ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

31 فروردین  ماه  1394

  pyknet@inmano.com

 
 
 

گفتگوبا دکتر ابراهیم یزدی

تنش نظامی محدود میان

ایران و عربستان محتمل است 
 
 
 
 

 

گفتگوی سایت انتخاب با دکتر ابراهیم یزدی دبیرکل نهضت آزادی ایران و نخستین وزیر خارجه بعد از انقلاب (دولت بازرگان)، پیرامون تیرگی روابط جمهوری اسلامی و عربستان

 

برای فهم آنچه را که اکنون درروابط ایران وعربستان به وجود آمده باید به واکنش شدید اسرائیل به بهبود روابط ایران و آمریکا توجه کرد.

آینده روابط ایران با عربستان و به تبع آن، با سایر کشور‌های اسلامی به رفتار مقامات دو کشورایران و عربستان بستگی دارد. اگر بحران در روابط دو کشور ادامه پیدا کند، درگیری‌های نظامی محدود بسیار محتمل است.

مصالح، منافع و امنیت نه تنها ایران، بلکه کشورهای اسلامی ایجاب می‌کند که مقامات هر دو کشوراولا از هرگونه اقدامی که بحران را تشدید کند خودداری نمایند، ثانیا ایران وعربستان دو کشور بسیار مهم، هم در خاورمیانه و هم در جهان اسلام هستند.

درایران، تا آنجا که ممکن است، باید از هرگونه اظهار نظرهای شتابزده توسط مقامات غیرمسئول و نا‌وارد پرهیز شود. به عنوان مثال واکنش به خبر دو جوان ایرانی شتاب زده بوده است. حتی اگر وقوع چنان جنایتی هم تائید شود، شیوه‌های برخورد مناسب را باید انتخاب کرد. جلوگیری از سفر حج ایرانیان زیان چندانی برای سعودی نخواهد داشت اما موجب تشدید نارضایتی مردم خواهد شد. در مورد عمره دولت ایران باید راسا این نوع سفر‌ها را که واجب نیستند ممنوع سازد.

پیک نت  31 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: