی ها و اشتباهاتی وجود داشته است. برخی می گویند اگر برخی اقدامات تحریک آمیز خشن در حاشیه مرزها رخ نمی داد، شاید جنگ نمی شد، اما اینها درست نیست. اگر اینها هم نبود بهانه ای برای جنگ فراهم می کردند.

بنا بود از ملت انتقام گرفته شود و بنا بود انقلابی مورد حمله قرار گیرد. ما در آن جنگ هیچ نقطه ای از سرزمین مان را از دست ندادیم، در حالی که شهرهای مهم ما در ابتدای جنگ اشغال شدند و اوج مظلومیت و رنج ما در سقوط خرمشهر بود، اما اوج افتخار ما نیز در بازپس گیری خرمشهر بود. این تنها جنگی بود که طی چند قرن گذشته ما در آن سرزمینی را از دست نداده ایم.

امام تاکید کردند که آن سخت گیری ها و احیانا اشتباهات در شرایط خاص جنگی بود و همه باید برگردیم به قانون، یعنی قانون اساسی باید اجرا شود و اگر امروز ما حرفی داریم این است که آیا توصیه امام امروز اجرایی می شود که تاکید داشتند که استثناهایی که به خاطر جنگ رخ داده بود اصلاح شود و قاعده که اجرای قانون و آزادی بود مبنا قرار گیرد؟ اگر اشکالاتی به وجود می آید این است که آن استثناها که باید از بین برود تداوم پیدا کند و آن قاعده اجرا نشود. در عرصه سیاسی درست است که با برخی بدبینی هایی که لازم هم بود، سخت گیری هایی اعمال شد اما در همان زمان جنگ نیز فضا برای کسانی که معلوم بود به ایران علاقمند هستند، کمتر تنگ می شد و در زیر بمباران حتی یکبار و در یک نقطه انتخابات تعطیل نشد.

باید از دولتی که در جنگ بود و من هم در این دولت بودم یاد کنم که چقدر مشکل داشت. جنگ آشفتگی و مشکل ایجاد می کند، ملت ما نیز مشکل داشت اما مردم در آن مقطع احساس خفقان نکردند. جنگ می توانست قحطی بیاورد اما نه تنها قحطی نشد بلکه تلاش شد مردم بخصوص مردم عادی و متوسط به پایین در زندگی احساس تنگنا نکنند. اگر سهمیه بندی نمی شد بخش زیادی از جامعه آسیب می دید و گرسنه می ماند.

امروز باید فریاد صلح خواهی ما و اعتراض ما به جنگ در جهان بلند شود. چه جنگی که قدرت ها و دولت های توسعه طلب راه می اندازند و چه جنگی که تروریست ها ایجاد می کنند.

پیک نت 7 مهر

 
 

اشتراک گذاری: