ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

خرداد  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

بازتاب شکست "پایداری" در انتخاب هیات رئیسه مجلس

صدا و سیما
بلندگوی 35 نماینده مجلس است
 
 
 
 

روزنامه اعتدال، روز گذشته در مقاله اساسی خود پیرامون انتخابات روز گذشته هیات رئیسه مجلس نوشت:

«روحانی امروز تصریح کرد: " مردم ما آگاه هستند که با شعار و ادای جملات تند مشکلات جامعه و کشورمان حل و فصل نخواهد شد و مردم ما به همه جهانیان اعلام می کنند که دوران خشونت و افراطی گری به سرآمده و ما هم باید با منطق و استدلال و تدبیر راه آینده خودمان را که مسیر توسعه است به خوبی طی کنیم. علیرغم اقلیت بسیار کوچکی که بلندگوهای بزرگ را از دیگران عاریه کرده اند اکثریت قاطع ملت ایران پشتیبان مسیر صلح، آشتی و تعامل سازنده با جهان هستند.»

با این حال آن چه مردم و فعالان سیاسی از دولت تدبیر و امید انتظار دارند که از نفوذ عناصر تندرو که در برخی از دستگاه های دولتی جاخوش کرده اند و به پشتوانه اقلیت تندرو مجلس به فعالیت های پیشین خود ادامه می دهند، کاسته شود و نقطه آغازین آن نیز وزارت مهم کشور است. وزارت خانه ای که سال جاری آزمونی حساس را پیش رو دارد و در انتخابات مجلس نقش کلیدی خواهد داشت. اتفاقی که می تواند سرنوشت مجلس و کشور را در سال های پیش رو تغییر دهد. با این حال متاسفانه پست های مهم آن به خصوص دراستان ها وشهرستان ها در قبضه تندروان و وابستگان دولت قبل قرار دارد.
نیم نگاهی به وزارت کشور نشان می‌دهد دایره نفوذ نمایندگان بر این وزارتخانه تا حدی است که نمایندگان مجلس در سفرهای استانی خود به صراحت درباره عزل و نصب‌ها در مجموعه فرمانداری‌ها به حامیان خود وعده می‌دهند و در چند مورد نیز فرمانداران همسو با دولت به خاطر همسو نبودن با نماینده شهر از مسئولیت کنار رفته‌ اند.

این رویه موجب شده تا نمایندگان از دیگر وزیران نیز انتظار همراهی و همکاری داشته باشند و بسیاری تغییرات در دولت با کندی صورت بگیرد. چنانچه وقتی از استانداران سئوال می‌شود چرا به روند تغییرات سرعت نمی‌دهید٬ می‌گویند لیست انتصاب‌های جدید پشت در اتاق وزیر باقی مانده و وزرا تمایلی به تغییرات ندارند.

دولت یازدهم باید بداند که هیچ گاه در مقابل داد و فریادهای اقلیتی تندرو نباید منافع ملی و مصالح ملت و کشور را فدا کرده و علیرغم سنگ اندازی عده ای معدود تغییرات در پست های مهم شهرستان ها را آغاز نماید.

 پیام دیگر انتخابات هیات رئیسه مجلس به صدا و سیما است که از رفتارهای یک سویه خود در قبال موضوعات سیاسی کشور اجتناب کرده و تریبونی در دست تندروان اقلیت نگردد. رویکردی که روزهای اخیر رسانه ملی به خصوص در قبال پرونده هسته ای دقیقا خلاف آن عمل کرده و عملا تسلیم سروصدای اقلیت تندرو گردیده است.  

رسانه‌ای که این روزها به جای ارائه برنامه‌های مخاطب‌ محور همواره به دنبال ارائه برنامه‌های نه تنها حزب ‌محور، بلکه گروه محور و پایداری محور است. آن چه در هفته های اخیر مشاهده شده تکرار مواضع گروه اقلیت پایداری در قبال پرونده هسته ای و درشت نمودن آن در برنامه های مختلف سیما به خصوص در مستندهای خود ساخته عناصر نزدیک به این گروه است. مستندهایی که بر مسند شاکی و سپس قاضی نشستن به روال عادی این برنامه ها بدل گشته و قضاوت های یک سویه و ترویج مواضع تندروان مصداق هر مستند هسته‌ای است که این ایام، با ذوق‌زدگی در حال پخش در شبکه‌های مختلف است.
با این حال انتخابات هیئت رئیسه و وزن آرای عناصر گروه پایداری در این انتخابات در کنار مواضع ملت ایران در حمایت از مذاکرات هسته ای به خوبی نشان می دهد که رویه رسانه ملی تا به چه اندازه با خواست ملت و نمایندگان مجلس ناسازگار است. این انتخابات پیام روشنی است به همه تا از مواضع یک جانبه در قبال مباحث مختلف سیاسی درایت و تدبر بیشتری نماید.

 

پیک نت 6 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: