ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

سعید حجاریان در دانشگاه تهران

دوم خرداد 76 استثنائی بود

که شاید بار دیگر تکرار شود! 
 
 
 
 

 

سعید حجاریان، عباس عبدی و جلائی پور- از چهره های شاخص دوران اصلاحات در دولت خاتمی- بمناسبت سالگرد دوم خرداد به دانشگاه تهران رفتند تا برای دانشجویان تازه دانشجو شده سخن بگویند. سعید حجاریان در همین مراسم طی سخنانی گفت:

دوم خرداد سال 76 شایعه شده بود که نام یک کاندیدا – خاتمی- را بنویسید و ناطق بخوانید و حتی کاریکاتوری در همین راستا تهیه شده بود. بنابراین یکی از رفقای ما به من گفت که تو این شایعه را بین مردم انداخته‌ای و قصد جنگ روانی داری. من ضمن تکذیب این موضوع به او گفتم شما هم می‌توانید عکس این موضوع را در جامعه مطرح کنید و بگویید ناطق بنویسید و نام کاندیدای دیگر را بخوانید و حتی برای آن کاریکاتور بسازید اما او در پاسخ گفت که این موضوع در بین مردم رواج نخواهد یافت. جنگ روانی ابزار کمکی برای کارهای تبلیغاتی است.

اول باید در واقعیت چیزی وجود داشته باشد تا بتوان به آن بال و پر داد. یعنی باید آن‌چنانی باشد که بتوان آن را آن ‌چنان ‌تر کرد. بنابراین در زمان تبلیغات ریاست‌جمهوری سال 76 نیز اگر این شایعه رواج داده می‌شد کسی باور نمی‌کرد. همانطور که امروز هم این جناح بسیاری از رسانه‌ها را در اختیار دارد، اما کسی حرفشان را باور نمی‌کند.

در ادامه این جلسه یادداشتی از سعید حجاریان توسط یکی از اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران قرائت شد. دراین یادداشت آمده بود:

«ویژگی‌های دوم خرداد؛ دوم خرداد به لحاظ پاره‌ای ویژگی‌ها از سایر اتفاقات ملی پس از انقلاب متمایز می‌شود و منظور من از انتخابات ملی انتخابات ریاست جمهوری است که دوم خرداد در بین تمامی آنها به لحاظ توسعه یافتگی ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد  ذکر آنها خالی از فایده نیست:

 1- رقابت: در دوم خرداد برای اولین‌بار بود که مساله رقابت مطرح شد چون تا قبل از آن ما در هیچ دوره‌ای رقابت جدی نداشتیم. معتقدم بعد از دوم خرداد بود که سنت رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری نهادینه شد و قدرت بدون حاشیه به آرامی دست به دست شد.

2- مشارکت: در دوم خرداد مشارکت بسیار بالا رفت به طوری که آن را حماسه نیز نامیدند. منظور این است که در ایران نفس رقابت باعث افزایش مشارکت می‌شود. یعنی هرچه رقابت جدی‌تر، آزادانه‌تر و منصفانه‌تر باشد مشارکت نیز بالا می‌رود و همین موجب تضمین رابطه دولت و ملت می‌شود. 

3- گفتمان‌سازی: انباشت تلاش‌های تئوریک در زمینه‌های دینی، سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی پشتوانه‌ای را برای ایجاد گفتمان اصلاحات فراهم کرد که خود را در برنامه نشان داد و حتی تا امروز نیز جاذبه آن برنامه باقی مانده است. به ‌طوری که برخی تلاش می‌کنند تا عناصری از آن را مصادره کنند و بعضی دیگر می‌کوشند در آن تجدید نظر کنند. اما در برابر گفتمان اصلاحات که می‌توان آن را به یک نرم افزار تشبیه کرد گفتمان رقیبی وجود نداشت.

4- مظلومیت: با این که گفتمان اصلاحات دل طبقه متخصص را ربوده بود تاثیری روی طبقات محروم نداشت و این طبقات بیشتر از زاویه سیادت و مظلومیت به یک کاندیدا می‌نگریستند و به همین خاطر در دوم خرداد از کاندیدایی حمایت کردند.

5- خرده قدرت و کلان قدرت: در انقلاب 57 معدن خرده قدرت کشف شد. و امام (ره) آن را مفصل‌بندی کرد. منظور من از خرده قدرت تاثیرگذاری شهروند منفرد است در حالی که کلان قدرت اثرگذاری نهادها و سازمان‌های رسمی است. در دوم خرداد این معدن دوباره کشف شد و این بار یک روحانی دیگر خرده قدرت را تجمیع کرد و به صحنه آورد. اکنون پس از ذکر این ویژگی‌ها بد نیست به یک پرسش پاسخ بگوییم و آن اینکه آیا دوم خرداد استثنایی بر یک قاعده بود یا خیر؟ به نظر من به‌دلایلی که مجالش در اینجا نیست دوم خرداد یک استثناء بود، استثنایی که امکان دارد در آینده به اشکال نوینی خود را بروز دهد و همه را باردیگر غافلگیر کند. 

پیک نت 6 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: