ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5 آذر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

فشار کمر شکن بر اقتصادی ترکیه

هولناک تر از ضربه نظامی روسیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

حجم مبادلات تجاری بین ترکیه و روسیه به آن حد بزرگ است که با مقدار سالانه اش می توان صدها سوخو 24 و اف 16 خرید. و البته برای هر دو کشور و خصوصا ترکیه حیاتی است.  بدون در نظر گرفتن گاز، واردات ترکیه از روسیه  تقریبا یک سوم صادراتش است. فقط در مورد گاز طبیعی 55 درصد احتیاج ترکیه از روسیه است و از این مقدار 48 درصدش در تولید برق استفاده می شود. مقدار درآمد توریسم ترکیه از روسیه سالانه در حدود 6 میلیارد دلار است و درآمد سالانه اش در بخش نساجی و پوشاک نزدیک به 1.2 میلیارد دلار. در بخش کشاورزی و مواد گوشتی هم حدودا 1.5 میلیارد.

تنها در زمینه انرژی واردات سالانه ترکیه از روسیه سالانه 25 میلیارد دلار است. در حالی که کل صادرات ترکیه به روسیه 6 میلیارد است. در خصوص ساختمان سازی روسیه در رتبه اول شرکت های ساختمان سازی ترکیه است. قراردادهای این شرکت ها در روسیه بالغ بر 4 میلیارد دلار است.  هر چند ماه گذشته اردوغان گفت که ما می توانیم منابع گازی و اتمی خودمان را از کشورهای دیگر تامین کنیم. با این حال این یک بلوف بیش نبود. قرار است نیروگاه مولد برق اتمی در شهر مرسین توسط روسیه احداث شود و قرارداد ها بسته شده است. خط لوله حمل گاز از دریای سیاه بنام "جریان ترک" در دست روسیه است که می تواند آن را لغو کند. روسیه در هشت ماده که غیر از یکی که نظامی است بقیه تجاری هستند روابطش با ترکیه را به حداقل می رساند و این در حالی است که درست در روز سقوط جنگنده روسیه توسط ترکیه کابینه جدید معرفی شد و بنا به خواست اردوغان دامادش "برات آلبایراک" به عنوان وزیر انرژی منصوب شد.

این درحالی است که شعار اردوغان در انتخابات 7 ژوئن "ایجاد ثبات اقتصادی" بود. با توجه به شکنندگی اقتصاد ترکیه که در سالهای اخیر بخش مهم آن بر اساس نوعی پولشویی بوده و تضعیف روابط حیاتی تجاری اش با روسیه در صورت ادامه چنین وضعیتی ترکیه با فلاکت اقتصادی مواجه خواهد شد و شعار "ثبات اقتصادی" نقش بر زمین خواهد شد. از هم اکنون تولید کنندگان و صادرکنندگان ترکیه صدایشان درآمده و در بسیاری از کانال های تلویزیونی و مطبوعاتی نگرانی شان در این خصوص را بزبان می آورند.

 

پیک نت 5 آذر

 
 

اشتراک گذاری: