ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 تیر  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

ما نمی گوئیم، اساتید حوزه می گویند

بیسواد ترین طلبه ها

نسل آینده روحانیت ایران اند 
 
 
 
 

 

اساتید حوزه علمیه دور هم جمع شدند و هفدهمین اجلاس خود را برای یافتن چاره ای برای سقوط سطح سواد فقهی طلبه ها و حجت الاسلام هائی که می خواهند مجتهد شوند تشکیل دادند. آنها نام این سقوط را "افت علمی حوزه" گذاشتند. با آنکه اساتید جمع شده به روی خودشان نیآوردند اما واقعیت اینست که حوزه علمیه هم همانقدر سقوط کرده که دیگر نهادهای اجتماعی و مذهبی درایران سقوط کرده. بقول آن ضرب المثل معروف "اسباب خونه، به صاحب خونه میره". وقتی فرمانده نیروی انتظامی و معاون اول رئیس جمهور اختلاس کننده از آب در بیایند و پسر شهردار پایتخت مال مردم را به جیب زده و از کشور گریخته باشد، پورشه میلیاردی زیر پای معشوقه صیغه شده یا نشده پسر فلان آیت الله باشد و نخست وزیر دوران جنگ در حبس خانگی و هرکس که می خواهد کارش در هر نهادی پیش برود دنبال یک مقام حراستی وابسته به اطلاعات سپاه پاسداران می گردد و ..... چه کسی انتظار دارد طلبه حوزه دنبال درس و کسب علم باشد؟ چه چیزمان مثل همه کس است که حوزه دینی باشد؟

در همان هفدهمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم، حجت‌الاسلامی بنام ترابی شهرضایی که مسئول کمیسیون اساتید است گفت: آقا! سطح تحصیلی طلاب افت کرده و این باعث افت شدید علمی حوزه می شود.

خبرگزاری مهر که خبر این اجلاس را منتشر کرده از قول حجت‌الاسلام علی اکبر ناطق نوری رئیس مجلس پنجم در چهارمین اجلاسیه مدیران حوزه‌های علمیه تهران نوشت: ایشان با صراحت از افت حوزه علمیه انتقاد کرد و گفت: «باید امروز فکر کنیم که حوزه‌های علمیه در زمان قدیم چگونه بودند و چه خروجی‌ای داشتند. بنده در دیداری که با آیت‌الله مکارم شیرازی داشتم به ایشان عرض کردم که امروز سطح حوزه‌های علمیه و معلومات طلبه‌ها بسیار پایین آمده. در گذشته مساله‌ای به نام حضور و غیاب و مدرک وجود نداشت و طلبه‌ها برای آموختن علم کار خودشان را می‌کردند و اصولا درس برای امتحان نبود اما سطح معلومات طلاب بسیار بالا بود و درس را جدی می‌گرفتند اما امروزه متاسفانه سطح معلومات در برخی از طلبه‌ها بسیار پایین آمده است«.

آیت الله مظاهری هم در اردیبهشت امسال در دیدار با اعضای دبیرخانه نشست دوره‌ای اساتید حوزه تاکید کرد: «من الان می‌بینم که حوزه‌ها از نظر علمی افت کرده اند. حوزه‌ها فراوان است؛ اما آن‌ها جزئند و بر روی آن‌ها حساب نمی‌شود؛ یکی مشهد و یکی اصفهان و ام الحوزات قم هر سه را من می‌بینم، افت علم دارند. ادیب خوب الان یا نیست یا خیلی کم هست. فقیه در مخاطره عجیبی واقع شده است. فقاهت که بچه ‌بازی نیست؛ من یادم نمی‌رود بعضی اوقات آقای داماد (آیت الله محقق داماد) لطف خاصی به من داشتند؛ علاوه بر این‌که شاگرد استاد بودیم رفیق بودیم؛ به من می‌گفت: فلانی، فقه مشکل است. بعضی اوقات به من می‌گفتند: بر روی این مسأله هفت ساعت کار کردم. این می‌شود فقیه. حالا استاد می‌آید یک شرح فرائدی می‌بیند، همان شرح را هم می‌خواهد که معنا کند برای این طلبه‌ها. تازه نمی‌داند که فرائد یعنی چه؛ دایره المعارف اصول یعنی چه… من می‌بینم افت علم در حوزه‌ها [را]؛ با کمال تأسف قم با اون سر و صدای مقدسش این افت علم را دارد. فقه جواهری، فقه سنتی، فقه روایی کم پیدا می‌شود.»

آن روز که آیت الله منتظری با لهجه اصفهانی و نجف آبادی اش فریاد می زد: یک مشت بچه اطلاعاتی افتاده اند توی حوزه و برای مراجع خط و نشان می کشند و یا آیت الله صانعی گفت که حرمت مراجع را حکومت شکسته، آن روز که جلوی مجلس ختم آیت الله طاهری اصفهان را گرفتند و حسینیه آیت الله دستغیب را تخته کردند و صدای حوزه ها در نیآمد، باید انتظار این روز را می کردند. روزی که عده ای به قصد کسب قدرت و مال اندوزی طلبه شده اند و تازه اگر سرشان به جاهائی بند نباشد که اطلاعاتی برای آن جاها جمع نکنند و یا دمشان به دم داعش گره نخورده باشد و یا در آینده گره نخورد!

پیک نت 4 تیر

 
 

اشتراک گذاری: