ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

 شهریور 10  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

نخستین کنفرانس خبری حزب اتحاد ملت

محمد خاتمی رهبر بلامنازع

همه اصلاح طلبان ایران است! 
 
 
 
 

 

نخستین کنفرانس خبری حزب اتحاد ملت ایران برای پاسخ به سئوال خبرنگاران تشکیل شد. در این کنفرانس دکتر شکوری راد درباره اعضای جبهه مشارکت گفت: اعضای سابق حزب مشارکت در صورت فعالیت مجدد این حزب اختیار دارند تا از اتحاد ملت خارج شده و به حزب سابقشان بپیوندند، یا در این حزب اتحاد ملت باقی بمانند.

شکوری راد اضافه کرد: ایران یک کشور 78 میلیونی است که مردم آن تصمیم گرفتند نظام گذشته را تغییر دهند و نظام جمهوری اسلامی را برقرار کنند. همان مردم که ما هم جزو آنها بودیم قانون اساسی را تدوین کردند و به آن رأی دادند. این قانون اساسی میثاق ملی ما است. من امروز این قانون اساسی را با خود همراه آوردم تا بگویم این قانون اساسی است که مشخص می‌کند ما چه بگوییم؟ چگونه رفتار کنیم؟ و چگونه با دیگران در تعامل باشیم؟

تجربه‌ها به ما یاد داد تا روی اصولمان محکم بایستیم ولی اجازه ندهیم حاشیه‌ها درگیرمان کند. تجربه کردیم که باید برای تحقق اهداف خودمان با ارکان‌ نظام هماهنگ باشیم. ممکن است از لحاظ دیدگاهی با برخی از ارکان اختلاف نظر داشته باشیم اما با آنها چالشی نداریم و به رسمیتشان می‌شناسیم. ما با آنها تعامل می‌کنیم.

هر اصلاح طلبی با هر معیاری که از اصلاحات دارد متحد ما است.

پایه تشکیل این حزب از انتخابات سال 92 است. فرصتی ایجاد شد تا نیروهای زبده جامعه با حضور در این حزب پس از انتخابات سال 92 فعالیت حزبی را آغاز کنند. به همین علت است که می‌بینیم بعد از اعلام موجودیت حزب اتحاد ملت تقاضا برای پیوستن به این حزب زیاد بود و ما توانستیم در یک فرصت کوتاه کنگره‌ای باشکوه برگزار کنیم.

عقیده داریم که اصلاح‌طلبان با همکاری می‌توانند در انتخابات آتی مجلس نقش‌آفرینی درستی داشته باشند.

مجموعه دست اندرکاران نظام در انتخابات سال 92 به این نتیجه رسیدند که باید فضا برای پیروزی مردم مهیا شود. نجابت مردم ما آنقدری بود که وقتی نشانه‌های مثبت را دیدند آن انتخابات پرشور را رقم زدند.

من نمی‌گویم که گذشته را فراموش می‌کنیم، بلکه آن تلخی‌های گذشته را دیگر به رخ کسی نمی‌کشیم؛ چرا که کش دادن آن تلخی‌ها به نفع کشور نیست. می‌خواهیم از این بحث‌ها عبور و به آینده فکر کنیم. ‌ تبلیغات منفی که از سمت رقبای سیاسی حزب اتحاد ملت شکل گرفته از نظر ما غیرطبیعی نیست. آن‌ها احساس می‌کنند که نیروهایی توانمند پا به عرصه سیاسی کشور گذاشته‌اند و می‌توانند کاری را از پیش ببرند. به همین دلیل با تبلیغات منفی می‌خواهند به خودشان روحیه بدهند و در قبال دستگاه‌هایی که امکان استفاده از تبلیغات منفی را دارند از این حزب بد بگویند تا موانعی بر سر راهش ایجاد شود.

ما از ابتدا می‌دانستیم که مخالفان سرسختی پیش رو داریم. نیروهای زبده‌ای که در جامعه سازمان‌شان را از دست داده بودند جذب این مجموعه توانمند شدند. این سیاست درستی نیست که عده‌ای به جای استدلال سیاسی با انگ زدن و فضاسازی بخواهند رقبای خود را کنار بگذارند. کشور ما از جناح‌های سیاسی مختلفی تشکیل شده که در مجلس و دولت و نهادهای دیگر حضور دارند و با هم رقابت می‌کنند. توصیه من به کسانی که به لحاظ دیدگاهی مخالف حزب اتحاد هستند این است که به جای فضاسازی‌های اشتباه بیایند برنامه و راهکار ارائه بدهند. من فکر می‌کنم که آن‌ها باید از تجارب گذشته‌شان درس بگیرند و به دنبال تحکیم پایه‌های خود باشند.

 

این حزب خود را اصلاح‌طلب می‌داند و آقای خاتمی را رهبر اصلاحات می‌شناسد. اعضای این حزب نیز ارتباط قوی با آقای خاتمی دارند و آقای خاتمی هم پیام قابل توجهی به کنگره این حزب دادند.

همچنین ما عقیده داریم ممنوعیت و محدودیت تصویر و خبر آقای خاتمی از نظر قانونی درست نیست. اگر این ممنوعیت مجازات است باید حتماً در یک دادگاه صالحه محاکمه برگزار و این محکومیت اعلام شود. طبق اصل 36 قانون اساسی محکومین باید در دادگاه صالحه محکوم شوند که این روند برای آقای خاتمی رخ نداد. اگر هم محدودیتی برای رسانه‌ها ایجاد شده که همه می‌دانند یک تخلف آشکار در مقابل قانون مطبوعات رخ داده است. هیچ روزنامه یا رسانه‌ای را نه می‌توان به چاپ مطلبی وا داشت و نه می‌توان از ارسال خبری منع کرد. رئیس شورای عالی امنیت ملی صراحتاً اعلام کرده است که ممنوعیتی در مورد آقای خاتمی اعلام نکرده است. روند قضایی هم که اعلام نشده است. بر طبق قانون مطبوعات اگر کسی محدودیتی برای رسانه‌ها در انتشار خبری ایجاد کند که مبنای قانونی نداشته باشد از 6 ماه تا دو سال انفصال خدمت محکوم می‌شود. به نظر من یکی از مطبوعات باید پیشقدم شود و اعلام کند که نقض حقوق مطبوعات رخ داده است.

بخشی از فشارهایی که از سمت مخالفان ما آمد به سرعت فروکش کرد. کسانی که این هجمه‌ها را وارد کردند دریافتند که اتفاق بزرگی در احزاب رخ داده است. به نظر می‌رسد در تدبیر جناح مخالف‌مان سردرگمی وجود دارد. واکنش‌ها از سمت رسانه‌ها؛ چه آنان که علیه کنگره حزب ما خبر زدند و چه آن‌هایی که واقعیت کنگره را منعکس کردند بازتاب وسیعی داشت که به این کنگره کمک کرد.

البته ما متأسفیم که برخی مسائل مثل حصر وجود دارد. برای مردم ما بهتر است که زخم سال 88 التیام پیدا کند. کش دادن حوادث آن سال هیچ نفعی برای جامعه ما ندارد. باید از آن تلخی‌ها عبور کنیم.

در چند سال اخیر برای حضور زنان در جامعه رشد قابل توجهی صورت گرفته است. قابلیت زنان امروزه برای به دست آوردن مقام‌های سیاسی اجتماعی در نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته شده است. حالا برای هر سمتی تعداد بیشتری از گذشته زنان لایق وجود دارد. در انتخابات شورای مرکزی حزب ما شاهد حضور 25 درصد از زنان هستیم که جهش قابل ملاحظه‌ای است. من به سهم خودم فکر می‌کنم که باید فرصت بیشتری برای حضور زنان در جامعه ایجاد شود. فضا دادن برای فعالیت زنان امتیاز دادن به آن‌ها نیست. بلکه استفاده از نیروهای توانمند جامعه به نفع جامعه است.

بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان باید به گونه ای باشد که نماینده مردم توسط مردم انتخاب شود.

 دولت حاضر اصلاح طلب نیست و ما انتظار یک دولت اصلاح طلب را از او نداریم. اما او را برآمده از رأی اصلاح طلب‌ها می‌دانیم.

ما تلاش می‌ کنیم تا به شورای نگهبان نزدیک شویم و گفت‌وگو کنیم. تعامل با شورای نگهبان در حال حاضر کار سختی است اما ناامید نیستیم.

اصلاح‌طلبان با ثبت‌نام گسترده خود در انتخابات مجلس دهم از مانع رد صلاحیت شورای نگهبان عبور می‌کنند. هرچقدر از آن‌ها هم که رد صلاحیت شوند باز هم تعدادی نامزد انتخاباتی باقی می‌ماند که مردم از میان آن‌ها بتوانند نماینده‌ای انتخاب کنند.

مجوز اولیه حزب ما صادر شد و بر اساس آن توانستیم اولین کنگره را برگزار کنیم. تا 7 آبان‌ماه نیز فرصت داریم تا اسامی شورای مرکزی و کادر رهبری را اعلام کنیم، تسریع در برگزاری کنگره این امکان را به ما داد تا در فرصت باقی مانده بتوانیم این کار را انجام دهیم. الان صدور مجوز محل مناقشه است. بر اساس قانون و بر اساس رویه موجود مانعی برای تایید صلاحیت اعضای حزب وجود ندارد.

اولویت اصلاح‌طلبان برای انتخابات آتی مجلس، جلوگیری از ورود افراطیون و تلاش برای راه یافتن نیروهای اصلاح‌طلب به مجلس است. ما انتظاری برای ایجاد مجلس ششم نداریم. بلند پروازی نخواهیم کرد. به چیزی دل خوش می‌کنیم که دست یافتنی باشد.

خیلی مثل آقایان دکترخاتمی، میردامادی، رمضان‌زاده در این حزب حضور ندارند؛ چرا که معتقدند حزب‌شان هنوز وجود دارد و انحلالش را غیرقانونی می‌دانند.

بزودی حزب اتحاد ملت برای تعامل با بزرگان نظام و استفاده از تجربیات آنان به حضور اشخاصی مثل ناطق نوری، عارف و لاریجانی، سید حسن خمینی خواهد رسید.

پیک نت 10 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: