ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزیده سخنان روحانی

قدرت یک کشور

در "مشت هوا کردن" نیست!

 
 
 
 
 

 

حسن روحانی روز شنبه (دیروز) در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات 1396 حضور یافته و ضمن ارائه گزارش یکساله، به نکاتی اشاره کرد که اهم آنها را در زیر می خوانید:

«نمی‌دانم چرا بعضی‌ها از چیز نو بدشان می‌آید. برخی هی مشت گره می کنند و شعار می‌دهند. خدا برای چه عقل داده؟

در پایان سال گذشته انتخابات خوبی با حضور پرشکوه مردم و در دو مرحله برگزار شد.مردم تحمل، صبر و سکوت کردند ، حرف نزدند و به خیابان‌ها نیامدند و انتخاباتی با امنیت کامل و با شکوه و حضور حداکثری و سختی هایی که رقابت داشت برگزار شد. همه باید تلاش کنیم که مشارکت وسیعی با امنیت و آرامش کامل در پای صندوق‌های آراء صورت بگیرد.

امکانات دولتی به معنای عام کلمه، همه قوا، نیروهای مسلح و همه دستگاه‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند را شامل می‌شود و هیچ‌کس حق ندارد از تریبون‌های عمومی و رسانه ملی و روزنامه‌ها و سایت‌هایی که از بیت‌المال اداره می‌شوند، نسبت به تبلیغ فرد یا جناح خاصی استفاده کند و این موضوع ممنو ع است و مسئول آن هم وزارت کشور و مسئولین این وزارتخانه هستند.

این موضوع را نمی‌پذیرم که کسی اعلام کند  شورای نگهبان مسئول است. شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد؛ لذا چنانکه یک نیروی نظامی، مسلح و امنیتی تخلف کند باید در مقابل آن بایستیم و اعتراض کنیم.

قدرت فقط در بخش خاصی خلاصه نمی‌شود، بلکه نوسازی ناوگان هوایی نیز می‌تواند عامل قدرت باشد و هنر دیپلماسی این است که پیچ‌های سخت را به راحتی باز کند، اما برخی تصور می‌کنند که فقط باید مشت گره کرده و فریاد بزنند که البته این حرف در برخی مواقع لازم است، اما همیشه، جواب نمی‌دهد چرا که اگر اینطور بود پس خدا عقل را برای چه به انسان داده است.

 دولت زمانی می‌تواند عدالت را اجرا کند که در ابتدا مخالف خود را به رسمیت بشناسد. اینکه در کشوری مخالف وجود نداشته باشد، در دنیای امروز نشانه عظمت یک دولت نیست، بلکه نشان عظمت یک دولت این است که مخالف خود را به رسمیت بشناسد، البته مخالف هم باید حقوق ، مسوولیت ها و چارچوب‌های قانونی را رعایت کند.

اگر برجام هیچ کاری نکرده باشد، فقط قطعنامه‌های الزامی فصل 7 شورای امنیت سازمان ملل را بدون اینکه حتی یک ساعت آن را اجرا کنیم، برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کردیم، برای موفقیت‌آمیز خواندن آن کافی است.چرا که هیچ کشوری نبوده که او را به فصل 7 منشور سازمان ملل بکشانند مگر آنکه آن نظام را سرنگون کرده و جنگ را بر آن تحمیل کنند.

ایران کشوری است که این قطعنامه را به دست همان‌هایی که تصویب کرده بودند، لغو کرد. البته برخی‌ها هم بودند که تصور می‌کردند منقلی وجود دارد و می‌توانند این قطعنامه‌ ها را روی آن انداخته و آتش زد.

پیشتر ایران را به عنوان کشور تهدید کننده صلح و امنیت می‌نامیدند اما امروز این عنوان تبدیل شده به اینکه ایران کشوری است که باید با آن همکاری کرد.

برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها فکر می‌کنند که اگر از برجام تعریف کنند این موضوع تعریف از دولت محسوب می‌شود در حالی که دولت آن را متعلق به مردم و رهبری عزیز می‌داند و برجام افتخاری برای همه ایران است.

بدون تردید مشکلاتی که در طول 40 الی 50 سال گذشته و به تدریج بوجود آمده،طی یکی دو سال حل و فصل شدنی نیست. متأسفانه در طول سالیان گذشته برخی با طبیعت جنگیده و خوش‌رفتاری نکرده‌اند و زمانی که به طبیعت ظلم می‌شود و حق‌آبه دریاچه ها و تالاب‌ها داده نمی‌شود و همسایگان ما نیز در مسیر همکاری نیستند، نتیجه آن همان مشکلاتی است که شاهد آن هستیم.

امسال مردم غم و غصه و ناراحتی‌های  فراوانی را به واسطه حوادثی مانند تصادف قطار، پلاسکو و بلایای طبیعی متحمل شدند و امیدوارم در ایام نوروز که سرآغاز نشاط طبیعی است، مردم هم نشاط و روحیه جدیدی پیدا کنند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: