ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 اردیبهشت ماه  1393

infos@pyknet.net

 
 
 

مصاحبه با مرتضی الویری

جنجال های احمدی نژاد

تحریم ها را روی دست ایران گذاشت 
 
 
 
 

مهندس مرتضی اولویری از چهره های زندان کشیده مذهبی است که در طول حیات جمهوری اسلامی نیز علاوه بر نمایندگی مجلس، در مسئولیت های مختلف قرار داشته است. بعد از کودتای 88 در جمع هیاتی بود که رهبر آنها را برای مذاکره پیرامون نتیجه انتخابات به بیت خود فرا خواند. همچنان که همسر مهدی کروبی در این جمع بود. الویری که مناسبات قدیمی با علی خامنه ای داشت و حتی خطبه ازدواج او را خوانده بود، پس از این دیدار بخش هائی از این دیدار را بصورت گزارش منتشر کرد. اندک زمانی بعد، او نیز بازداشت و برای مدتی زندانی شد اما بی سر و صدا آزادش کردند. همشهر حسین شریعتمداری است، یعنی دماوندی است. هر دو با هم نیز در زندان شاه بودند، اما شخصیت و تفکر آنها زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارد. چنان که اسلام آنها.

الویری، که سالها مسئولیت مناطق آزاد را نیز بر عهده داشته، پس از چند سال سکوت، با روزنامه آرمان، پیرامون وضع اقتصادی کشور و نقش دولت شعاری احمدی نژاد مصاحبه کرد و از جمله گفت:

 

اگر بخواهیم تقسیم‌بندی و ارزیابی کنیم که سوءمدیریت و تحریم چقدر – در بوجود آمدن شرایط کنونی کشور- مقصر هستند، نیاز به تحقیق میدانی است. تحریم هم بخشی از سوءمدیریت در کشور است. اگر برخوردهای پرخاشگرانه و تقابل با کشورها بی‌جهت انجام نمی‌شد، ما به هیچ وجه درگیر اینگونه تحریم‌ها نمی‌شدیم. می‌توانیم بگوییم که تحریم‌ها از سوءمدیریت شکل گرفت.

تصمیمات دولت قبل، اقتصاد را فلج کرد. مثلا بحث فساد اقتصادی در دولت خاتمی خیلی ناچیز بود ولی در دولت قبل چشمگیر بود و در لیست اول جهانی نیز قرار گرفتیم. سوءمدیریت و گریز از قانون باعث این اختلافات و تنش‌های اقتصادی و سیاسی شد.

دولت روحانی باید از زلزله هشت ریشتری، آواربرداری کند که به‌طور غیرعادی اقتصاد، و فرهنگ را به‌هم ریخته است و دولت شرایط سختی را درحال حاضر سپری می‌کند. در این مقطع، دولت و شخص رئیس‌جمهور احتیاج به همدلی و همراهی تمامی جناح‌ها دارند و اگر منیت‌ها و منافع افراد برایشان مهم باشد، با توجه به تحریم‌های سنگینی که با آن مواجه هستیم، قطعا مشکلی برطرف نخواهد ‌شد.

شرایط را سخت ارزیابی می‌کنم و افرادی که منافع ملی برایشان مهم است، فرقی هم نمی‌کند که از چه جناحی باشند و سبک سلیقه‌شان با روحانی یکی نیست، به میدان بیایند و کمک کنند. در این صورت، مشکلات را می‌توان کنترل کرد. حتی اصولگرایانی که روحانی را اصلاح‌طلب می‌دانند و معتقد هستند روحانی سلیقه خود را دارد، منافع حزبی خود را محترم بشمارند و برای کمک به دولت اقدامات لازم را انجام دهند.

 

پیک نت 3 اردیبهشت فروردین 

 
 

اشتراک گذاری: