ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 شهریور ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

سخنان صریح محمد خاتمی درباره اهداف انقلاب 57

طرفداران حصر و زندان

بروند سرجایشان بنشینند! 
 
 
 
 

محمد خاتمی، در دیدار با جمعی از آزادگان و ایثارگران جنگ ایران و عراق با صراحت بیشتری نسبت به گذشته به فساد نهادینه شده در جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت:

 

برخی می گویند مردم انقلاب نکردند برای زندگی و وضعیت مادی بلکه برای اجرایی شدن احکام اسلامی آن هم برای برخی ظواهر اسلامی، انقلاب کردند. یعنی گویی انقلاب فقط برای این بوده که شراب فروشی های رسمی بسته شود و برود در خانه ها تهیه شود، فسادکده های رسمی بسته شود اما فساد در جامعه گسترش یابد. ظاهر قیافه ها اسلامی شود اما باطن مهم نباشد. یعنی دروغ، تهمت و فسادهای بزرگ وجود داشته باشد.

امروز متاسفانه به دلیل بزرگ شدن ارقام فسادها به نظر می رسد فساد و سوءاستفاده باید بیش از هزار میلیارد باشد تا در جامعه حساسیت ایجاد شود.

انقلاب آمد که زندگی مردم را عوض کند؛ البته که می خواست فساد نباشد؛ فساد اصلی یعنی حکومت استبدادی و وابستگی به بیگانه و بعد هم فسادهای اخلاقی و انحرافات موجود در جامعه بود. مردم ما اقتصاد خوب و خودکفایی می خواستند. مردم می خواستند زندان هایشان بسته شود و فضای باز داشته باشند و فقط دزدها، آدم کش ها و توطئه کنندگان برای براندازی – آنهم با تعریف واقعی براندازی- دستشان کوتاه شود.

آیا انقلاب شد که مردم فقط نماز بخوانند؟ اکثریت مردم ایران که نماز می خواندند. نماز و روزه و ظواهر مهم است اما هدف اصلی انقلاب فقط همین ها نبود؛ هدف انقلاب فراتر از این بود، انقلاب برای این بود که اقتصاد درست شود و وابستگی به بیگانگان از بین برود و ما جایگاه معتبری در دنیا داشته باشیم.

امام بارها می گفتند، «کشاورزی، تولید و منابع ما از بین رفت»؛ اینها زندگی مردم است؛ انقلاب برای این بود که زندگی مردم از بین نرود. امام می گفتند «زندان های ما را پر کردند و قبرستان های ما را آباد کردند، بچه های ما را زندان کردند و کشتند». ما می خواهیم اینها نباشد و مردم آزاد باشند و بتوانند کار کنند، انقلاب برای اینها شد. امروز باید همان آرمان های ملت، انقلاب و امام را درنظر بگیریم و راه مستقیم را برویم و هر راه کجی هست، تذکر بدهیم و نظام هم باید این ظرفیت را داشته باشد که انتقاد کنندگانی - که اصل را قبول دارند- تقویت کننده نظام هستند؛ نه اینکه برخی تفکرات غلط وجود داشته باشد که به محض مشاهده سلیقه و عقیده ای دیگر، انواع اتهامات را مطرح کنند و برخورد کنند و فضای بسته حاکم و مملکت دچار آسیب شود.

جمهوری اسلامی یعنی مردم حاکم بر سرنوشت خود باشند و لوازم جمهوری یعنی آزادی بیان، آزادی اندیشه و آزادی اجتماعات وجود داشته باشد؛ حکومت برآمده از مردم و در مقابل مردم مسئول باشد.

باید دولت را کمک کرد؛ البته همه کارها هم دست دولت نیست و امیدوارم نوعی هماهنگی بین همه قوا برای سیر کردن در مسیر اصلی انقلاب که آزادی، استقلال، پیشرفت، اخلاق و معنویت بود ایجاد شود و همه با هم دست همکاری بدهند و برخی جریانات چه در داخل و چه در منطقه که مروج خشونت، طرد و حصر هستند، سر جای خود بنشینند. البته ما نمی گوییم آن سلیقه ها نابود شوند آنها هم حرفشان را بزنند اما مبنای نظام نباشند. مبنای نظام اندیشه، اخلاق، مصالح کشور و تلاش برای از بین بردن فقر باشد.

 

پیک نت 5 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: