ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 ۱۱ مهر ماه   1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

در آسمان سوریه چه خبر است؟

اعتماد به نفس روسها

متکی به سوخوی 34 است! 
 
 
 
 

 

جنگنده بمب افکن سوخو-34 روسی که در سوریه مشغول بمباران پایگاه های داعش است به تانک پرنده معروف است. این جنگنده به ۵ اینچ فولاد مقاوم شده زیر کابین خلبان مجهز است و به همین دلیل ضدهوائی ها حریف آن نیستند.

این هواپیما با سرعت دوهزار کیلومتر در ساعت (یک برابر و نیم سرعت صوت) می‌تواند پرواز کند و تا ۱۰۰۰ کیلومتری نیاز به سوخت گیری ندارد.

این هواپیما ۱۲ تن مهمات میتواند حمل کند. یک هیولای کامل که هم برای اهداف ثابت و متحرک زمینی بسیار دقیق تنظیم شده و از پس جنگنده های مهاجم نیز بر می آید. قادر به زدن F-18  و F- 15 و یوروفایتره است و از سال ۲۰۱۴ وارد نیروی هوایی روسیه شده است.

قیمت آن۴۰ تا۳۰ میلیون دلار برآورد شده اما هنوز فروخته نمی شود.

در مقابل امریکا پروژه F-35 رو کلید زد که با چندین سال تاخیر قراره روانه «بازار» بشود. چند سال پیش شروع کردند به «پیش فروش» این «محصول» با یک کمپین عظیم تبلیغاتی که این هواپیما نامرئیه و به قول خودشان «اول می‌بینه و اول شلیک می‌کنه» تا جایی که کانادا و انگلیس و آلمان و اسرائیل و استرالیا و نروژ طالب بودند به قیمت  ۱۰۰ میلیون دلار آن را پیش خریدکنند. در سال  ۲۰۱۱ این هواپیما رفت برای آزمایش و پس از آن نروژ خریدش رو نصف کرد و آلمان پیشنهاد خریدش را پس گرفت.

پیر اسپری از طراحان F-16  گفت: F-35 یک بوقلموست! به درد هیچ کاری نمی خورد. موتورش هم داغ می کنه. ادعای نامرئی بودنش تقلبیه.

تکنولوژی رادار روسیه چند ده سال جلو‌تر از تکنولوژی نامرئی سازی هواپیماهای امریکاست به نحوی که رادارهای ساخت سال ۹۴ رد این‌ها رو می‌تونه بزنه. ویلسون ویلر مدیر مرکز اطلاعات نظامی پنتاگون می‌گوید: F-35 تنبل و سنگین است. اگر با یک نیروی هوایی جدی روبرو بشود عمیقا به مشکل بر خورد می کند. از آن مشتری فعلا فقط کانادا و اسرائیل باقی مانده اند. اسرائیل که مشتری همیشگی امریکاست و کانادا هم به خاطر سرمایه گذاری خودش در شرکت لاکهید (سازنده F35-) خلاصه این که اعتماد به نفس روسیه الکی نیست. (نقل از فیسبوک فرشاد محمدی- تورنتو- کانادا)

پیک نت ۱۱ مهر

 
 

اشتراک گذاری: